(in continuare la postarea #1168 de mai sus)
"... La cat de putin costa un regulator electronic mi se pare absurd ca se mai foloseste ceva mecanic in orice electrocasnic cu pretentii care costa peste 100$.
...Te-ai saturat de surubelnita, treci la un model cu senzor de presiune electric/electronic... sau la controlul direct al temperaturii in boiler, nu indirect prin intermediul presiunii. "
ca informatii ajutatoare (ok, redundante pentru cei mai multi!):
"cand incalzim apa, temperatura ei creste continuu pana cand se atinge punctul de fierbere la presiunea respectiva; aburul care exista la aceeasi temperatura cu apa din care se formeaza este aburul saturat;
aburul saturat apare atunci cand fazele lichida si gazoasa ale apei exista simultan, la o aceeasi temperatura si presiune;
in timpul starii de saturatie rata la care apa se vaporizeaza este egala cu rata la care se condenseaza;
una din caracteristicile principale ale aburului saturat este ca el e uscat - nu contine nici un fel de picaturi de apa; o alta proprietate a aburului saturat este ca e invizibil; cand aburul saturat iese printr-un orificiu in atmosfera, temperatura lui scade si apare condensarea vaporilor, manifesta ochiului prin aspectul de nori albi de picaturi de apa si cunoscut sub denumirea de abur umed!"
sigur, totul e un joc cu cuvintele, dar un common sens tehnic e acela ca
presiunea la care ajunge aburul prin fierberea apei intr-o incinta inchisa (boiler) determina temperatura la care ajunge apa si nu invers, adica, nu temperatura determina presiunea!
cand - printr-o nenorocire -
presiunea din boiler scade brusc la nivelul celei atmosferice, apa trece in decurs de zeci de milisecunde, de la faza lichida, la cea de vapori; adica e o
fierbere fulger in masa, o fierbere exploziva, ce mai - o explozie!
pentru ca
un ml de apa lichida, genereaza aproximativ, 1700 ml de apa in faza de gaz, adica abur!
daca in boilerul unei La Pavoni Pro avem - sa zicem - 1 l de apa si boilerul... crapa, in mai putin de o secunda, locul va fi invaluit in aproape 2 m3 de abur, fierbinte si el, inspre 100C! si sigur, aerul dislocat va fi impins cu o anume forta (!)...
n-am auzit inca de asemenea intamplari in realitate, si asta probabil si fiindca boilerele sunt fabricate (inca) in Italia si masinile espresso sunt inca scumpe... ca de, una-i ce fac si alta-i ce beau... italienii!
boilerele de abur din masinile espresso au cel putin 2 sisteme de siguranta: o supapa de presiune si un declansator termic (
thermal trip), cel din urma cu utilitate practica mai ales cand se incalzeste boilerul fara, sau cu putina, apa...
din nou deci, presiunea e prioritara!
la La Pavoni millenium, supapa de siguranta inglobeaza si o supapa contra vacuum, iar declansarea termica de siguranta e in talpa, la baza boilerului;
primul lucru care se intampla cand deschidem un robinet de abur al unui boiler, este ca
presiunea scade, urmata imediat de scaderea temperaturii si generarea de abur!
acum, fie avem un presostat, care va sesiza imediat scaderea de presiune, fie avem un PID, care, cu ceva intarzaiere, va fi informat de senzorul din masa de apa din boiler, de scaderea temperaturii...
ar rezulta deci, dupa intelegerea mea, ca solutia tehnica mai buna e un senzor de presiune, nu de temperatura, si un PID, desigur, care nu are practic histerezis si nici nu scoate zgomot la comutare (SSR-urile acelea, relee electronice, nu fac nici un zgomot!);
dar, ca performante standard, un senzor de presiune costa mult mai scump decat unul de temperatura etc.
despre toate astea s-a discutat cu ani in urma in forum, atunci cand mai multi incercau sa inteleaga cum se pune si la ce foloseste un PID in cazul unei masini espresso HX!
@decadurabolin: da, e
piccola in stabilitate termica, dar asta ar fi o consecinta a
masei termice mici a grupului si a
felului in care e incalzit grupul (tot felul de chinuieli in jurul ideii de
dipper...);
o masa termica marita artificial - neaparat, IMO, cu cupru/alama, nu cu SS! de ex., un radiator masiv, nu un fluturas cu lamele multe si subtiri...
un mod de incalzire cu termosifon explicit (deci 2 tuburi, cu corespondenta la inaltimi diferite in boiler - corelat cu un nivel minim de apa in boiler!) si poate o izolare termica mai buna, sau din contra, o conectare termica mai buna (de experimentat) intre boiler si grup!
dar astea toate sunt doar vorbe, cu siguranta c-ai facut experimente in ideile respective...
ceea ce insa nu prea s-a discutat aici (dar circula idei si realizari mai multe...) si imi pare o idee suficient de buna ca sa merite tot efortul, este modificarea unui la Pavoni - merge foarte bine si piccola, cu 800 ml boiler - in
open boiler!
se remonteaza grupul cu capul in jos, se demonteaza talpa si se degaja baza boilerului (indepartand tot ce tine de presiune...) si se intoarce masina intreaga apoi cu capul in jos; sunt de rezolvat 2 probleme:
- o fixare mecanica adecvata pentru a prelua eforturile de apasare piston
- o montare a elementului de incalzire ... mai jos, in noua baza (fostul 'top') a boilerului!
- sigur, un PID pe incalzirea boilerului ar fi o suplimentare necesara si de asemenea modificarea modelelor pre-millenium pentru incalzire cu apa, nu cu abur, deasupra pistonului;
- la modelele millenium, camasa interioara din alama, cu 4 gauri laterale (nu acea canelura cu deschidere pe muchia de sus) ar fi de asemenea o ultima modificare mai importanta, rolul acelei camasi fiind doar de ghid pentru piston (am tot zis despre asta!)
oricum, eu nu mai sunt posesor direct de La Pavoni, am pe langa
Strega si
ACS Minima de... chinuit cu masuratori si - sigur - cu montarea unui
control de debit - nu pentru profilare, ci pentru conditionarea extractiei;
o sa incerc pe un alt La Pavoni modificarea in
open boiler, dar probabil inainte, am sa intru in posesia unui
open boiler mic, dar gata facut -
Cafelat Robot (BarShaker)
________________________________________________________________________________________
Strega_mod(esp32)/ MaraX_mod(esp32)/ Sette_270/ Macap_m7/ prajitor_fluid_bed_diy_(4Kg/luna)