Hello There, Guest! Login Register


La Pavoni Europicolla - Zen in espresso

De curiozitate...colegii cu LaPavoni Milennium, pentru cafeaua de la Yume, ce gramaje folosiți?

Eu merg pe 14.5-15.2 funcție de cafea, prăjire, vechime, etc...dar citeam pe alte forumuri ca unii merg cu doze de 17 gr.? (Pe alte cafele, evident)

LaPavoni Milano '15, Eureka Mignon Specialita
 
Reply
Sita dubla "inghite" undeva intre 13 si 15 grame de cafea. 17g e foarte mult, ar echivala cu 20 de grame intr-o sita de 16g pe grup de 58mm, pentru ca apare riscul de channeling din lipsa de spatiu necesara dilatarii pucului in timpul extractiei. 

In sita dubla IMS, eu folosesc 14 sau 14.5g, in functie de cafea.
factory g106, m47, ims, kazak accessories, fluid bed roaster
 
Reply
Eu merg pe 15 pe sita ims și la pavoni millennium.
<La Pavoni Europiccola Lusso > < Elektra MCAL > < 1957 Eureka Rapallo vintage lever> < Kinu M47> <Macap MC7> < Aeropress > <V60> < Brewista smart scale >
 
Reply
SaluTare,

Rog utilizatorii cu experienta sa-mi recomande un tamper pentru LaPavoni Europiccola Millennium.
Diametru 51.5 sau 52mm?

Multumesc anticipat pentru amabilitate.
 
Reply
Pentru sita originala 51.5, in sita IMS intra si 52. 

Cel mai sigur e sa masori inainte diameterul sitei fiindca exista variatii.
factory g106, m47, ims, kazak accessories, fluid bed roaster
 
Reply
(21-09-2019, 15:37)dev Wrote: Pentru sita originala 51.5, in sita IMS intra si 52. 

Cel mai sigur e sa masori inainte diameterul sitei fiindca exista variatii.
Intra si in sita originală cel de 52. Pe probate. Zilnic. Smile)

LaPavoni Milano '15, Eureka Mignon Specialita
 
Reply
Radudani, multumim pentru explicatiile mai mult decat clare si foarte importante pentru un aparat a carei stabilitate termica este un mic dezastru.
Referitor la cate grame incap in sita, si eu merg pe 14. Am obs ca orice peste aceasta cantitate, in sita IMS, nu merge.
Referitor la camasa din alama, am mers pana acum pe varianta cu canal exterior exact ca si Ryton.
Pana acum rezultatele sunt foarte bune, respectiv temperatura de extractie este mai liniara, nu avem cresteri bruste insa posibil in idle sa sara mai rapid grupul peste 100 grade.

Acum am trimis un alt sleeve in Italia, la cineva cu scule profesionale atasate unui LP Mill, sa vedem exact si in cifre, diferenta dintre Ryton si alama.
Abia dupa aceea voi putea sa fac o revenire asupra subiectului, si sa vedem daca alama este ok, sau experimentam si un SS304.

Vor urma si alte produse pentru LP, cum sunt placile din SS304 pentru tra-urile de plastic, prosoape cu LP pe ele care chiar imi plac si vreau sa utilizez personal unul, precum si group head sinks si sleeve-ul.
Cam acestea sunt planurile de viitor, respectiv prototipuri care usor usor devin final version.

Ref la E61, acolo am mare distractie cu flow device-ul prototip.
Va tin la curent...220.
Expobar Brewtus IV Dual Boiler / LP Pre Mill and Mill models / Gaggia Classic / Isomac Tea pimped out, Mahlkoning Vario Home 2014 and 2015, tamper dinamometric, sita La Marzocco / IMS...
 
Reply
(in continuare la postarea #1168 de mai sus)

"... La cat de putin costa un regulator electronic mi se pare absurd ca se mai foloseste ceva mecanic in orice electrocasnic cu pretentii care costa peste 100$.
...Te-ai saturat de surubelnita, treci la un model cu senzor de presiune electric/electronic... sau la controlul direct al temperaturii in boiler, nu indirect prin intermediul presiunii. "


ca informatii ajutatoare (ok, redundante pentru cei mai multi!):

"cand incalzim apa, temperatura ei creste continuu pana cand se atinge punctul de fierbere la presiunea respectiva; aburul care exista la aceeasi temperatura cu apa din care se formeaza este aburul saturat;
aburul saturat apare atunci cand fazele lichida si gazoasa ale apei  exista simultan, la o aceeasi temperatura si presiune;
in timpul starii de saturatie rata la care apa se vaporizeaza este egala cu rata la care se condenseaza;

una din caracteristicile principale ale aburului saturat este ca el e uscat - nu contine nici un fel de picaturi de apa; o alta proprietate a aburului saturat este ca e invizibil; cand aburul saturat iese printr-un orificiu in atmosfera, temperatura lui scade si apare condensarea vaporilor, manifesta ochiului prin aspectul de nori albi de picaturi de apa si cunoscut sub denumirea de abur umed!"


sigur, totul e un joc cu cuvintele, dar un common sens tehnic e acela ca presiunea la care ajunge aburul prin fierberea apei intr-o incinta inchisa (boiler) determina temperatura la care ajunge apa si nu invers, adica, nu temperatura determina presiunea!

cand - printr-o nenorocire - presiunea din boiler scade brusc la nivelul celei atmosferice, apa trece in decurs de zeci de milisecunde, de la faza lichida, la cea de vapori; adica e o fierbere fulger in masa, o fierbere exploziva, ce mai - o explozie!
pentru ca un ml de apa lichida, genereaza aproximativ, 1700 ml de apa in faza de gaz, adica abur!
daca in boilerul unei La Pavoni Pro avem - sa zicem - 1 l de apa si boilerul... crapa, in mai putin de o secunda, locul va fi invaluit in aproape 2 m3 de abur, fierbinte si el, inspre 100C! si sigur, aerul dislocat va fi impins cu o anume forta (!)...
n-am auzit inca de asemenea intamplari in realitate, si asta probabil si fiindca boilerele sunt fabricate (inca) in Italia si masinile espresso sunt inca scumpe... ca de, una-i ce fac si alta-i ce beau... italienii! Smile

boilerele de abur din masinile espresso au cel putin 2 sisteme de siguranta: o supapa de presiune si un declansator termic (thermal trip), cel din urma cu utilitate practica mai ales cand se incalzeste boilerul fara, sau cu putina, apa...
din nou deci, presiunea e prioritara!
la La Pavoni millenium, supapa de siguranta inglobeaza si o supapa contra vacuum, iar declansarea termica de siguranta e in talpa, la baza boilerului;

primul lucru care se intampla cand deschidem un robinet de abur al unui boiler, este ca presiunea scade, urmata imediat de scaderea temperaturii si generarea de abur!
acum, fie avem un presostat, care va sesiza imediat scaderea de presiune, fie avem un PID, care, cu ceva intarzaiere, va fi informat de senzorul din masa de apa din boiler, de scaderea temperaturii...
ar rezulta deci, dupa intelegerea mea, ca solutia tehnica mai buna e un senzor de presiune, nu de temperatura, si un PID, desigur, care nu are practic histerezis si nici nu scoate zgomot la comutare (SSR-urile acelea, relee electronice, nu fac nici un zgomot!);
dar, ca performante standard, un senzor de presiune costa mult mai scump decat unul de temperatura etc.

despre toate astea s-a discutat cu ani in urma in forum, atunci cand mai multi incercau sa inteleaga cum se pune si la ce foloseste un PID in cazul unei masini espresso HX!

@decadurabolinda, e piccola in stabilitate termica, dar asta ar fi o consecinta a masei termice mici a grupului si a felului in care e incalzit grupul (tot felul de chinuieli in jurul ideii de dipper...);
o masa termica marita artificial - neaparat, IMO, cu cupru/alama, nu cu SS! de ex., un radiator masiv, nu un fluturas cu lamele multe si subtiri...
un mod de incalzire cu termosifon explicit (deci 2 tuburi, cu corespondenta la inaltimi diferite in boiler - corelat cu un nivel minim de apa in boiler!) si poate o izolare termica mai buna, sau din contra, o conectare termica mai buna (de experimentat) intre boiler si grup!

dar astea toate sunt doar vorbe, cu siguranta c-ai facut experimente in ideile respective...


ceea ce insa nu prea s-a discutat aici (dar circula idei si realizari mai multe...) si imi pare o idee suficient de buna ca sa merite tot efortul, este modificarea unui la Pavoni - merge foarte bine si piccola, cu 800 ml boiler - in open boiler!

se remonteaza grupul cu capul in jos, se demonteaza talpa si se degaja baza boilerului (indepartand tot ce tine de presiune...) si se intoarce masina intreaga apoi cu capul in jos; sunt de rezolvat 2 probleme:
- o fixare mecanica adecvata pentru a prelua eforturile de apasare piston
- o montare a elementului de incalzire ... mai jos, in noua baza (fostul 'top') a boilerului!

- sigur, un PID pe incalzirea boilerului ar fi o suplimentare necesara si de asemenea modificarea modelelor pre-millenium pentru incalzire cu apa, nu cu abur, deasupra pistonului;
- la modelele millenium, camasa interioara din alama, cu 4 gauri laterale (nu acea canelura cu deschidere pe muchia de sus) ar fi de asemenea o ultima modificare mai importanta, rolul acelei camasi fiind doar de ghid pentru piston (am tot zis despre asta!)

oricum, eu nu mai sunt posesor direct de La Pavoni, am pe langa Strega si ACS Minima de... chinuit cu masuratori si - sigur - cu montarea unui control de debit - nu pentru profilare, ci pentru conditionarea extractiei;
o sa incerc pe un alt La Pavoni modificarea in open boiler, dar probabil inainte, am sa intru in posesia unui open boiler mic, dar gata facut - Cafelat Robot (BarShaker)
__________________________________________________________________________
strega, minima, sette, prajitor
 
Reply
nu ma dau batut, ca am ceva timp liber azi

[Image: 28060_img_5719.jpg]
amator home-barista, level 80. echipament La Marzocco (Slayer mod), Mazzer, Sette, filtrare pro Brita Purity
 
Reply
  


Forum Jump:


Browsing: 1 Guest(s)