Pentru cei care nu au avut de-a face in mod direct pana acum cu amanuntele intime ale retailului, cateva cifre care poate ii vor pune pe ganduri si vor judeca altfel furia lui amarok... in ambele sensuri
Sotia unuia din colegii mei conduce un mic business de jucarii/articole bebe, partial en-gross, partial retail, cu magazin online, doar depozitul e fizic.
La multe articole sunt distribuitori unici in tara, cum ar fi anumite sisteme de supraveghere video a camerei bebe din alta camera din casa.
Am inceput sa aflu aceste detalii financiare in momentul cand discutia a convers catre oportunitatea de a adauga in oferta cateva articole aflate la granita intre jucarie si hobby-ul meu pe bune, modelismul.
Colegul a ramas surprins, ca sa nu zic socat, cand a vazut cat de mici sunt adaosurile in acest domeniu, sub 15%, si a inceput sa imi povesteasca cum a avut si el un moment de idealism cand a scos un lot la vanzare cu 18%, si era sa ramana in pierdere.
Dupa parerea lui, sub 25% nu se poate discuta, si asta doar cand ai contract ferm, pe un volum substantial, adica doar muti lada/paletul dintr-un camion intr-altul, trecand prin firma ta doar scriptic. Ceeace vinde el prin magazinul online la bucata, nici nu se discuta sub 40%.
Cica sub acest nivel nu e sustenabila o afcere de retail... nu pot aprecia, dar m-a asigurat ca asa merge toata piata, avand drept clienti si pe eMag inclin sa il cred...
Posibil acest % de adaos sa fie valoarea de "echilibru" la care a convers retailul romanesc, corespunzatoare volumului de marfa absorbit de puterea noastra de cumparare.
Cum de isi permit cei din afara adaosuri de 10-15%... raspunsul e cunoscut, datorita volumului, dar nu explica chiar in intregime fenomenul...
Pur si simplu au aparut niste distorsiuni in modelul general de afaceri, al caror impact cel mai evident, pentru mine personal, este ca blocheaza intrarea unor anumite articole pe anumite piete.
Mai exact, distorsiunea consta in aparitia magazinelor online asiatice care practica preturi de engros la volume de retail, ba chiar la bucata, asa incat pur si simplu nu mai renteaza sa iei de la un distribuitor local, pentru ca te costa sa iti aduci mai ieftin direct din asia.
De garantie nu mai e interesat nimeni in bransa la care ma refer eu, pentru ca nu exista, modelismul presupune sa modifici sau sa trantesti obiectul in minutul urmator de dupa despachetare.
Asa ca practic magazinele locale nu mai aduc decat marfa care nu se gaseste in cele asiatice, va dati seama cat de stramta a inceput sa devina aceasta nisa...