Hello There, Guest! Login Register


Sfat achiziție espressor 4-5000 Euro

#1
Salutare tuturor,
Am hotărât ceva timp în urmă (vreo două luni aproximativ), să achiziționez un espressor. La serviciu avem un Jura și era cât pe ce să mă păcălesc să comand unul. Am găsit la timp forumul acesta și cu ocazia asta mulțumesc pasionaților de aici, pentru faptul că împărțiți cunoștințele voastre și celor fără experiență!
M-am gândit să achiziționez un dual boiler și m-am gândit și răzgândit, până m-am hotărât să apelez la ajutorul vostru.
La început am cochetat cu ideea unui Vibiemme Domobar Super 2B PID, apoi mi-a atras atenția ECM Synchronika, au urmat Rocket R58, Profitec PRO 700. Între timp citind pe aici, am dat de informații despre profilarea de presiune, așa că m-am mutat cu gândul la alte două espressoare: Rocket R60 V și Ambient Espresso ACS Vesuvius.
Ultimul, adică Vesuvius, este cel pe care cred că l-aș vrea acum.
Dar, din ce scriau unii forumiști, acest model a avut probleme de fiabilitate. De anul trecut, am uitat din ce lună, a apărut versiunea 2 îmbunătățită, revizuită și cu upgrade kit inox..., e posibil să se fi rezolvat problemele pe care le-ar fi avut anterior.
Nu am reușit să găsesc nici o postare a cuiva care are versiunea 2 de la Vesuvius, sau dacă e cineva care cunoaște situația fiabilității acestui model. Aș dori să aflu mai multe de la cineva care cunoaște espressorul acesta.
Chiar dacă am menționat modelele de mai sus, nu înseamnă că nu sunt deschis la sfaturi și sugestii pentru alte modele de espressoare. Nu le-am studiat chiar pe toate.
Bugetul alocat în momentul ăsta este de 4000€—4500€ numai pentru espressor.
Vă mulțumesc anticipat pentru sfaturi!
 
Reply
#2
Vezuvisul are fanii lui da pana la urma e tor un e61 chiar daca unu fitios.. degeaba face profilare de presiune pt ca stabilitatea termica e mai importanta... intre dual boilere pid cu e61 pretul il dai mai mult pe marca si aspect exterior.. si mai putin zgomot daca iei cu pompa rotativa.. la banii aia recomand gs3 second hand (nu stiu exact cat e unu nou)
Strietman CT1/ Elektra MCAL + Honne;   Flair Signature Pro/Aeropress + Kinu Pheonix;  V60 + Kinu m68.
 
Reply
#3
Am tot citit despre stabilitatea termică a variantei cu grup saturat, dar părerile sunt împărțite și aici, de aceea nu m-am lămurit.
GS3 l-am găsit criticat pentru unele chestii (fake paddle...), dar și lăudat. L-am văzut nou undeva în jur de 7.000 $.
Oricum aștept să mă lămuresc înainte de a decide.
Mulțumesc!
 
Reply
#4
(11-05-2017, 12:29)Laurențiu Remus Wrote: Am tot citit despre stabilitatea termică a variantei cu grup saturat, dar părerile sunt împărțite și aici, de aceea nu m-am lămurit.
GS3 l-am găsit criticat pentru unele chestii (fake paddle...), dar și lăudat. L-am văzut nou undeva în jur de 7.000 $.
Oricum aștept să mă lămuresc înainte de a decide.
Mulțumesc!


Te astept la noi in showroom Bucuresti pentru a testa LaMarzocco.
 
Reply
#5
(11-05-2017, 12:29)Laurențiu Remus Wrote: GS3 l-am găsit criticat pentru unele chestii (fake paddle...)

Asa zisul "Fake paddle" , despre care ai citit pe forumurile de afara, e cazul LM Linea Mini. Pe GS3 2017, din contra, au pus o valva conica, ce mareste intervalul in care ai control pe paddle.  

Cu Vesuvius gandeste-te de doua, trei ori. Grupul saturat e una, E61 e alta. A impinge limitele grupului E61 spre 3500-4000E e deja prea mult pentru constructia sa si se intra in zona grupului saturat.
Chiar zilele trecute aveam discutia asta legata de un upgrade major, cu inca 3 forumisti tare pasionati, si la o suma asemanatoare sau putin mai mare chiar e de facut testul noului MP2017, ca sa vedem controlul flow-ului din acel paddle. Deocamdata nu avem decat teorii si promisiuni ca e mult mai ok fata de vechiul MP modificat custom, ce avea spatiul de manevra foarte ingust. Dar baietii de la masa care aveau GS3 AV, sustineau ca va fi foarte greu sa reproduci profilul pe MP2017, manual. Strada EP e ideal caci are si profilarea electronica si atunci ai repetabilitate. Deci exista opinii intemeiate, chiar majoritare, ca un GS3AV e suficient, iar intrarea in zona MP este una aventuroasa. Adica nu ai control pe toata extractia, doar pe preinfuzie si pe timpul cat apa sa ramana (sau nu) deasupra pucului dupa preinfuzie, pana la inceperea extractiei.

Dar pentru echilibrul alternativelor, trebuie precizat ca pe grup saturat batalia se va incinge in urmatorii ani. Se anunta
(pe surse) in 2018 un SanRemo Opera cu un grup, iar de curand a intrat in Romania si Dalla Corte cu a sa Mina. Cand cheltui asemenea sume, e necesar sa mergi la showroom-uri sa testezi, sa discuti, si iar sa revii, pana iti formezi o opinie clara, in acord cu bugetul si pretentiile tale. La showroom-ul Marzocco bate-l la cap pe Roshanian sa aduca mai repede GS3MP2017 la testat  Smile iar la cel Dalla Corte vei avea surpriza sa ai si un Vesuvius pe masa, langa Mina, ca exemplu negativ desigur Smile  La Mina e misto ca ai grup saturat si control atat manual cat si electronic pe debit. E incomod putin caci trebuie sa ai smartphone-ul la tine pentru a face reglajele de profilare, reglaje atat de detaliate incat si Razvan de acolo am vazut ca are nevoie de training-uri ca sa le invete complet Smile 

Esti intr-o postura fericita oricum, e un mare exercitiu de relaxare sa ai banii in buzunar si sa te plimbi prin showroom-uri sa testezi grupuri saturate...  Smile) Revino cu impresii dupa ce mai treci prin aceste locuri. Si te mai sfatuiesc sa citesti mult pe home barista, pentru ca vad ca stai destul de subtire la capitolu linformare, iar asta poate sa iti dauneze atunci cand esti pus in fata cuiva care vinde respectivul produs, caci nu vei avea coloana aceea vertebrala de informatie necesara pentru a distinge intre ce merita sau nu merita cumparat, in raport cu nevoile tale. Porneste de la zero, adica citeste despre constructia grupului E61, despre ce inseamna un grup saturat, despre ce inseamna profilarea de debit si ce inseamna profilarea de presiune, despre tehnologiile patentate folosite de fiecare, si de ce nu, despre traditia fiecarei marci dintre cele preferate de tine.

Eu oricum raman la parerea ca profilarea de presiune pe E61 (in rapor cu pretul cerut (3600-3800E) ramane una dintre marile tepe de marketing ale italienilor. Ne-au demonstrat colegi forumisti ca schimbarea unei pompe (care la engross costa 150-200E, dar en detail e mai scumpa ), plus mici modificari DIY, deja aduc profilarea dorita si pe un Brewtus. Csabitec ne-a arata cat de simplu te joci cu software-ul, chiar pe un Gaggia, e logic ca pana la 3600-3800E e o umflare agresiva de cost, datorat noutatii. Asta nu inseamna ca GS3 sau Mina sau Synesso Hydra nu au pretul siliconat. Dar daca vezi pe masa aparatele, daca te mai uiti si prin interior (chiar si in poze), la diferenta intre piesele folosite in cele cu grup saturat versus Vesuvius, o sa vezi ca pentru o mie si ceva de euro diferenta, GS3 spre exemplu e departe tare de cele E61 cu profilare.
#Lelit Bianca V3 Black #EK43S + SSP & Titus carrier #Honne Slim #Kinu Titan
 
 
Reply
#6
Mulțumesc pentru toate informațiile foarte utile pentru mine!
Vesuvius a ieșit din calcule definitiv.
De acum încolo încerc să mă documentez exclusiv numai despre espressoare cu grup saturat, în următoarele două săptămâni, apoi să văd pe unde mai exact sunt showroom-urile și să le vizitez.
Mulțumesc încă o dată pentru informații, sper să aflu cât mai multe de acum încolo.
 
Reply
#7
(11-05-2017, 18:51)Laurențiu Remus Wrote: Mulțumesc pentru toate informațiile foarte utile pentru mine!
Vesuvius a ieșit din calcule definitiv.
De acum încolo încerc să mă documentez exclusiv numai despre espressoare cu grup saturat, în următoarele două săptămâni, apoi să văd pe unde mai exact sunt showroom-urile și să le vizitez.
Mulțumesc încă o dată pentru informații, sper să aflu cât mai multe de acum încolo.

Intr-adevar, esti intr o postura evident fericita, mai ales daca este vorba de primul aparat. Smile S a scris mai sus foarte bine ca intr adevar, E61 cu profilare de presiune este o varianta un pic cam impinsa la limita, pentru simplul fapt ca stabilitatea termica la grupul E61 mai ales in regim de utilizare intermitenta prezinta niste provocare, atat in configuratia HX si DB. Pentru ca te gandesti la Vesuvius, adica DB, iti pot spune din proprie experienta ca trebuie sa faci un flush de incalzire, grupul avand tendinta naturala de a se raci datorita sistemului pasiv de circulatie al apei din boiler in grup. Acest lucru este valabil in cazul in care exista pauze intre extractii si evident, la pornire, pana ajunge la o stabilitate termica. Profilarea presiunii functioneaza altfel destul de bine, e chiar usor de utilizat la Vesuvius. Probleme tehnice iarasi nu pot spune ca am avut, pare solid, avantajul este ca are ceva ani de cand se produce si este destul de matur deja. Cu Rocket am cochetat si eu la inceput, chiar si cu Quick Mill Andreja Profiles daca nu ma insel, insa fiind produse foarte noi am considerat ca sunt inca predispuse la revizii. La Rocket de exemplu profilarea nu se face cu gear pump, ci e un sistem diferit, mai simplist. Nu inseamna ca e mai rau, dar chiar e atat de diferit incat nu mi a inspirat incredere si nici n am avut ocazia sa l inteleg din pacate. 
Legat de oportunitatea de a face profilarea presiunii si implicit a debitului de apa, chiar si pentru primul aparat, o consider o mare oportunitate chiar daca unii recomanda sa incepi gradual, cu un HX sau un DB, fie saturat sau E61. Chiar nu conteaza ca incepi pe un aparat mai complex, important e sa vrei sa inveti sa prepari cafeaua corect. Cand revinzi un aparat mereu pierzi, asa ca daca poti, ia ti unul oarecum pe termen lung care sa nu te limiteze, ci sa te provoace. 
Legat de exemplele de mai sus, toate aparatele mentionate de Liviu sunt foarte bune! Evident ca sunt diferente insa nu neaparat de calitate, ci de tehnologie. O cafea mai buna sigur nu o sa faca unul mai repede decat altul, ci doar unele iti ofera un drum mai rapid catre gustul dorit. Consistenta e iarasi o chestiune care teoretic poate fi favorizata de o anume tehnologie adoptata insa sunt multe variabile care pot influenta perceptia ei, inclusiv antrenamentul tau de a sesiza diferentele subtile de gust.

Testele mereu ajuta asa ca te astept la showroom sa testezi Dalla Corte, Mina si nu numai Smile
Espresso : Dalla Corte STUDIO / MINA, Compak F8, Kompresso
Brew : Cafflano Kompact, Espro Press, KINU
 
 
Reply
#8
Liviu are dreptate, nu stau bine deloc la capitolul informare dar, eu am început să citesc despre espressoare acum aproximativ 2 luni, cunoștințele obținându-se în timp însă. Bănuiesc că nu e nimeni dintre espressomanii de aici așa "verde" ca mine. Tipul ăsta de proces de "prăjire" durează ceva.
Chestia e că nici nu intenționez să aprofundez foarte mult toate detaliile tehnice, din cauza timpului liber limitat. Îmi doresc să folosesc puținul timp pentru a experimenta diferite setări pentru extracție.
De aceea, într-adevăr, doresc direct un espressor care să-mi ofere suficiente setări care să nu mă limiteze peste un an sau doi. Aici cel puțin e un domeniu care mă atrage. Urmăresc să obțin o extracție așa cum îmi va plăcea mie dar pe care să o pot schimba chiar dacă e perfectă. Mie personal mi se pare plictisitor să obții un gust și să-l păstrezi mult timp. Oricât de bun ar fi, după o perioadă de timp simt nevoia de a schimba chiar și cu ceva inferior dar să fie "altceva".
Asta înseamnă că dacă pot varia setări mai multe, pentru mine e mai bine.
Așa că aș dori să aflu, mult mai amănunțit, ce setări oferă un GS3 și un Mina.
Din câte am întrezărit, mai mult, diferențele de preț nu sunt mari între aceste două. În schimb din alte posturi am înțeles, sper că bine, că există o plajă mai mare de setări la Mina decât la GS3.
Nu doresc o polemică între fanii celor două ci doar ceea ce "spun" aparatele că pot face.

Mulțumesc pasionaților espressomani încă o dată, pentru cunoștințele pe care le fac cunoscute aici și celorlalți și pentru timpul și răbdarea de a posta!
Toate cele bune!
 
Reply
#9
Dupa ce acumulezi ceva informatie, testeaza-le pe amandoua si trage singur concluziile. Oricum, nu exista "varianta corecta" ci varianta mai placuta pentru tine in utilizare.
#Lelit Bianca V3 Black #EK43S + SSP & Titus carrier #Honne Slim #Kinu Titan
 
 
Reply
#10
(12-05-2017, 14:07)Laurențiu Remus Wrote: ... nu intenționez să aprofundez foarte mult toate detaliile tehnice, din cauza timpului liber limitat.
Îmi doresc să folosesc puținul timp pentru a experimenta diferite setări pentru extracție.
De aceea, într-adevăr, doresc direct un espressor care să-mi ofere suficiente setări care să nu mă limiteze peste un an sau doi. ...

sunt ceva contradictii in cele de mai sus, dar nu vad o problema in asta: mai toti ajunsi acolo, sus, traiesc cu ele...
daca prin experiment intelegi joaca pura, e ok, dar altfel, nu poti face experimente, adica sa te joci cu limitele gandite ale masinii, fara sa cunosti foarte bine functionarea masinii!
si atentie, suficientele setari ale masinii sunt doar cateva mai importante si ele sunt gandite de unii si deja intelese si experimentate de altii; avand masina, trebuie doar sa o cunosti si sa te servesti cu cunoastere de la altii...

adevarata 'lupta' se duce cu castigarea abilitatilor de lucru cu masina si cu gasirea unor surse de cafea de calitate;
cat priveste mult discutatul "rezultat in ceasca", acesta, (1) cu bune abilitati in cunoasterea si stapanirea masinii si (2) cu cafea de calitate, e aproximativ acelasi cu toate masinile prosumer bune, adica masini incepand pe la cca. 1500 euro... sigur, rata de 'hit'-uri e mai buna la GS/3 decat la un Profitec Pro de ex., dar asta depinde mult si de operator...

intrebarea ar putea fi: dece LM (GS/3), Slayer, KvdW, Synesso etc. costa asa mult fata de majoritatea masinilor espresso de casa din liga high-end (undeva la 2000-3000 euro) !?

problema noastra, a entuziastilor prepararii espresso-ului acasa, este ca nu vedem ce gard zdravan ne desparte in multe privinte, de lumea espresso-ului comercial!
(exemplu? in toata zona (intens populata, sau macar turistica) subalpina italiana a Alpilor Dolomiti (pe unde-am mai fost), cu carari, nu drumuri, asfaltate, nu exista atatea SUV-uri barosane ca in Brasov, de ex. [Image: smile.gif]

si apropo de 'rezerva' de setari cu care sa experimentezi: toate masinile automate au un numar limitat de setari si cu cat sunt mai scumpe iti ofera aceste setari, elegant dar si bine protejate de greseala de a mai incerca altceva (!)...
singura rezerva nelimitata de setari o ai la masinile manuale, care au controlul analogic, nu digital,  asupra parametrilor!
 
(12-05-2017, 14:22)Lyvyoo Wrote: Dupa ce acumulezi ceva informatie, testeaza-le pe amandoua si trage singur concluziile. Oricum, nu exista "varianta corecta" ci varianta mai placuta pentru tine in utilizare.

+1

(pe amandoua, sau pe toate trei, patru etc.)
________________________________________________________________________________________
Strega_mod(esp32)/ MaraX_mod(esp32)/ Sette_270/ Macap_m7/ prajitor_fluid_bed_diy_(4Kg/luna)
 
Reply
#11
radudani:
"intrebarea ar putea fi: dece LM (GS/3), Slayer, KvdW, Synesso etc. costa asa mult fata de majoritatea masinilor espresso de casa din liga high-end (undeva la 2000-3000 euro) !?"
_____________________________________________________________________________

In opinia mea, daca ar fi sa exprimam in eur/kg pretul unui echipament complex vs expresoare, pare a fi greu de justificat asemenea diferenta.
Ex:
-Dacia Duster, cu ceva echipari, costa 16.000 de Euro si cantareste cca 1300 kg.
17000:1300=12,3 Eur/kg
-Izzo Alex Duetto , pret 2400 Euro si o greutate de 32 kg
2400:32=75 Eur/kg

-VW Touareg, echipat binisor, costa cam 58000 Eur si cantareste cam 2600 de kg
56000:2800= 22,3 Eur/kg ( aproape dublu fata de Duster)
- LM GS3 cantareste cam 35 Kg si costa 5500 Euro
5500:35=157 Eur/kg (aproape dublu fata de Izzo)

Merita oare sa dam pe un Touareg un pret, exprimat in lei/kg aproape de doua ori mai mare decat am da penreu un Duster?
Cati nu si-ar dori sa conduca SUV-ul german in locul celui romanesc?

Nu sariti pe mine! Huh
Nu am nici Izzo Alex Duetto si nici Touareg. Este doar un alt mod de a privi lucrurile, cu care nici macar nu trebuie sa fiti de acord. Rolleyes
 BUGSTER; Honne S; EK43S; Buckeye BC2; Kinu M47; Cafflano
 (Ex: LM-GS3/AV; PL41TEM; Expobar-DB; VBM-2B; Hottop-2k+; Flair; MK-Vario; MK-K30; Macap M4D; Kinu M68)
 
 
 
Reply
#12
apropo de... greutate:
„Clipa, stai, opreste-ti zborul!/ Se pravale compresorul"
si imposibil la vremea aia de exprimat in euro/Kg [Image: smile.gif]

(dar totusi, dece... Duster? asta-mi aminteste de produsele si serviciile romanesti din lumea cafelei...
langa amaratul acela de Izzo, merita o asiatica dubioasa gen Santa Fe... Smile
________________________________________________________________________________________
Strega_mod(esp32)/ MaraX_mod(esp32)/ Sette_270/ Macap_m7/ prajitor_fluid_bed_diy_(4Kg/luna)
 
Reply
#13
Quote:nu poti face experimente, adica sa te joci cu limitele gandite ale masinii, fara [b]sa cunosti foarte bine functionarea masinii!
Quote:adevarata 'lupta' se duce cu castigarea abilitatilor de lucru cu masina si cu gasirea unor surse de cafea de calitate
O micuță contradicție mi se pare și mie aici.
Nu vreau să afirm nici pe de parte că nu trebuie să cunoști caracteristicile tehnice ale mașinii, pentru a putea scoate tot ce e mai bun din ea, dar... una e să le cunoști în întregime și alta e să ai noțiunile necesare doar pentru o exploatare corectă. Asta e strict părerea mea și sunt convins că nu sunt mulți de acord cu mine. Prin analogie, dacă doar am noțiuni  generale despre cum funcționează un motor de Logan/Touareg, nu înseamnă că nu pot conduce acea mașină la un nivel... "corect", să zicem.
[Image: rolleyes.gif]

Quote:

(12-05-2017, 14:22)Lyvyoo Wrote: Dupa ce acumulezi ceva informatie, testeaza-le pe amandoua si trage singur concluziile. Oricum, nu exista "varianta corecta" ci varianta mai placuta pentru tine in utilizare.
 
Reply
#14
Laurențiu Remus Wrote:... dar... una e să le cunoști în întregime și alta e să ai noțiunile necesare doar pentru o exploatare corectă. ... dacă doar am noțiuni  generale despre cum funcționează un motor de Logan/Touareg, nu înseamnă că nu pot conduce acea mașină la un nivel... "corect", să zicem.
Laurențiu Remus Wrote:Îmi doresc să folosesc puținul timp pentru a experimenta diferite setări pentru extracție.

ei vezi, eu mai zic una - am zis destule IMO, tu si ceilalti mai zic altele si uite-asa ajungi sa conduci 'corect" un "Tuareg", sau sa exploatezi "corect" o masina espresso din zona ezotericelor!
probabil stii ce spui si stiu si eu, doar ca n-am sa accept niciodata sa "lucrez" cu masini cu cutie automata!

sigur, nu ai timp pentru a depasi nivelul de "notiuni necesare pentru o exploatare corecta", dar acest nivel de cunoastere, mai ales ca e din "carti" si vorbe, nu din practica, nu e suficient pentru a lua o decizie - cum se zice - "educata"! si decizia - convingerea mea - trebuie sa o iei singur;
de altfel, orice decizie in acest caz, poate fi buna;

dar banii singuri... nu vrea sa vorbeste si nu face mare lucru... [Image: smile.gif]

ma opresc, pentru ca evident, nu-ti pot fi de folos!
(chiar ma intreb, cum de-am ajuns aici... desigur, mea culpaSmile
________________________________________________________________________________________
Strega_mod(esp32)/ MaraX_mod(esp32)/ Sette_270/ Macap_m7/ prajitor_fluid_bed_diy_(4Kg/luna)
 
Reply
#15
(13-05-2017, 14:11)radudani Wrote: probabil stii ce spui si stiu si eu, doar ca n-am sa accept niciodata sa "lucrez" cu masini cu cutie automata!

sigur, nu ai timp pentru a depasi nivelul de "notiuni necesare pentru o exploatare corecta", dar acest nivel de cunoastere, mai ales ca e din "carti" si vorbe, nu din practica, nu e suficient pentru a lua o decizie - cum se zice - "educata"! si decizia - convingerea mea - trebuie sa o iei singur;
de altfel, orice decizie in acest caz, poate fi buna;

dar banii singuri... nu vrea sa vorbeste si nu face mare lucru... [Image: smile.gif]

ma opresc, pentru ca evident, nu-ti pot fi de folos!
(chiar ma intreb, cum de-am ajuns aici... desigur, mea culpaSmile

Cred că ne potrivim la unele chestii.
Nu am Touareg, dar dacă aveam sigur nu era cu cutie automată.
În ceea ce privește cu ajunsul în partea de sus a ezoterismului...cum spunea și Ghautama,
nu contează așa mult pe ce cărare mergi, de pe o parte a muntelui sau alta, rezultatul final e scopul! Drumul până acolo poate fi o plăcere, dacă alegi asta.
Dacă ar fi să mai fac școala de șoferi odată, aș alege să o fac pe Touareg, prețul e același, oricum.

Adică, nu consider că asta ar fi un neajuns, cât timp mergi înainte și înveți.
 
Reply
#16
Interesant de urmărit pe cate fire logice poate sa apuce si, cate dezbateri poate sa stârnească subiectul. Mergând pe comparația cu mașinile, cred ca singurul avantaj obiectiv si cuantificabil al unui Touareg asupra unui duster, il constituie siguranța. Pe lângă acesta, mai exista latura subiectiva: le conduci si vezi cum te simți in ele. Apoi o iei pe cea care iti place. Aici decizia devine foarte ușoară Smile. La comparația cu asiatica gen santafe, nu mai rămâne decât partea subiectiva a ecuatiei - si aproprierea prețurilor face ca decizia sa fie potențial mult mai grea.
Mi se pare foarte asemanator cu lelit vs izzo vs gs3...
Legat de cutie automata: motoarele peste 3 litri (de pe Touareg) sunt vândute in număr covârșitor de mare cu cutie automata. Iar la putinele exemplare cu manuala, cuplul maxim este un pic redus, pt protecție fata de utilizatorul mediu avizat. Mi se pare o preconcepție sa mai crezi ca utilizatorul de rând este mai capabil in mod manual decât o cutie automata de generație relativ recenta. Si, si daca este, este probabil doar in 5% din situații, atunci cât își îndreaptă toată energia si concentrarea in acea direcție. Conduc aproape zilnic si manuala si automata, si, pe departe, prefer o automata ok. Oricum, in 10-20 de ani nu va mai exista manuala in utilizarea de masa - odata cu electricul si autonomous driving. Cred ca ne amăgim crezând ca in domeniul espresso, tradiționalul va rămâne de neegalat.
Bezzera Strega, Honne (stripped down)/Ceado E5P/Kinu M47, HUKY 500
 
Reply
#17
radudani:
...dar totusi, dece... Duster? asta-mi aminteste de produsele si serviciile romanesti din lumea cafelei...
langa amaratul acela de Izzo, merita o asiatica dubioasa gen Santa Fe... Smile
_______________________________________________________________________________

Am ales sa introduc in aceasta comparatie Dacia Duster nu pentru faptul ca nu ar fi o masina buna (raport pret/calitate/capabilitate) ci pentru faptul ca este cel mai ieftin model de SUV, un entry level.
La fel si GS3-ul, chiar si asa, cu pretul sau mare, este un entry level in zona grupurilor saturate, avand pretul cel mai mic din gama.
Raportat la pretul unui Slayer sau KVDW este chiar "ieftin" iar rezultatul in ceasca greu, chiar imposibil de difrentiat de cele obtinute cu aparatele cu grup saturat mai scumpe.
 BUGSTER; Honne S; EK43S; Buckeye BC2; Kinu M47; Cafflano
 (Ex: LM-GS3/AV; PL41TEM; Expobar-DB; VBM-2B; Hottop-2k+; Flair; MK-Vario; MK-K30; Macap M4D; Kinu M68)
 
 
 
Reply
#18
(13-05-2017, 18:05)Liviu.Mihu Wrote: Mi se pare o preconcepție sa mai crezi ca utilizatorul de rând este mai capabil in mod manual decât o cutie automata de generație relativ recenta. Si, si daca este, este probabil doar in 5% din situații, atunci cât își îndreaptă toată energia si concentrarea in acea direcție. Conduc aproape zilnic si manuala si automata, si, pe departe, prefer o automata ok. Oricum, in 10-20 de ani nu va mai exista manuala in utilizarea de masa - odata cu electricul si autonomous driving.

Cutie automată? Care schimbă vitezele la ce turație e setată și tu nu poți face nimic decât să te resemnezi? Să nu poți sta în viteză să obții ce viteză vrei fără accelerație în pantă, să nu poți tura motorul cum vrei tu în rampă, mai ales la depășiri.Să schimbe viteza chiar când intri în depășire să nu poți tura motorul după cum ai nevoie... Nuu, nu e o opțiune. Poate pentru doamnele care au tocuri asta. În Formula 1, unde este unul dintre vârfurile tehnologiei auto, piloții aleg când să schimbe vitezele (cutii semiautomate pentru rapiditate) cu toate că timpul e extrem de limitat pentru piloți.
Cred că să poți avea controlul, să poți seta tu ce dorești, este o reală plăcere în toate domeniile, auto, espressoare, orice.
Cred că deja e o chestie undeva între comfort și gusturi.
Dacă primează gustul, setările trebuie să fie la tine.
Comfort înseamnă automat și implicit mai puține setări.
Și nu mă refer numai la mașini, evident.
 
Reply
#19
(13-05-2017, 20:22)Laurențiu Remus Wrote: Cutie automată? Care schimbă vitezele la ce turație e setată și tu nu poți face nimic decât să te resemnezi? Să nu poți sta în viteză să obții ce viteză vrei fără accelerație în pantă, să nu poți tura motorul cum vrei tu în rampă, mai ales la depășiri.Să schimbe viteza chiar când intri în depășire să nu poți tura motorul după cum ai nevoie... Nuu, nu e o opțiune. Poate pentru doamnele care au tocuri asta. În Formula 1, unde este unul dintre vârfurile tehnologiei auto, piloții aleg când să schimbe vitezele (cutii semiautomate pentru rapiditate) cu toate că timpul e extrem de limitat pentru piloți.
Cred că să poți avea controlul, să poți seta tu ce dorești, este o reală plăcere în toate domeniile, auto, espressoare, orice.

hai ca discutia asta este atit de interesanta, incit eu, care urmaresc activ sa ramin pe topicul initial, fac o exceptie si ma refer de data asta la masini si cutii (automate) - deci sint "off-topic":

Laurentiu Remus, si radudani, sorry, dar cred ca aveti amandoi o impresie gresita despre cutiile automate! Personal conduc de mai bine de 20 (doua zeci) de ani "cutii automate", deci nu numai generatiile actuale, ci si "vechituri" de citeva zeci de ani - si vorbesc din experienta. Eu nu m-as intoarce la manuala in nici un caz, deoarece tot ce faci cu o manuala poti face mai bine cu o automata, dar invers nu merge!
Da, sint de acord ca daca motorul nu da decit 47 de cai, hai sa zicem 100-110 cai, nu face ce vrei tu, nu raspunde la comenzi cum vrei. Dar daca motorizarea este decenta, sa stiti ca si automata face exact ce vrei, chiar si cea de acum 30 de ani. Apesi incet pe acceleratie, schimba vitezele la turatii cit mai mici, este lenesa dar mai "economica". Dai gaz brusc, inebuneste si lasa in urma totul si pe toti. Mai exista si acel "kick down", adica apesi peste o limita mecanica pe care o simti la pedala - atunci baga o treapta, sau chiar doua inapoi. Deci comanzi totul printr-o pedala. Generatiile ceva mai noi, de acum 15 ani, au o logica care invata profilul soferului (cum merge el, cum porneste de la stop, cum franeaza, etc...) - asta o face singura pe primii kilometri - ca apoi sa devina masina ideala pentru sofer. Iar generatiile si mai noi au ambreiaje duble, in care treapta urmatoare este deja pusa si asteapta sa intre in functiune cind ai nevoie de ea, ca sa nu piarda timp cind vrei sa accelerezi. Si la toate, deci si la vechituri poti schimba manual, de la buton, sau asa cum va place voua, de la schimbator, viteza, in sus sau in jos. Deci, efectiv facei ce vrei si ai fun maxim! Basta!

Revenind la espressoare, control manual in sus sau in jos, tot poti controla ce ai nevoie la ea, chiar daca este atit de desteapta si stie sa mearga si in mod "automat".
Ideea, ca la acest buget sa te desparti mental de E61 mi se pare corecta. Nu trebuie sa stii si sa studiezi trei ani ce face Mina sau alta, du-te la Artizan si la Razvan si pune mina pe ele, pune intrebari, si vezi ce ti se potriveste mai bine, cu care te simti mai bine, unde estei "acasa".
Parerea mea.
Amin! Angel
LM GS/3 AV, Elektra Micro Casa Leva, MK ProM E, Lagom P-64 SSP HU, Kinu M47
 
Reply
#20
(13-05-2017, 20:22)Laurențiu Remus Wrote: Cutie automată? Care schimbă vitezele la ce turație e setată și tu nu poți face nimic decât să te resemnezi? Să nu poți sta în viteză să obții ce viteză vrei fără accelerație în pantă, să nu poți tura motorul cum vrei tu în rampă, mai ales la depășiri.Să schimbe viteza chiar când intri în depășire să nu poți tura motorul după cum ai nevoie... Nuu, nu e o opțiune. Poate pentru doamnele care au tocuri asta.
....

Cat timp am scris randurile de mai jos am vazut ca si VladP a scris cam in aceeasi nota, pe marginea aceluiasi subiect! Shy

Poate ca pe bulevardele si pe strazile din Constanta cutia manuala este cea mai buna optiune.
Cu siguranta ca traficul se desfasoara in ritm de cursa de formula 1 sau de raliu de coasta iar acceleratiile la limita superioara a turatiei suportate de motor nu sunt o optiune ci o necesitate. Big Grin
Culmea, eu am cam avut ghinion si, de fiecare data, in ultimii 10-15 ani cand am avut ocazia sa trec prin Constanta nu am nimerit un trafic prea lejer; dimpotriva as zice. Dodgy
In restul oraselor, ca si in Bucuresti dealtfel, masinile cam merg in ritm de melc, aliniate una dupa alta in coloane interminabile si rareori apare posibilitatea utilizarii unei trepte de viteze peste a treia.
Mai tot timpul ambreiajul este apasat iar levierul schimbatorului este lipit de mana soferului. Sad
Cutia automata este o adevarata binecuvantare in asemenea conditii. Angel
In rest, cam toate masinile cu o asemenea optiune automata au si posibilitatea de a fi conduse semimanual, fie din padelele aflate la volan fie direct din levierul cutiei automate de viteze. Treptele pot fi schimbate dupa dorinta si in panta si in rampa, se poate merge cu frana de motor la coborari in conditii de iarna samd....
In concluzie, masinile cu cutie automata ofera si posibilitatea unui control manual, eficient
Pana in 2006 am condus numai masini cu cutie manuala. De atunci si pana in prezent doar cu cutie automata (si am schimbat patru in aceasta ultima etapa-inclusiv un Touareg-) si nu as reveni, sub nici un motiv, la cele manuale.

La fel si la expresoare. Am avut si SBDU si doua dual-boilere cu E61, iar acum un DB semiautomat cu grup saturat.
Nu m-as intoarce la niciunul de dinaintea grupuilui saturat si, mai cred ca, ar trebui sa apara ceva revolutionar in principiul de extractie, asa cum a fost aparitia grupului E61 sau a grupului saturat, ca sa ma determine sa incerc altceva. Si rasnite am avut mai multe modele si am reusit sa imi formez o parere personala si in aceasta zona, cea a macinaturii.

Manualitatea excesiva lasa loc pentru multe variabile. Ca cat numarul acestora este mai mare cu atat reproductibilitatea rezultatelor bune devine mai dificil de realizat.
De aceea, eu apreciez ca profilarile (conduse manual) de debit, de presiune, de temperatura si de care s-or mai inventa, sunt mai bune pentru un laborator care sa testeze cafelele decat acasa.
Eu mai cred ca, acasa, cei mai multi dintre noi doresc sa bea o cafea buna, pe care sa o obtina cat mai rapid si cu un minim de efort. Dorinta fireasca de a mai schimba gustul, de a-l imbunatati ar trebui sa se realizeze intr-un mod constient, modificand controlat cativa parametri la aparatele din lantul de preparare, pentru a putea reproduce cu usurinta rezultatele care ne multumesc.
Loteria gusturilor, determinata de posibilitatile reduse de control ale aparatelor si/sau de manualitatea excesiva nu cred ca reprezinta o optiune constienta, prea des intalnita, in randurile celor care isi prepara acasa, prin metoda espresso, cafeaua.
 BUGSTER; Honne S; EK43S; Buckeye BC2; Kinu M47; Cafflano
 (Ex: LM-GS3/AV; PL41TEM; Expobar-DB; VBM-2B; Hottop-2k+; Flair; MK-Vario; MK-K30; Macap M4D; Kinu M68)
 
 
 
Reply
#21
(13-05-2017, 22:17)RaduCarutasu Wrote: De aceea, eu apreciez ca profilarile (conduse manual) de debit, de presiune, de temperatura si de care s-or mai inventa, sunt mai bune pentru un laborator care sa testeze cafelele decat acasa.
Eu mai cred ca, acasa, cei mai multi dintre noi doresc sa bea o cafea buna, pe care sa o obtina cat mai rapid si cu un minim de efort. Dorinta fireasca de a mai schimba gustul, de a-l imbunatati ar trebui sa se realizeze intr-un mod constient, modificand controlat cativa parametri la aparatele din lantul de preparare, pentru a putea reproduce cu usurinta rezultatele care ne multumesc.
Loteria gusturilor, determinata de posibilitatile reduse de control ale aparatelor si/sau de manualitatea excesiva nu cred ca reprezinta o optiune constienta, prea des intalnita, in randurile celor care isi prepara acasa, prin metoda espresso, cafeaua.

Este foarte amuzant ca impartaseam parerea asta. Momentan stiu 2 coffee shop uri in Bucuresti in care shot dupa shot se trage manual, cu padela, pe presiune variabila. Proprietarii incurajeaza asta iar barista exerseaza asta. Ca ies consistente sau nu, e partea a doua. Ideea e ca oricum inca sunt putini clienti care pot aprecia consistenta pentru ca nu beau 2 espresso una dupa alta. Insa ceea ce este castig in toata povestestea : barista invata pressure profiling si inteleg ce diferenta in gust face debitul de apa. 

Ce vreau sa spun este ca eu personal sunt convins ca in 5 ani prepararea cafelei folosind profilarea debitului va deveni la fel de standard cum este acum profilarea cafelei folosind macinatura, in zona cafea de specialitate cel putin. Tehnologiile vor deveni mult mai accesibille iar know how ul barista mult mai avansat. Principiile sunt aceleasi, doar ca se inverseaza variabilele : ramane fixa macinatura si variabil flow ul versus acum, cand fix este debitul si macinatura variabila. Aceeasi Marie cu alta palarie, daca imi permiteti Smile 

Oportunitati de a incerca sunt asa cum exista si aparate pentru teste. Veti fi surprinsi cat de usor este si cat de putin experimental devine procesul.
Espresso : Dalla Corte STUDIO / MINA, Compak F8, Kompresso
Brew : Cafflano Kompact, Espro Press, KINU
 
 
Reply
#22
razvan MB:
Momentan stiu 2 coffee shop uri in Bucuresti in care shot dupa shot se trage manual, cu padela, pe presiune variabila......Ca ies consistente sau nu, e partea a doua...... Insa ceea ce este castig in toata povestestea : barista invata pressure profiling si inteleg ce diferenta in gust face debitul de apa.
... personal sunt convins ca in 5 ani prepararea cafelei folosind profilarea debitului va deveni la fel de standard cum este acum profilarea cafelei folosind macinatura....
Principiile sunt aceleasi, doar ca se inverseaza variabilele : ramane fixa macinatura si variabil flow ul....
_____________________________________________________________________________

Desi ne-am cam indepartat de sensul strict al topicului, modul in care a evoluat subiectul prezinta interes.
Il ajuta sau nu pe utilizatorul casnic profilarile parametrilor unei extractii?
Va obtine acesta cu usurinta rezultate constante mai bune, fara a incepe sa bricoleze aparatele adaugand, ca acum, tot felul de gageturi cu care sa masoare si sa cantareasca evolutiile parametrilor modificabili?

Mi se pare ca ai punctat foarte bine aspectul cu barista care invata zilnic sa lucreze cu profilarea.
Este diferenta mare intre ce facem noi acasa si ce face el acolo, la cafenea.
Noi facem zilnic una, doua si rareori mai mult de trei sesiuni de extractii a cate unul doua sau trei shoturi simple sau duble pe cand el, barista, isi incepe ziua aruncand mai multe cafele decat preparam noi toata ziua doar regland, masurand si pregatind aparatele pentru lucru.
El, barista, poate ca prepara in doua saptamani mai multe cafele decat facem noi, acasa, intr-un an intreg.

Regimul casnic nu se compara cu cel din horeca si de aici, cred eu, si nevoile oarecum diferite in materie de expresoare si de rasnite.
Mi se pare relevant in acest sens si faptul ca te gandesti sa te desparti de Vesuvius Ambiente, un aparat cu profilare de presiune/debit . Desi parametrii profilarii sunt programabili lantul de preparare necesita ceva acorduri fine obligatorii a fi mereu realizate, pentru a asigura calitatea dorita si consistenta extractiilor de la o sesiune la alta. In regim casnic asta duce la nemultumiri, la frustrari si insatisfactii. Stiu asta deoarece am experimentat personal extractii cu asemenea aparate.

Pentru un barista dintr-o cafenea, sutele de manopere executate intr-un flux continuu il aduc pe acesta in zona de precizie caracteristica proceselor automate, iar miscarile repetate continuu devin reflexe.
Aceasta rutina, la care ajunge un profesionist, conduce spre ceea ce ne dorim si noi acasa: controlul parametrulor extractiei in vederea obtinerii unei repetabilitati a gusturilor care ne plac.
Un barista profesionist are posibilitatea de a regla permanent echipamentele, pe parcursul unei zile de lucru, pentru a le aduce in acord cu modificarile ce apar in zona umiditatii cafelei sau alte mici dezechilibre.

Desi asteptarile sunt comune noi, cei de acasa, s-ar putea sa fim mai pretentiosi in ceea ce priveste gustul din ceasca.
Barista de acasa are insa alt regim de lucru, impus de ceasul care suna dimineata, de ora fixa la care trebuie sa ajinga mai mereu intr-un anume loc, pe scurt de lipsa de timp pentru reglaje, acordari, testari samd. Tot ce se consuma cu aceste reglaje costa (apa, cafea, curent electric) si nu se recupereaza nimic, neavand de a face cu un act de comert, ca la cafenea.
Fara asemenea reglaje fine, repetabilitatea extractiilor ramane doar o dorinta.
De aceea eu apreciez ca, pentru niste rezultate maxime, obtinute cat mai rapid si constant, acasa avem nevoie de aparate care sa ne ofere posibilitatea de a controla cat mai multi parametri ai extractiei iar variabilele sa poata fi ajustate voluntar de catre operator, elimanand cat mai mult posibil caracterul intamplator al unei extractii la nivelul de calitate dorit si asteptat a fi livrat, de expresorul din dotare.

Personal am rezerve ca in cinci ani profilarea de debit va deveni standard pe majoritatea expresoarelor.
Am vazut si eu, pe youtube, "OZN-urile" superbe prezentate pe la targurile de profil de afara. Cele mai multe se adreseaza profesionistilor din zona Horeca, preturile fiind pe masura.
Zona casnica rprezinta pentru producatorii importanti nișe unde scaderea preturilor, se pare ca, nu intra in strategiile lor de marketing.
Nici E61 si nici grupurile saturate nu au ajuns sa echipeze toate tipurile de expresoare desi au reprezentat inovatii si salturi importante la vremea aparitiei.
In zona Horeca acest lucru s-a cam petrecut insa, in zona casnica nu si nici nu cred ca se va intampla asa de curand.
Dupa atatia ani de la aparitia celor doua grupuri, pretul aparatelor care le au un dotare au ramas mari si foarte mari, facandu-le destul de greu accesibile multora dintre cei care isi prepara acasa cafeaua, prin metoda espresso.
 BUGSTER; Honne S; EK43S; Buckeye BC2; Kinu M47; Cafflano
 (Ex: LM-GS3/AV; PL41TEM; Expobar-DB; VBM-2B; Hottop-2k+; Flair; MK-Vario; MK-K30; Macap M4D; Kinu M68)
 
 
 
Reply
#23
Asa e Radu,doar preturile nu imbatranesc,noi da. Confused
LELIT Bianca black V3, Bentwood,Bravo Tools, Vst 18, 20,25.
 
Reply
#24
Oricare ar fi alegerea, Atentie la apa folosita!
[Image: SLwG90z.jpg]
#Lelit Bianca V3 Black #EK43S + SSP & Titus carrier #Honne Slim #Kinu Titan
 
 
Reply
#25
Salut. La masini nu prea ma pricep, asa ca nu o sa intru in off topic-ul cu masinile. Eu iti recomand un Victoria Arduino Theresia Smile pid, dual-boiler, steamer cu perete dublu, sistem de preinfuzie....
Flair Signature PRO & Kinu M47
 
Reply
#26
(14-05-2017, 08:06)RaduCarutasu Wrote: Il ajuta sau nu pe utilizatorul casnic profilarile parametrilor unei extractii?
Va obtine acesta cu usurinta rezultate constante mai bune, fara a incepe sa bricoleze aparatele adaugand, ca acum, tot felul de gageturi cu care sa masoare si sa cantareasca evolutiile parametrilor modificabili?
Da, il ajuta profilarile pe utilizatorul casnic. Mai putin in cazul profilarilor manuale, facute in timp real. Profilarea manuala este dificil de reprodus, cere concentrare marita in timpul extractiei, operatorul nu poate savura momentul, samd.
Beneficiul adevarat se vede la profilarile automate, pe un espressor asistat de calculator. Utilizatorul selecteaza un profil prememorat si doar apasa tasta Brew. Se poate pastra acelasi profil saptamani si luni intregi, ajustarile se pot face doar din macinatura si dozaj, in mod normal.
Profilarea automata pe espressoare exista si la ora actuala, desigur ca este putin extinsa si relativ imatura, dar acesta este viitorul in materie de profilare si control espressor.
 
Reply
#27
(14-05-2017, 11:24)madalinr1 Wrote: Salut. La masini nu prea ma pricep, asa ca nu o sa intru in off topic-ul cu masinile. Eu iti recomand un Victoria Arduino Theresia [Image: smile.gif] pid, dual-boiler, steamer cu perete dublu, sistem de preinfuzie....

DB chiar cu 3 boilere  [Image: tongue.gif]
Izzo Alex Duetto III|La Pavoni Pro|Cafflano® Kompresso|Aero Press|Honne|Anfim Lusso|Kinu M47|MYY47 Aerolite|Sözen Değirmen|Aillio R1 Bullet|.
 
Reply
#28
razvanMB Wrote:... eu personal sunt convins ca in 5 ani prepararea cafelei folosind profilarea debitului va deveni la fel de standard cum este acum profilarea cafelei folosind macinatura... Tehnologiile vor deveni mult mai accesibille iar know how ul barista mult mai avansat. Principiile sunt aceleasi, doar ca se inverseaza variabilele : ramane fixa macinatura si variabil flow ul versus acum, cand fix este debitul si macinatura variabila. ...

nu te-nteleg, si asta n-ar avea mare importanta, dar ma gandesc ce usor trec anii si ce repede vor fi acei "in 5 ani",
cu mare parte din parcul de masini actual al espressomanilor (... "doar preturile nu imbatranesc,noi da")!

cum se va reflecta impactul tehnologiilor "mult mai accesibile" asupra celor care vor folosi aceste masini!?
pentru ca nici acum, in nici un caz, debitul nu e fix si nici macinatura nu e variabila pentru toti: unii merg pe doza fixa si la presiune fixa, pe masini cu extractie prin pompa, vor avea debit variabil pe parcursul extractiei, mai rau, acesta va fi crescator!
elementul comun acestor multe masini prosumer din dotarea espressomanilor nostrii este extractia la presiune fixa, limitata prin acel OPV la pompa vibratoare, sau setarea pompei rotative;
mai poate fi in majoritate vorba despre grupul de tip E61, ceea ce inseamna de regula si o temperatura relativ fixa in timpul extractiei;
(si atentie, grupul acesta E61 nu este cea mai buna solutie tehnica pentru o masina de casa, ci este cel mai bun compromis tehnica-economic! din multele care se fac cu masinile de casa!
exemplul tipic este in folosirea acestui grup la masinile dual boiler... si La Marzocco si Dalla Corte, cand au folosit un boiler separat pentru brew, l-au pus corp comun cu grupul, nu legat prin termosifon de un grup E61, asa cum a facut Faema in... 1961! dar cu un singur boiler si HX...)
 
RaduCarutasu Wrote:... mai cred ca, acasa, cei mai multi dintre noi doresc sa bea o cafea buna, pe care sa o obtina cat mai rapid si cu un minim de efort. Dorinta fireasca de a mai schimba gustul, de a-l imbunatati ar trebui sa se realizeze intr-un mod constient, modificand controlat cativa parametri la aparatele din lantul de preparare, pentru a putea reproduce cu usurinta rezultatele care ne multumesc.

ce spui mai sus descrie lucrul cu masini automate de facut cafea;
performante, ok, dar asta nu e o problema de tehnologie, doar de bani, incluzand in asta si mentenanta;

si despre astea vorbeam nu demult:

argumentul cu comoditatea e fara replica;
 si e adevarat, un HX sau un (spring-)lever presupun si motivatie pentru participarea directa, cu oarecare manualitate;
 si daca scopul e sa bei acasa o cafea care sa-ti placa, fara prea multa truda, atunci poti sa mergi pe un DB! 
asta pana cand - nici nu cred ca peste mult timp - se vor intampla 2 lucruri, pe rand sau amestecat [Image: smile.gif] 
- o sa apara automate performante, in are se rezolva ieftin problema macinatului de calitate si a prepararii pucului pana la tampare; multe din ele vor permite, asemeni anuntatelor Decent Espresso, sa programezi shot-ul in detaliu si apoi sa te uiti pe un ecran, la reprezentari virtuale ale procesului;
 de aici, pana la miros virtual si gust virtual mai sunt doar cativa pasi... 
- masinile espresso made in... undeva in asia, vor fi foarte multe, sa ai de unde alege... sigur ca mai incolo, cele 2 de mai sus se vor contopi [Image: smile.gif]


dar atentie, chestia cu "Forumul Espressoman - In cautarea espresso-ului perfect" isi pierde sensul in conditiile in care prepararea cu entuziasm a espresso-ului acasa se reduce la niste setari - apasari pe butoane, de un fel sau altul - care sa reproduca fidel un acelasi rezultat!
propuneam odata colegilor un exercitiu de imaginatie - valabil si acum: o imensa majoritate de entuziasti ai prepararii espresso-ului acasa, folosesc masini in stare sa reproduca cu exactitate un acelasi espresso in rezultat si acesta este espresso-ul perfect pentru fiecare! adica, cine nu vrea sa ramana in nirvana perfectiunii, odata ajuns acolo!?... "am baut un espresso perfect" nu mai vreau inca unul, vreau ca urmatorul sa fie mai prost!" ha...!
cum e atunci cand toata lumea bea un espresso perfect?! gata, s-a terminat cautarea? ce-am gasit?!
a, stiu, alte setari, alte gusturi in ceasca, si da capo...
v-amintiti de Dune (Muad'Dib) - a cata oara incerc sa spun asta: Any road followed precisely to its end leads precisely nowhere.

sau, cand zici espresso e vorba de cafea, nu de masini? acei 95% din cautarile noastre sunt reprezentate de boabele verzi si apoi prajite?!
ce vreau sa spun: o cafea boabe verzi de calitate, da o cafea prajita buna, chiar daca mai sunt unele greseli in procesare, iar o cafea boabe prajita buna, da un espresso bun, chiar daca masinile au limite, nu au profilare etc.

ma uit pe de o parte la furnicarul de oameni din barul DE.GA din Napoli, care intra, mesteca in ceasca si o dau pe gat, apoi pleaca la treaba (cati au...), vs. un sofisticat cautator de espresso perfect care in graba diminetii, cu ochii la ceas si gandul la treaba, savureaza acasa, in... tihna, cu simturile ascutite (...), o cafea nobila, scumpa, de specialitate...
Kudos lui ca poate [Image: smile.gif]
 
RaduCarutasu Wrote:... Loteria gusturilor, determinata de posibilitatile reduse de control ale aparatelor si/sau de manualitatea excesiva nu cred ca reprezinta o optiune constienta, prea des intalnita, in randurile celor care isi prepara acasa, prin metoda espresso, cafeaua.

ba da, eu vad din partea cealalta... [Image: smile.gif]
e suficient sa parcurgi un thread ca "Post a pic of your home espresso setup"  din home-barista...masinile espresso traditionale, chiar si cele de casa high-end, au posibilitati nelimitate de control proces!
si dece asta? pentru ca sunt manuale, sau semi (automate) si deci operatorul uman face parte din proces, ceea ce adauga acea nota de imperfectiune care de fapt ne motiveaza!

nu sunt eu cel care aseamana prepararea unui espresso la o masina spring-lever traditionala, cu cantatul la vioara! si fiindca veni vorba de vioara (mi-am petrecut vreo 10 ani din copilarie cu lectiile de vioara, ca sa descopar mai tarziu ca-mi place pianul...), stim ca efectele de sunet, incepand cu notele muzicale - ton, semiton - se realizeaza apasand cu buricele degetelor corzile, in diverse puncte; procedeul e pur analogic, adica la fel cu actionarea unei paddle, sau levier etc.
reproducerea aceleiasi note e o problema de exercitiu, de manualitate, cu siguranta una excesiva (!) - cum am putea numi altfel, atingerea maiestriei dupa zeci de ani de exercitii!
si asta - stim bine cu totii - e talentul, darul pe care-l avem intr-un fel sau altul cu totii, din momentul in care descoperim ca putem fi incercati de pasiune!
 cum spuneam inca demult, viitorul masinilor espresso este al celor automate, cu siguranta; doar niste entuziasti ai prepararii espresso-ului prin metode traditionale, vor ramane fideli manualitatii si masinilor cu control analogic...
dar mai sunt destule domenii, cum era si exemplul de mai sus, in care robotizarea intru unidimensionalitate e mai lenta: inca orchestrele simfonice - si sunt Slava Domnului, destule - folosesc instrumente traditionale si nimeni nu asteapta aparitia interpretului unui concert in... re-major pentru vioara digitala [Image: smile.gif] sau a Simfoniei a IX-a la percutie electronica...cu pid [Image: smile.gif]
 
RaduCarutasu Wrote:Regimul casnic nu se compara cu cel din horeca si de aici, cred eu, si nevoile oarecum diferite in materie de expresoare si de rasnite.

cum spuneam mai sus: problema noastra, a entuziastilor prepararii espresso-ului acasa, este ca nu vedem ce gard zdravan ne desparte in multe privinte, de lumea espresso-ului comercial!
 
mirceat Wrote:... Profilarea manuala este dificil de reprodus, cere concentrare marita in timpul extractiei, operatorul nu poate savura momentul, samd.
Beneficiul adevarat se vede la profilarile automate, pe un espressor asistat de calculator. Utilizatorul selecteaza un profil prememorat si doar apasa tasta Brew. Se poate pastra acelasi profil saptamani si luni intregi... acesta este viitorul in materie de profilare si control espressor.

sorry, dar iti pui problema pe ce masina se intampla asta? adica selectezi un profil si apesi un buton?!
nu e asta modelul tipic de masina automata de facut cafea?
si care-i "beneficiul adevarat" ? ca in loc sa 'pierzi' un sfert de ora pe zi cu bautul apei, inghiti o pilula... de sete?!
pai, pana n-am devenit androizi, sclavi ai automatelor, automatismelor cazone si rutinei, nu-i mai ... omeneste, daca tot economisesti un sfert de ora pe zi, sa te duci in liniste la un izvor?! cum spunea Micul Print?

e o fundatura unde am ajuns (eu, adica - nu generalizez!) cu discutia!
toti ne bazam pe banii ce i-a dedicat Laurentiu Remus cumpararii unei masini espresso?
cati din cei 3600+ din forum, sunt interesati de beneficiile in ceasca ale profilarii de...?
cati au incercat macar, din cei in acest thread sa ma contrazica, sa argumenteze altfel, apropo de profilare, ca in preinfuzie avem profilare de presiune, iar in extractie avem direct profilare de debit?!

spring-levers-urile sunt masini care (1) te pot fascina mereu, sau (2) cu care poti trai impartind un spatiu stramt, sau (3) pe care le urăsti - de la inceput, sau dupa ceva convietuire...
dar cati vorbim de ele?
hipe-ul actual cu profilarile e bazat in mare parte pe o tehnologie de acum 70 de ani!
tehnologie imbracata in automate de facut cafea, pe care le stapanim punandu-le sa faca ceea ce ne dau voie cei ce le-au facut! marja de participare creativa e minima cand apesi pe butoane!

dar sigur, in State, doar 6% din noile masini pe piata au cutie manuala! si se fac lectii speciale pentru condus cu stick shift... [Image: smile.gif] ... intr-un viitor va apare un nou hipe cu schimbatoare manuale, dar sigur va fi vorba de un ''baț' asistat, la fel cum e acum volanul la cele mai multe (nu lucrezi asupra rotilor prin transmisie mecanica, ci asupra unor traductoare preluate de electronica masinii...)
apropo de schimbatorul de viteze automat redus la actionare manuala... din butoane: mai stie cineva de acea manevra din conducerea sportiva talon-pointe? mai are sens la cutiile automate cu dublu ambreiaj? sau mai stie cineva cum e sa conduci o masina cu 1-2 trepte nesincronizate in cutia de viteze? manuala;  la ce-ar mai folosi azi?
 
Liviu.Mihu Wrote: Cred ca ne amăgim crezând ca in domeniul espresso, tradiționalul va rămâne de neegalat.

da, adevarat - cu tehnologia impinsa mereu mai departe, se depaseste mereu performanta traditionalului!
doar ca problema e pusa gresit, atunci cand iti propui sa darami traditionalul, sa-l depasesti;
e ca si cum ti-ai nega propria istorie careia ii apartii, proprii parinti!
trebuie sa inveti sa traiesti alaturi de 'traditional'!
la o cabana din muntii Capatanii (Cheia) e o inscriptie: "manelele atrag ursii!"
________________________________________________________________________________________
Strega_mod(esp32)/ MaraX_mod(esp32)/ Sette_270/ Macap_m7/ prajitor_fluid_bed_diy_(4Kg/luna)
 
Reply
#29
(14-05-2017, 09:08)Lyvyoo Wrote: Oricare ar fi alegerea, Atentie la apa folosita!

Din câte am înțeles, la achiziționare se rezolvă ușor și cu filtrarea apei, nu am să uit asta! Mulțumesc!

Văd că se dezbate mult și profund pe tema automat versus manual.
Precizia și rapiditatea unei setări predefinite versus mai mult timp, consumabile, concentrare.
Un espressor care oferă ambele opțiuni ar rezolva atunci această problemă, nu?
 
Reply
#30
(14-05-2017, 19:15)Laurențiu Remus Wrote: Văd că se dezbate mult și profund pe tema automat versus manual.
... Un espressor care oferă ambele opțiuni ar rezolva atunci această problemă, nu?

in opinia mea nu, nici pe departe!

singura solutie onorabila e cea practicata de mai multi pe home-barista:
..."imi plac amandoua, dar nu stiu pe care sa o iau...
le iau pe amandoua!"

sa continui? cele 2 ar trebui sa se completeze reciproc, nu sa faca acelasi lucru!

dar vezi, thread-ul trece imediat pe pagina urmatoare, s-au strans destule postari care-l fac interesant destul si totusi, senzatia de aerian, nepractic, macar ezoteric, ramane pentru mine... poate pentru ca nu te preocupa rasnita!
cum spun destui, cam ea, rasnita, e totul!
in rest, orice masina peste 2000 euro iti face un espresso oricat de bun (1) esti tu si (2) cafeaua ce-o folosesti [Image: smile.gif]
________________________________________________________________________________________
Strega_mod(esp32)/ MaraX_mod(esp32)/ Sette_270/ Macap_m7/ prajitor_fluid_bed_diy_(4Kg/luna)
 
Reply
  


Forum Jump:


Browsing: 1 Guest(s)