Hello There, Guest! Login Register


Prăjitor homemade, cu pat de aer cald

#61
Primul PC din lume care prajeste cafea:

   
   
   



E in faza de teste dar e o solutie bunicica pentru a nu mai sta cu firele intinse prin casa. Si acum este si portabil...
Mazzer Major RPM variabil || San Marco Flexa cu DC brew boiler
 
Reply
#62
Foarte tare! Smile
Nu e cel mai performant PC Big Grin
Gaggia Classic + PID Espressuino + Mazzer Major Doserless Mod + DIY Fluid Bed Roaster + PID Roastuino
 
Reply
#63
Ca orice tehnologie noua... Pornește modest!
Mazzer Major RPM variabil || San Marco Flexa cu DC brew boiler
 
Reply
#64
Ce jocuri folosesti la prajire...?Big Grin
PL41TEM, Eureka Mignon Specialita, M47 Phoenix, ibric, AeroPress, Kompresso... and V60/Hario Buono
 
Reply
#65
Am adoptat un alt profil, mai lunguț... 3:30 minute pana la 150, 4 minute pana la 200 și încă 4:30 pana la 230...deși nu l-am lăsat pana la sfârșit. Am cel mai frumos miros, de pana acum, la sfârșitul prăjirii.
Dar chiar și asa, luat mai încet, temperatura aerului, măsurată la ieșirea din heater, ajunge la aproximativ 350 de grade. Bine o fi? Ca se vehicula o valoare maxima de 270 de grade ca sa nu le facă rău la bobite...
   
Mazzer Major RPM variabil || San Marco Flexa cu DC brew boiler
 
Reply
#66
Acest tip de prăjitor merita propriul lui topic, ținând cont ca este relativ ușor și ieftin de făcut acasă și cred ca va fi o soluție adoptată de mulți espressomani, în timp. Totodată, sunt convins ca se vor aduce îmbunătățiri design-ului și vom ajunge la un prăjitor fiabil, care va produce o cafea excelenta.

Rugămintea este, către Liviu, sa mute aici toată discuția despre acest tip de prăjitor, de pe topicul "prăjitor homemade", începând de la prima mențiune a lui Csabi, și sa șteargă post-ul meu după aceea.
Mazzer Major RPM variabil || San Marco Flexa cu DC brew boiler
 
Reply
#67
Analizând graficul pus mai sus, și faptul ca temperatura aerului ajunge la 360 de grade dar temperatura în boabe creste foarte greu, am cautat o modalitate sa optimizez transferul de căldură de la aer la boabe. Designul actual formează o coloana de aer supraîncălzit care are contact cu puține boabe, raportat la masa totala, iar acestea se prăjesc în cicluri în care temperatura în jurul lor variază intre valoarea temperaturii aerului și valoarea temperaturii măsurate în boabe. Spre exemplu, spre sfârșitul prăjirii, temperatura în jurul unui bob de cafea variază intre 360 și 215 grade, pe diferite segmente de timp (valori arbitrare).

Modificările pe care le-am adus constau în adăugarea, intre shaker și sticla, a unei căni de inox, pe fundul căreia am făcut niște fante, în număr de 8, care sa imprime o mișcare circulara boabelor, precum și a celei de-a doua pompe!!! O singura pompa de 12v nu face fata sa învârtă boabele având o distribuție uniforma a aerului cald.

Acum, graficul temperaturilor este mai normal iar temperatura aerului nu depășește 260 de grade. ROR nu mai variază atât de mult ca înainte.

Un film de 12:35 minute cu prăjirea:
http://youtu.be/-gM47eloBB8


   
   
   
   
   
   
Mazzer Major RPM variabil || San Marco Flexa cu DC brew boiler
 
Reply
#68
Dupa doua incercari esuate de a face un heater din rezistenta de 2000w, o teava de inox, si ceva textolit, am cumparat un pistol de aer cald Einhell 2000w de la Sellgros cu 76 ron.
Acum intreb ce fac cu motorasul de 17v care actioneaza ventilatorul, ce pun in locul lui? 
 
Reply
#69
Nu te mai complica sa folosesti pompe de aer pentru saltele... Folosește-l pe asta:
http://proaer.ro/ventilator-centrifugal-...-h/848.htm
Mazzer Major RPM variabil || San Marco Flexa cu DC brew boiler
 
Reply
#70
(22-11-2014, 21:14)nickso Wrote: Nu te mai complica sa folosesti pompe de aer pentru saltele... Folosește-l pe asta:
http://proaer.ro/ventilator-centrifugal-...-h/848.htm

Daca scot motorasul din circuit rezistenta mai functioneaza? Sau trebuie sa pun o rezistenta in lucul motorasului?
 
Reply
#71
(22-11-2014, 21:18)astinga Wrote:
(22-11-2014, 21:14)nickso Wrote: Nu te mai complica sa folosesti pompe de aer pentru saltele... Folosește-l pe asta:
http://proaer.ro/ventilator-centrifugal-...-h/848.htm

Daca scot motorasul din circuit rezistenta mai functioneaza? Sau trebuie sa pun o rezintenta in lucul motorasului?
 
Reply
#72
Ar trebui să funcționeze fără probleme.
Mazzer Major RPM variabil || San Marco Flexa cu DC brew boiler
 
Reply
#73
(22-11-2014, 21:23)nickso Wrote: Ar trebui să funcționeze fără probleme.

Merci! Pt. pompa am sa folosesc initial una de saltele, si daca nu merge trec pe motor de aspirator.
 
Reply
#74
(22-11-2014, 21:32)astinga Wrote:
(22-11-2014, 21:23)nickso Wrote: Ar trebui să funcționeze fără probleme.

Merci! Pt. pompa am sa folosesc initial una de saltele, si daca nu merge trec pe motor de aspirator.

Revin cu o obs. la pompa de saltele de la Lidl:
Cam dupa 40 de cicluri de prajiri (40 x 15 minute (timp pt. racire inclus) = 600 minute = 10 ore = 16kg de cafea) pompa da semne de oboseala. La turatii mici ventilatorul atinge carcasa si scoate un zgomot destul de puternic, la turatii mari inca se comporta bine, deci inca functioneaza.

Eu recomand sa incerci cu un motor de aspirator (ai deja si variator conectat la el).
Gaggia Classic + PID Espressuino + Mazzer Major Doserless Mod + DIY Fluid Bed Roaster + PID Roastuino
 
Reply
#75
pompa de saltele ce-o folosesc eu are 200W si deocamdata, dupa vreo 35 de sarje (a 180-250g), nu da semne de uzura;
e doar foarte zgomotoasa, in majoritate de la aspiratie, unde am pus un fel de "amortizor" - tub din spuma... termoizolanta:
   

ar mai fi de adaugat, ca pentru randament maxim, pompa trebuie asezata imediat sub tubul incalzitorului; nu cum am facut eu, asezata lateral, cu o conducta flexibila;
cum s-a mai spus pe aici, trebuie tinut cont de relatia intre (1) debitul de aer necesar pentru a mentine o anume cantitate de boabe in miscare si (2) temperatura maxima ce o poate atinge elementul de incalzire la acel debit de aer;
o pompa centrifugala de 200W poate "misca" mult mai mult de 250g boabe, dar debitul necesar este peste cel proiectat pentru ca elementul de incalzire sa livreze aer fierbinte la sute de grade; temperatura va creste mult mai lent si un ciclu de prajire se va termina tarziu, mult peste duratele uzuale recomandate, de 9-12 min;
asta, cel putin in cazul meu, folosind elementul de incalzire cu reglajul original de temperatura (stabilizare si comanda din butoane +/- din 10C in 10C) la heat gun Skil;

oricum un motor de aspirator, cu variatorul de tensiune, e o solutie eleganta, plenty of power, dar n-am gasit ceva la puteri mai mici (cca. 6-700W); in plus, solutia asta ar cere si marirea capacitatii de incalzire - inca un element de heat-gun ?!

un alt detaliu, in cazul meu: senzorul pentru MET (temperatura maxima in mediul de prajire - lucrez cu Artisan), e montat in elementul de incalzire, la iesire; si nu vreau sa depasesc 270C (degradare boabe); asta mai e inca o limitare in marimea sarjei (sarja mai mare - debit mai mare - temp mai mare in element, pentru a avea BT - temperatura in boabe, necesara);
________________________________________________________________________________________
Strega_mod(esp32)/ MaraX_mod(esp32)/ Sette_270/ Macap_m7/ prajitor_fluid_bed_diy_(4Kg/luna)
 
Reply
#76
Pompa aleasa de mine este aceasta http://www.dedeman.ro/ro/pompa-electrica...66620.html . 100W
Daca e legata direct de heater ridica cca. 300grame, daca traseul este mai lung, coturi, reductii..., duce cca. 220-250 grame.
Momentan sunt in teste, dar am constatat ca temperatura poate fi reglata doar din turatia motorului. Urmeaza teste cu boabe.

Un prajitor compact, cu pat de aer cald, gasit pe net este si acesta.
 
Reply
#77
La pistolul de aer cald Einhell cele doua rezistente pot fi pornite impreuna? Cum e la aparatele de popcorn. Momentan poate fi pornita rezistenta I sau rezistenta II.
Nuova Simonelli Oscar; La Pavoni Europiccola (EN); Mazzer Super Jolly; M38
Behmor 2020SR
 
Reply
#78
Acum mai mult timp (imi e rusine sa spun cind am inceput acest proiect...) am vrut sa imi construiesc un prajitor mic cu care sa fac niste teste. Criteriile mele (principale) au fost: parametrii controlabili, sa fie cit mai compact si sa nu faca mizerie (prea mare) imprejur.

Rezultatul a fost acest prototip, care functioneaza pe baza unui controller de temperatura de la Auber Instruments. Ca sa vad ce se intimpla cu boabele am folosit o sticla de borosilicat de la Schott (facuta pentru lampile de petrol Petromax). Iar atrapa de coji este facuta dintr-un capac de la o doza metalica, care sta pe niste distantiere pe cilindrul de sticla, si directioneaza cojile intr-o sita normala, pe care am aranjat-o un pic ca sa o pot fixa. Sistemul a functionat bine, asa cum se vede in a doua poza.

[Image: 21685757km.jpg]

[Image: 21685758su.jpg]

In principiu pot face acum totul foarte compact, dar am parcat proiectul pe moment, caci am citeva puncte "critice" (pentru mine):


1- locul de masurare al temperaturii nu e optim (am masurat la marginea cilindrului original de metal, temperatura indicata fiind cu circa 25-30 grade sub cea din mijlocul masei de boabe
2- vreau sa fac trec pe un mod de control mai lesne de controlat, bazat pe computer + arduino. Adaptorul TC4 si senzorii noi de temperatura sint pe drum...

Dar ce ma roade cel mai tare este faptul ca mi-as dori sa pot praji ceva in genul 300gr - si ma tot gindesc la un sistem cu tambur, dar aici din pacate sint cu miinile cam legate, caci la faza cu prelucrarea metalelor nu sint pe teren propriu...
LM GS/3 AV, Elektra Micro Casa Leva, MK ProM E, Lagom P-64 SSP HU, Kinu M47
 
Reply
#79
As putea sugera sa apelezi la un punct de plecare deja manufacturat destul de decent, din cate se vede din imagini... de poporul prieten si cu ochi oblici Smile
http://www.ebay.com/itm/Coffee-Roaster-M...418c6b2a48

Iar acesta se poate inchide pe post de incinta intr-o carcasa de gratar, genul:
http://www.dedeman.ro/ro/gradina/gratare...00010.html

si deja nu mai ai decat grija electronicii Wink
si e 600g, dublu decat ti-ai dorit...
 
Reply
#80
@renatoa: merci pentru sugestie, pe care o iau direct in colimator (ma intereseaza mai ales dimensiunile, caci pajitorul meu ideal trebuie sa fie compact). De aceea, ceva in genul lui Huky 500 ar fi excelent. Gratarul sferic cred ca e un pic cam mare...
LM GS/3 AV, Elektra Micro Casa Leva, MK ProM E, Lagom P-64 SSP HU, Kinu M47
 
Reply
#81
Nu stiu ce m-a apucat si pe mine si de vreo 3 zile tot citesc despre prajitoare home made.
Vreau sa ma apuc sa-mi fac unul si poate mai schimbam idei. Acu e clar ca daca tot e home made pe laga pasiune Smile sa nu fie mult mai scump decat unul gata cumparat nou care e si mai compact.

Si eu ma gandeam la ceva cu tambur cam ca un Drum Roaster.  
Din ce am citit ar fi nevoie de urmatoarele componente
1. Un motor... nu sunt sigur daca pas cu pas sau elector motor (poate avem specialisiti pe forum). Motorul se poate lega prin ceva circuite poate pt a controla si rotatile in caz de nevoie. Si clar recipientul care sa fie invartit de motor. Sau ar fi varianta unei masini de paine modificate dupa cum s-a mai discutat.
2. Un Pistol cu aer cald care sa-l pot modifica si sa-l conectez la un arduino sau ceva similar pentru a controla temperatura pt a genera un profil. Poate mai sunt si alte variante cum ar fi o suflata home made si aia...
3.Legat de masurarea temperaturii variantele cu Termocuple K mai profi sunt destul de scumpe (varianta care o ai tu pt masurare ce precizie si domeniu de temperatura are si cam cat costa?)
4.Colectarea fumului cumva... poate aveti ceva idei si aici
5. Ar mai fi partea de racire .... cred ca aici cu un cooler se rezolva cumva
6. Partea cea mai grea Smile ... punerea componentelor in ceva carcasa compacta ca sa arate cat de cat si bine

Cam asta cred ca ar fi o lista ceva componenta must have pt un prajitor cat de cat
Poate o mai putem extinde...
Lelit PL41TEM + Lelit PL043MMI + Ascaso Precision Competition Filter 57mm + Tamper LELIT PL 100
 
Reply
#82
@VladP: A fost doar o sugestie, sunt modele si modele de gratare, doar ca idee de carcasa gata facuta industrial la un pret decent.
Si totusi, 43 cm este mai mic decat 58 cat este hulky Smile

Daca te decizi pentru cel chinezesc si nu ai cont sau experienta, poti apela cu incredere Smile
 
Reply
#83
Si asa, adunand bob cu bob, ajungi la concluzia ca un Gene la 600$ chiar si numai 250g incepe sa semene a afacere buna, decat sa te apuci sa faci de toate...
 
Reply
#84
@renatoa: Gene ar merge, dar la el trebuie refacuta toata partea electronica - se poate citi pe forumuri din afara. De exemplu, Gene are histerezisul de temperatura de cinci grade, ceea ce mie nu mi se pare OK.
Si multumesc pentru ajutor- voi reveni in caz de nevoie!  Angel 
(Recunosc ca pe mine ma roade sa mesteresc la ele, si in acest moment am o idee legata de espressor cu o prioritate mai mare decit roasterul... (Secret!) Big Grin)

@Thanatos: daca pe mine ma intrebai, am folosit senzori de tip Pt100, iar acum trec pe Tip K, -50*C / +750*C, chinezesti, sub 5 € pentru o pereche de pe ebay.
LM GS/3 AV, Elektra Micro Casa Leva, MK ProM E, Lagom P-64 SSP HU, Kinu M47
 
Reply
#85
5 grade la inertiile si toate variabilele care apar intr-un asemenea volum de aer mi se pare mai mult ca acceptabil.
Nu poti controla totul cu electronica, ai citit despre fazele prin care trec boabele, ca sunt la un moment dat reactii endoterme care trec in exoterme si invers ?... degeaba racesti aerul daca boaba e un mic carbune incandescent care se autoalimenteaza doar prin tirajul de aer...
 
Reply
#86
Cand m-am apucat si eu de mesterit, am facut o mica colectie de poze / linkuri cu diferite prajitoare, poate cateva va mai da niste idei.
Gaggia Classic + PID Espressuino + Mazzer Major Doserless Mod + DIY Fluid Bed Roaster + PID Roastuino
 
Reply
#87
O suflanta ca aceasta, care se gaseste in tara la 200 lei, este mai mult ca suficienta pentru un sistem de minim 250 grame: 60-600 grade, 2000W, 500 l/minut, afisaj temperatura.

Daca se adapteaza sa sufle tangential intr-un vas de inox/Alu, de marimea cat mai adecvata sa gazduiasca 250 grame de boabe, deasupra caruia se monteaza un furtun de hota pentru evacuarea cojilor, deja ai 90% din prajitor facut.
Sau montat vertical intr-o sticla de lampa, cum s-a mai facut pe aici...
10% alea care raman inseamna de fapt de 10 ori mai multa munca, conectarea la calculator pentru controlul procesului. Smile
Se poate scoate senzorul de temperatura din suflanta si introduce in mijlocul boabelor, si deja ai adus controlul temperaturii la alt nivel...

[Image: KBE2792140K_1.jpg]

https://www.cromwell.co.uk/KBE2792140K
 
Reply
#88
http://www.espressoman.ro/forum/Thread-I...p-corretto
Bezzera Unica,  Mahlkoning Vario, VST18, prajitor tip coretto
 
Reply
#89
(24-04-2015, 07:49)renatoa Wrote: 5 grade la inertiile si toate variabilele care apar intr-un asemenea volum de aer mi se pare mai mult ca acceptabil.

Am fost inteles gresit. Gene nu reuseste sa mentina temperatura relativ constanta, ci sare in sus si in jos in jurul valorii programate. Cu ocazia asta am mai citit prin net si am gasit ca histereza este nu de cinci grade (asa cum am spus mai sus), ci s-au masurat chiar 40 ( Huh ) grade!!! Clar ca valoarea medie este asa zis "ok"...
Ma refer la aceste variatii de temperatura (source: Kaffee Netz)
[Image: 3981991.jpg]

Pentru mine asta e o catastrofa - dar fiecare judeca din punctul lui de vedere. Nu pe degeaba, multi din cei ce isi cumpara Gene, trec direct la tuning (asta as face si eu).

À propos suflanta: am facut incercari cu suflanta pe verticala, suflind in acel cilindru de metal: din pacate nu are putere sa ridice boabele. Ideea cu suflanta pe orizontala batind intr-un cilindru merge teoretic foarte bine.
LM GS/3 AV, Elektra Micro Casa Leva, MK ProM E, Lagom P-64 SSP HU, Kinu M47
 
Reply
#90
Da, 40 grade arata cumplit... ciudat, amicul meu Serban de pe acest forum care are Gene nu mi-a zis de astfel de detalii... incomode.
Poate pentru ca el preajeste foarte light, se opreste imediat dupa primul crack, si nu ajunge sa intre in oscilatia aia... Confused
 
Reply
  


Forum Jump:


Browsing: 1 Guest(s)