Welcome Back Log In Create Account


Reparatie, sau inlocuire PID? [PL41TEM]

#1
Salutare,

Pe masura ce a trecut timpul (7 anisori), au inceput sa se arda linute din display-ul PID-ului. A devenit deranjant acum, la cate linii raman stinse (88 e afisat ca 11A).
Un PID nou este foarte scump (100-150e), si imi pare stupid sa schimb tot PID-ul doar pentru probleme ale display-ului. 
Stie cineva daca exista posibilitatea inlocuirii display-ului, sau e incapsulat si trebuie musai schimbat tot PID-ul?

P.S.: shot-urile sunt in continuare bune


Attached Files Thumbnail(s)
   
Current  : ► Kinu M47 ◄•► PL41TEM ◄•► PL121 ◄•► XMC013 ◄•► BS1533 ◄•► BS1097 ◄•► Cafflano Kompresso ◄
Obsolete: ► Russell Hobbs Allure 18623 ◄
 
Reply
#2
Intai este necesara identificarea display-ul, pentru ca au pini diferiti de la model la model... de exemplu la Bezzera este un model nu foarte comun, scos din fabricatie acum vreo 3-4 ani, si reintrodus recent

Desfa cutia PID si vezi ce scrie pe blocul display, apoi mai vorbim.
Acesta de exemplu e cel de la Gicar

   
 
Reply
#3
Gicarul de PL41TEM are varianta albastra a acelui display, adica Lite-On LTC-2721B. Inlocuirea acestuia nu-i tocmai simpla pentru ca trebue demontata placa verticala de pe cea orizontala cu transformatorul,
La remontare, daca cele doua placi nu sunt aliniate corect ansamblul nu mai poate fi introdus prin glisare in carcasa de plastic si butoanele nu vor mai putea fi actionate.
 
Reply
#4
Display-ul se poate comanda de pe aliexpress dar este doar de culoare rosie. Pretul e modic, aprox 60lei 10 buc, nr minim 10 buc.
Mai este un topic pe aici referitor la aspectul acesta, pentru montajul dispay-ului rosu trebuie desprinsa folia filtru albastru de pe interiorul geamului extern.
 
Reply
#5
(19-06-2025, 18:24)evisceratum Wrote: Display-ul se poate comanda de pe aliexpress ...

Sub ce cod poate fi gasit? Nu apare nimic la o cautare cu LTC 2721
 
Reply
#6
(19-06-2025, 18:24)evisceratum Wrote: Display-ul se poate comanda de pe aliexpress dar este doar de culoare rosie

Nu va functiona pentru ca LEDurile rosii, verzi si galbene au Vf mai mic decat cele albe si albastre.

LTC-2721B(albastru) are typical Vf 3.8V si max Vf 4.5V in timp ce LTC-2721R(rosu) are typical Vf 1.7V si max Vf 2V ceea ce inseamna ca se vor arde segmentele in mai putin de un minut daca nu sunt inlocuiti si rezistorii de pe anozi care limiteaza curentul.

https://datasheet.octopart.com/LTC-2721R...604811.pdf
https://datasheet.octopart.com/LTC-2721B...603002.pdf
 
Reply
#7
Multumesc pentru informatii.
Current  : ► Kinu M47 ◄•► PL41TEM ◄•► PL121 ◄•► XMC013 ◄•► BS1533 ◄•► BS1097 ◄•► Cafflano Kompresso ◄
Obsolete: ► Russell Hobbs Allure 18623 ◄
 
Reply
#8
(19-06-2025, 19:37)vdub Wrote: ...
Nu va functiona pentru ca LEDurile rosii, verzi si galbene au Vf mai mic decat cele albe si albastre.

LTC-2721B(albastru) are typical Vf 3.8V si max Vf 4.5V in timp ce LTC-2721R(rosu) are typical Vf 1.7V si max Vf 2V ceea ce inseamna ca se vor arde segmentele in mai putin de un minut daca nu sunt inlocuiti si rezistorii de pe anozi care limiteaza curentul.

Nu e chiar asa tragic... rezistentele de acolo, de 1.8kO limiteaza oricum curentul de lucru pe la 4-5 mA, muuuult sub cel nominal, de aprox 20mA. Deci ai rezerva gramada de supraalimentare.
Plus ca o diferenta de 2V intre diversele culori ar conta daca afisajul s-ar alimenta la 5V, dar la 12V e mult mai putin deranjanta.
Cel mult mai pui pe pinul comun, la fiecare digit, cate un zenner de 2.4V, sa mai scada din aia 12V, si poti dormi linistit.
 
Reply
#9
(21-06-2025, 21:46)renatoa Wrote: Plus ca o diferenta de 2V intre diversele culori ar conta daca afisajul s-ar alimenta la 5V, dar la 12V e mult mai putin deranjanta

Este alimentat la 5V prin transformatorul HAHN de 6V > puntea redresoare > regulatorul de voltaj.
(21-06-2025, 21:46)renatoa Wrote: Cel mult mai pui pe pinul comun, la fiecare digit, cate un zenner de 2.4V, sa mai scada din aia 12V, si poti dormi linistit.

Pe trasee cu latimea de 0.2mm si componente SMD in pachet 0603? Asta inseamna microsoldering facut ca la carte cu echipament specializat sau macelarirea PCB-ului cu scule nepotrivite.

@Dyptorden, cu placere.
 
Reply
#10
Cu alimentare la 5V si 4V pe LED, si rezistenta de balast de 1.8k, rezulta curenti sub 1 mA prin afisajul ala. Huh
Mie imi suna nerealistic... cata lumina dau la curentul ala ? Confused
Chiar daca ar fi asa... poti tripla curentul ala si tot esti la mare distanta de cel nominal in jur de de 20mA.

Da, n-am zis ca ar fi usoara macelarirea ca sa pui diodele alea, nici macar inlocuirea afisajului nu e usoara... doar ca nu e necesara... pur si simplu nu poti arde afisajul ala la curentii redusi la care lucreaza.
 
Reply
#11
Daca la modelele problematice rezistorii ar fi fost de 1.8K nu ar mai fi existat atatea cazuri de segmente arse si nici luminozitatea lor nu era atat de mare. Or fi alimentate cu >5V direct din puntea redresoare si mai departe sunt controlate prin cei 3 tranzistori conectati la catozii comuni.
Ceva-i dubios acolo si din pacate nu mai am poze cu cele pe care le-am avut la reparat.

De pe Kaffee-netz
[Image: full?d=1581200588]
 
Reply
#12
Brewtus Gicar, doar din astea am operat.

   

1801 nu e 1.8k, in semedeza ? Smile

Si pe kafenetz, de unde e luata poza, ein Mann schreibt this:

Quote:...based on the photos I found online for the Izzo Alex Duetto II it looks like the same type of Gicar PID controller is used. The color of the LEDs varies, probably based on the age of the machine, between blue and red. It looks like Gicar had an availability issue with the blue LEDs some years ago and switched to the red version.
I'm pretty sure if you get the LTC2721 in red from a distributor like Mouser Electronics it should be a direct replacement.


Attached Files Thumbnail(s)
   
 
Reply
#13
Ba da, 1.8K. M-am referit la placile cu probleme care au trecut pe la mine si nu pareau a fi echipate cu afisaje prin care treceau 15-20mA/segment, ci mult mai mult.
Cat despre LTC2721R, nu m-as incumeta sa le montez tinand cont de durata scurta de viata a alernativei albastre.
 
Reply
#14
Ma bucur sa descopar ca mai exista electronisti adevarati. Azi majoritatea celor care fac service comada module placi sau chiar inlocuirea aparatului.
Eu am lucrat mult pe medicale, reparatia la care piesele ma costau 20 lei si ceream 500 la clientii fideli (aparatele erau vandute de mine), avea recomandare de inlocuirea placii la 4000E de catre producator.
Asta e doar un exemplu.
Frate-meu are afisajul ars la esspresor din cauza apei si exact asta dicutasem cu el (traieste pe alte meleaguri) sa vada ce model e si apoi luam decizii.
Discutia asta ma ajuta mult!
Royal Reale|Oscar|mia|Babby|Vario Mahlkonig .....
 
Reply
#15
Salutare din nou. 

Am inspectat putin PID-ul - l-am scos din aparat, si am observat ca placa pe care este lipit display-ul, este la randul ei, lipita perpendicular pe o alta placa.
Mai mult ca sfat, credeti ca pot inlocui display-ul fara sa dezlipesc placa pe care acesta sta lipit, sau trebuie intai sa dezlipesc placile pentru a avea acces la pinii displayului?

Multumesc,
Current  : ► Kinu M47 ◄•► PL41TEM ◄•► PL121 ◄•► XMC013 ◄•► BS1533 ◄•► BS1097 ◄•► Cafflano Kompresso ◄
Obsolete: ► Russell Hobbs Allure 18623 ◄
 
Reply
#16
Daca intrebi asta, nu pot decat sa presupun ca nu ai facut lipituri vreodata... Confused ... si in cazul asta nu m-as aventura la asa ceva.
Nu te lua dupa clip-urile de pe youtube care iti prezinta efectuarea lipiturilor ca pe o operatie usoara. NU ESTE !
Iar dezlipirea este si mai grea, fara dotari speciale, si savoir faire... know how adica.

Sunt inca in piata active service-uri de electronica, sau de GSM, care pot face treaba asta curat, fara dezastre.
Depinde cat cer pentru manopera... dar asta se poate afla, intrebatul nu costa nimic.
Intai fa rost de display si apoi discutam detalii.
 
Reply
#17
(23-06-2025, 11:48)renatoa Wrote: Daca intrebi asta, nu pot decat sa presupun ca nu ai facut lipituri vreodata... Confused ... si in cazul asta nu m-as aventura la asa ceva.
Nu te lua dupa clip-urile de pe youtube care iti prezinta efectuarea lipiturilor ca pe o operatie usoara. NU ESTE !
Iar dezlipirea este si mai grea, fara dotari speciale, si savoir faire... know how adica.

Sunt inca in piata active service-uri de electronica, sau de GSM, care pot face treaba asta curat, fara dezastre.
Depinde cat cer pentru manopera... dar asta se poate afla, intrebatul nu costa nimic.
Intai fa rost de display si apoi discutam detalii.

Oki, am sa caut displayul intai. Am sa caut si astfel de service de electronica (in Iasi)
Cunostintele mele legate de lipituri sunt pe piese mai grosiere sa zicem... am mai schimbat un condensator de la o sursa... de la un monitor (cu o statie de lipit Parkside), sau varii senzori pentru Raspberry Pi, dar nu am lucrat in spatii asa ingramadite.
Current  : ► Kinu M47 ◄•► PL41TEM ◄•► PL121 ◄•► XMC013 ◄•► BS1533 ◄•► BS1097 ◄•► Cafflano Kompresso ◄
Obsolete: ► Russell Hobbs Allure 18623 ◄
 
Reply
#18
In Iasi il poti contacta pe colegul @kamasi, care a mai prestat comunitatii servicii de printare 3D, si acum se ocupa de fabricarea lor. Chiar daca le face din kit-uri, fara sa necesite lipituri de finete smartphone, la astea cred ca s-ar baga.
 
Reply
#19
(23-06-2025, 14:07)renatoa Wrote: In Iasi il poti contacta pe colegul @kamasi, care a mai prestat comunitatii servicii de printare 3D, si acum se ocupa de fabricarea lor. Chiar daca le face din kit-uri, fara sa necesite lipituri de finete smartphone, la astea cred ca s-ar baga.

Multumesc,
Current  : ► Kinu M47 ◄•► PL41TEM ◄•► PL121 ◄•► XMC013 ◄•► BS1533 ◄•► BS1097 ◄•► Cafflano Kompresso ◄
Obsolete: ► Russell Hobbs Allure 18623 ◄
 
Reply
#20
Ati masurat rezitentele marcate 1081 sau 1801 ?
Intreb pt ca par cam mari de 1,8K la 5v, ar avea in cazul ideal (sa nu cada nimic pe tranzistor) 5/1800=2,78mA
Curentul comun pe digit si tranzistor ar fi cam  19,5 mA

Daca sunt de 1,08k ar avea cam 4,6mA pe segment si 32 mA pe digit.
https://kiloohm.info/smd4-resistor/1081

Ambele valori de curent sunt mult sub ce scrie prin specificatii la afisajele cu pricina.
Nu am introdus in calcul caderea de tensiune pe led, deci ar fi si mai mic curentul.

Nu dati cu piatra, doar intreb, poate gresesc eu ceva.
Caut pentru frate-meu afisaj si vreau sa inteleg mai bine ce si cum.
Royal Reale|Oscar|mia|Babby|Vario Mahlkonig .....
 
Reply
#21
Daca am putea... as masura ce tensiune da LDO-ul din care pleaca alimentarea afisajului.
Dintr-un traf de 6V A/C ai putea obtine mult mai mult de 5V CC.
Daca ar fi diaplsy-ul comandat la 5V, ce rost ar avea cel de-al doilea LDO, care alimenteaza procesorul, ATMEL32L, care merge la 5V bine merci, deci ar putea fi alimentat la comun cu display-ul... Huh Confused
 
Reply
#22
salut, 

am avut si eu display-ul cu elemente stricate la PID-ul de pe expobar (GICAR 9.3.00.44G). Elemente albastre. In cazul meu stiu sigur ca s-a stricat pentru ca a curs apa pe/in el, s-a slabit junctiunea de la tzeava de abur si robinet care este chiar deasupra PID-ului si nu am observat la timp. In fine dupa multi ani de 'ghicit' temperatura din segmentele care mai ramasesera functionale, unui frate de-al meu i s-a facut mila (: si m-a ajutat sa fac rost de segmente originale - ebay.de (link) (e cred si o istorie cu aceste display-uri dar nu intru in ea) 

Daca vrea cineva sa il inlocuiasca, am invatat cate ceva din aceasta experienta: 
* placa cu display-ul are trasee destul de 'firave', nu va pierdeti timpul sa dezlipiti conectorul header right angle care uneste placile, am incercat cu letcon cu pompa integrata automata, aer cald etc. Nu zic ca nu e posibil dar munca nu merita efortul. Eu a trebuit sa refac un traseu care a 'zburat' cand incercam initial sa dezlipesc conectorul ... 
* se poate taia acel conector cu un flex (gen dremel cu micro disc) si inlocui cu unul nou (care se gaseste la orice magazin de piese)
* la extragerea display-ului vechi am ales tot metoda cu dremel-ul (pentru ca tot in gunoi ajungea). Aici mare mare atentie sa nu taiati trasee (care necesita alte skill-uri sa fie reparate). Mai bine tai mai putin si pe urma se sparge cu un cleste decat prea mult si risti sa intri in traseele din spate.

Ca sa il testez initial, nu am mai pus acel right angle header pin care uneste placile; am pus o panglica de 10 fire ca sa faca mai usor procesul de 'reparat' in caz de probleme - dupa ce am vazut ca totul merge m-am hotarat sa il las asa impartit in doua, practic pid-ul in cutia lui cu placa principala si display-ul atasat direct pe fata espresorului cu cele doua suruburi si doua mici plasticuri ca sa tina o presiune. Pun si niste poze ... 

Desi e lucrare cu ceva dificultate se poate face in cateva ore de munca dar nu trebuie grabita. Mie mi-a luat mai multe zile ca nu am avut tot ce imi trebuia, noroc ca am avut un espresor de backup ca altfel cu productia jos, fara cafea, nimeni din casa nu ar fi fost in dispozitie buna :) 

Noroc ca cineva mai vinde acest display care se potriveste perfect (inclusiv culoarea originala)... [Image: 8UNivOZ.jpeg][Image: ZUAWTVG.jpeg][Image: uFBEPjA.jpeg][Image: fQEsaNz.jpeg][Image: Dx50fIg.jpeg][Image: bHYLudL.jpeg][Image: dROq3H7.jpeg][Image: d57S4aV.jpeg][Image: U8J84BY.jpeg]
 
Reply
#23
La urmatorul care se strica ma ofer sa fac eu gratis operatia, cu imagini si video, ca sa demonstram ca nu e chiar asa tragic. :)
"pentru ca tot in gunoi ajungea" de ce sa tai cu dremelu placa pe care sta display-ul, in loc sa bag freza in LCD in sine, ca ala trebuia inlocuit, nu ? Confused
Odata frezat LCD-ul pana la nivelul pinilor, scoti pin cu pin si eliberezi gaurile, si apoi vii cu LCD-ul nou si faci lipiturile.
Totul cu placa nemiscata de la locul ei...
Se scoate si transformatorul, pentru spatiu de lucru mai lejer, dar ala e simplu, doar 4 puncte de "inmuiat", doua cate doua.
 
Reply
#24
[Image: zTsrgay.jpeg]

> de ce sa tai cu dremelu placa pe care sta display-ul
ai inteles gresit, nu am taiat nici o placa, am taiat numai DISPLAY-ul (ca el ajungea in gunoi fiind cel defect :)

da, probabil cu transformatorul scos ar fi loc sa faci lipiturile, asta e o idee super ... pentru context atasez poza in care se vede spatiul de lucru. Daca tu ai trecut cu letconul intre placa si transformator pe deasupra rezistentelor smd fara sa le deranjezi si ai lipit pinii de jos meriti o diploma ceva si trebuie pus pe film sa mai invatam si noi muritorii cate ceva :) :)

(edit: am uitat sa atasez poza)
 
Reply
#25
Nu, nu intre placa si transformator... am scos transformatorul, nu sunt nici eu micky mouse...

Alta varianta ar fi decopertarea la cald doar a mastii de plastic care formeaza digitii, ramai cu un PCB de substrat cu pinii si jonctiunle LED, cam asa:

   

De aici, e laborios, dar simplu... extragi pin cu pin si cureti gaurile.
Introduci noul bloc display si... iar ajungem la lipiturile de sub transformator Smile
 
Reply
#26
(07-09-2025, 07:01)gabb Wrote:  segmente originale - ebay.de (link) 

Poti sa mai pui link-ul odata? Nu-l gasesc.
Brewtus, Honne, Mazzer Major, Kinu M47 Classic
 
Reply
#27
(07-09-2025, 07:01)gabb Wrote: ...m-a ajutat sa fac rost de segmente originale - ebay.de (link) (e cred si o istorie cu aceste display-uri dar nu intru in ea) 
...

M-as bucura sa gresesc, dar asa cum scria si @gabb, display-ul ala de pe ebay.de este istorie, am citit-o si eu pe kaffenetz, cand l-am reparat pe primul gicar.
Topicul avea ceva ani, si incepea cu vestea ca respectivul a renuntat.

Daca vrei sa iei ceva la zi, vezi discutiile din pagina anterioara, cu diverse link-uri si culori.
 
Reply
#28
Salutare! Se pare ca 7 ani e durata de viata a acestor LCD-uri din PID-ul Gicar. In momentul de fata am si eu doua segmente arse. Inca nu e foarte deranjant fenomenul, dar sunt convins ca va trebui sa-l "execut" cat de curand.
Din discutiile de pe forumurile externe, legat de subiect, am identificat 4 surse de achizitie a LCD-ului necesar pentru inlocuire:
1. Ebay, LTC 2721B (blue, similar celui original), aprox. 30 Euro/buc., inclusiv transport ( cel cu istoria de pe kaffenetz), destul de scump pentru 1 buc., din punctul meu de vedere;
2. Ebay, LTC 2721R (rosu), aprox. 21 Euro/4 buc., inclusiv transport; 
3. Aliexpress, LTC 2721P sau LTC 2721WC (rosu), aprox. 20 Euro/5buc., inclusiv transport, varianta cea mai accesibila dpv. al costurilor;
4. Mouser Electronics, LTC 2721G (verde), aprox. 30 Euro/5buc. sau 36 Euro/10buc., inclusiv transport (13RON/buc. sub 10 buc., 8.65RON/buc. peste 10 buc.);
Din analiza datasheet-urilor (si facand abstractie de valoarea Vf discutata anterior in acest topic), reiese ca 2721R/P au cea mai mica intensitate luminoasa, de 0.5/0.75 mcd si le-as scoate din discutie.
Astfel, raman valabile variantele 2721WC (Aliexpress) si 2721G (Mouser), ambele cu 2mcd.
Din motive estetice, personal ma atrage varianta verde, de la Mouser insa, pentru reducerea costurilor as prefera o achizitie la comun cu inca 2-3 persoane, astfel sa impartim 10-12 buc+transportul.
Daca exista doritori in acest sens, rog mesaj aici sau PM.
De asemenea, daca aveti alte variante, pe care eu nu le-am identificat, astept sa dezvoltati subiectul Blush .
Inchei cu o poza de pe coffeesnobs unde cineva a inlocuit afisajul original cu cel in varianta verde (cu eliminarea filtrului albastru de pe geamul PID-ului)...nu am informatii legat de fiabilitatea noului LCD.
[Image: fetch?id=990900&d=1719668812]
PL41 TEM, PL100, KINU M47
 
Reply
#29
Pe 2721P pe aliexpress am dat 60 lei pt 10 buc. Acuma nu stiu ce fac cu ele, dar nu am montat inca nici unul. As avea teoretic nevoie doar de 3 dintre ele. Daca ati zis ca sunt slabe, trebuie sa pun doar si revin cu poze.
 
Reply
#30
Ce e aia slabe, cui ar folosi niste afisaje care nu se vad. Huh Confused
Poate ca alea puternice sunt facute pentru aplicatii outdoor... Eu n-am vazut pana acum afisaj sa nu se poata citi intr-o locuinta... lumea se plange de regula ca un anume tip de afisaj e greu de citit afara in soare.

Pe de alta parte, toate led-urile dau cam aceeasi lumina, aprox 10-20 mcad (mili candela), la curenti mici de genul 1-2mA cat trece printr-un digit de Gicar.
Pentru lumina mai intensa, este necesar curent mai mare si de abia atunci are relevanta maximul valorii suportate de un digit.
Numai cele speciale marcate superbright dau vizibil mai multa lumina la curenti mici, dar sunt alta tehnologie.
Deci e de asteptat ca orice ai pune acolo sa lumineze aproximativ la fel, si noua sa ni se para ca sunt diferente din motive fiziologice, pentru ca ochii au sensibilitate diferita la culori diferite.
Personal am preferat totdeauna verde ca backlight la LCD-uri, iar la unul albastru nu ma pot uita mai mult de cateva secunde.

Poti testa usor cat de luminoase sunt, fa rost de o rezistenta cat mai apropiata de 1.8k, sa zicem ceva in gama 1.5-2.2k, si alimenteaza un digit de la un usb, care da 5v.
 
Reply
  


Forum Jump:


Browsing: 1 Guest(s)