• Bun venit pe forumul Espressoman
Hello There, Guest! Login Register


modari Roaster Nesco

#1
Pentru ca topicul de vanzare unde Fane si-a exprimat curiozitatea sa afle cum merge a fost inchis, si oricum era aiurea sa continui acolo... avem un topic nou Smile

Deocamdata cateva constatari dupa deschiderea si examinarea prajitorului.
Doua surprize din start... contrar ce s-ar putea banui la o examinare exterioara, nu avem o rezistenta de incalzire, ci doua ! si nu avem doua motoare, ci unul singur !
Incalzirea, se face atat pe sus, prin capac, dar si pe jos pe la baza recipientului de sticla, cele doua circuite fiind separate si comandate cu relee.
Constructiv se aseamana mult cu solutia de la popcorn: o rezistenta spiralata sandwich intre doua foi de mica, si aer pompat de turbine de dimensiuni si turatii diferite.
Rezistentele sunt de puteri diferite, aproximativ 450W cea de la baza cilindrului, si 350W cea care furnizeaza aer cald pe sus.
Aceasta diferenta de puteri ne arata ca sursa principala de incalzire este de fapt la baza cilindrului, ca la popcorn, si nu pe sus prin capac. Aceasta concluzie este intarita si de faptul ca rezistenta de incalzire de sus este echipata cu o siguranta termica de 192 grade, ceeace ne spune ca aerul venit pe sus nu ar fi capabil niciodata sa aduca el singur boabele in FC.
Pe de alta parte avem o imagine mai clara a diferentei de randament al incalzirii intre aceasta solutie, cu agitator mecanic, unde 450W sunt capabili sa prajeasca 140 grame, fata de risipa de energie de la popcorn, necesara pentru creerea si mentinerea patului fluid de aer cald, unde se folosesc 1200W pentru 100 grame.

Intrigat de comanda separata a celor doua rezistente, folosind doua relee diferite, am dat un ciclu complet de 20 de minute, si am constatat ca timp de 15 minute sunt alimentate ambele rezistente, apoi, cand incepe ceeace numim racire, de fapt are doua faze, se intrerupe alimentarea rezistentei de la baza cilindrului timp de 2 minute, simultan cu cresterea turatiei motorului, ceeace duce la mai mult aer pompat pe sus, dar in continuare incalzit, simultan cu aer care se raceste pe jos.
Dupa aceste 2 minute se intrerupe si alimentarea rezistentei care incalzeste aerul pompat pe sus si se continua cu 3 minute de racire 100%
Logica acestei operatiuni momentan imi scapa, pana cand voi face o prajire cu o termocupla in interior... ori este un simulacru de faza de "dezvoltare" finala a prajirii, desi puterea de numai 350W si turatia marita substantial ma fac sa cred ca temperatura aerului pompat pe sus va scadea sub 150 grade, ori s-a considerat ca o intrare in racire prea brusca nu ar fi benefica, dar parca as zice ca 2 minute este prea mult sa mai mentii boabele sub un flux de aer cald in faza de terminare... Confused

Legat de motorizare, cum spuneam avem doar un motor, la baza coloanei, amplasat cu axul vertical, avand ambele capete ale axului echipate pentru functii diferite. Capatul de sus antreneaza direct turbina pentru pompa de aer cald superioara, in timp ce capatul de jos antreneaza prin talpa prajitorului, cu ajutorul unei demultiplicari cu curea elastica, atat melcul de agitare boabe, cat si turbina rezistentei din partea inferioara a cilindrului, solidare pe acelasi ax.
Motorul este de 110V CC, comandat in PWM de un tranzistor, dintr-o tensiune alimentat redresata simplu, punte de diode, din 110V, fara filtrare. In mod normal este comandat cu aproximativ 22V, iar in faza de racire nu am apucat sa masor, nu mai aveam un al treilea voltmetru.
Oricum, este irelevant daca in faza de racire motorului i se aplica doar un pic mai mult, sa zicem 48V sau full 110V, gradul de integrare al electronicii cu voltajul de 110V este prea mare pentru aceasta prima faza de modare, asa incat toate testele s-au facut cu rezistentele de incalzire decuplate de la relee, si alimentand doar electronica si motorul dintr-un mic adaptor de 20W/30 lei, care daca il scot din carcasa incape foarte bine in talpa destul de inalta si goala.

Urmeaza adaptarea rezistentelor de incalzire la 220V si prima prajire cu el modat.
 
Reply
#2
interesant pana aici. astept continuarea.
Rancilio miss Lucy
 
Reply
#3
Renatoa... Felicitari !!!
cel mai frumos si interesant post al tau  [Image: smile.gif]   [Image: smile.gif]   [Image: smile.gif]

Legat de Nesco, chiar am vrut sa imi cumpar...problema a fost voltajul si transportul din State... pe vremea aceea nu aveam atatea cunostinte sa incep acasa sa il modific sau sa il adaptez... apoi mi-a trecut "cheful " de prajire.
Bezzera Unica |  La Pavoni | Ceado E5P | Kinu M38 | Gene Cafe 
 
Reply
#4
topicul ala s-a inchis fiindca asta-i "obiceiul pamantului" pe aria respectiva. si cum ziceai si tu discutia nu-si avea loc pe aria bursa.

eu trag pe seama ca jucaria si-a gasit stapanul perfect. ai o foarte buna baza de modare. asteptam episoadele urmatoare. Smile
Expobar Leva DB pompa rotativa, Mühle M68, Mahlkonig Vario Home, Gene cafe cbr 101
Home coffee roasting is as fun and easy (or as exacting and technical), as you want to make it!
 
Reply
#5
Primul test cu rezistentele originale reconfigurate pentru 220V, si cu sonda in masa de boabe, nu a produs decat ... pleava Sad
Dupa 10 minute temperatura de abia urcase la 147 grade, asa ca l-am bagat in racire fortata.

Care racire, cu acea faza de 2 minute de semiincalzire eliminata, nu a reusit nici dupa 5 minute sa coboare temperatura sub 100 grade, se pare ca ansamblul are o inertie termica mai mare decat ma asteptam, lucru surprinzator comparativ cu un popcorn care dupa un minut deja este racit pe jumatate...

Concluzii triste... care vor baga proiectul un timp in standby, pentru a evalua schimbarea rezistentelor cu unele mai puternice, apoi vom mai vedea.
 
Reply
#6
Ce inseamna "rezistentele originale reconfigurate pentru 220V"? Le-ai bobinat din nou, sau ai adoptat o alta metoda mai putin invaziva?
Expobar Leva DB pompa rotativa, Mühle M68, Mahlkonig Vario Home, Gene cafe cbr 101
Home coffee roasting is as fun and easy (or as exacting and technical), as you want to make it!
 
Reply
#7
(28-09-2016, 17:51)Fane Wrote: Ce inseamna "rezistentele originale reconfigurate pentru 220V"? Le-ai bobinat din nou, sau ai adoptat o alta metoda mai putin invaziva?

Cea mai putin invaziva... le-am legat in serie Wink
Ar fi fost succes daca erau de wattaj egal, tensiunea se impartea in mod egal intre ele si ar fi functionat fiecare ca si cum ar fi fost la 110V...
Asa insa, fiind de puteri diferite, la legarea in serie, paradoxal, dar perfect explicabil cu putina electricitate de baza, puterea s-a redistribuit exact invers decat era initial... rezistenta de jos, de 450W a primit mai putin de 350W, iar cea de sus cam 400W, si rezultatul s-a vazut...

Eram pregatit pentru strategia asta inca dinainte de a il desface, asa sunt concepute circuitele de incalzire la produse care se intentioneaza sa functioneze la export international, ca sa nu ai modele diferite pe linia de productie: pui doua rezistente de wattaj egal cu jumatate din puterea totala, dimensionate pentru 110V, si pentru 220V le inseriezi, iar pentru 110V le pui in paralel. Doar se schimba niste bride intr-un panou de conexiuni, in rest produsul e identic.
Nesco se pare insa ca este US only... Behmor banuiesc ca e cum am scris mai sus...

Rebobinarea urmeaza, asta este operatie pe cord deschis Smile
Si o fac din start pentru 1000W, intentionez sa schimb si vasul de sticla, sa incerc il duc la 200 grame Smile
 
Reply
#8
tare mi-e ca ai sa ajungi si tu la un arduino, ca sa ai acces si la artisan.
Expobar Leva DB pompa rotativa, Mühle M68, Mahlkonig Vario Home, Gene cafe cbr 101
Home coffee roasting is as fun and easy (or as exacting and technical), as you want to make it!
 
Reply
#9
Nu prea simt nevoia, eu sunt suflet mai manual si ma pasioneaza mai mult cum se poate automatiza ceva fara computer, e provocare mai mare, nu neaparat ca sa iasa mai ieftin, azi cel mai ieftin e cu microprocesor.
Sa stau sa analizez curbe, nici atat. Nu am nici un soi de boabe in cantitate mai mare de 1kg, ce repetabilitatea sa urmaresc ? Din contra, vreau sa fiu surprins de fiecare data !

Deocamdata suntem la faza sa il facem sa iasa fumul... alb, daca se poate Wink
 
Reply
#10
"Se poate intampla" sa-ti iasa o sarja extraordinara. Fara loguri/trasabilitate... Va fi irepetabila.
Problema o vad astfel: din 10 kg de cafea sa-ti iasa o singura sarja "suprema".
N-ar fi pacat???
PL043MMI, M38, Brikka, ibric, AeroPress... and V60/Hario Buono
 
Reply
#11
Daca dumneata crezi ca atunci cand primesc 1 kg de cafea cu care nu m-am mai intalnit, ma apuc sa o profilez...

Chiar de loc, teoria asta merge cand stai cu sacul de 60 k langa tine, si din el faci 3-4 samples-uri ca sa gasesti profilul perfect, dupa care mergi pe masina mare cu restul sacului pe acel profil "perfect".
Si asta la cei cu pretentii, stiu prajitori care multi ani de zile au prajit toate 10-15 sortimentele din galantar cu acelasi profil generic Schulmann si nu s-a plans/prins nimeni.
Acelasi profil il folosesc si eu, deci trasabilitate exista, logurile sunt profilul in sine, care stiu ca il respect, variatia incepe dupa FC, si acolo chiar e treaba de "artisan", nu de computer.

Pentru asta este Hottop, este o masina de samples, pentru profesionisti, adica acolo unde se fac bani si prin urmare se justifica pretul si utilizarea ei, nu pentru amatori acasa, ca sa prajesti 1kg in 4 sarje diferite si sa te simti bine ca ai gasit nirvana uitandu-te la ecrane, ca doar de aia ai dat un salariu pe masina...
Nesco este o masina casnica, gandita sa mearga apasand pe 1-2 butoane, si nu am de gand sa schimb prea mult ideea in care a fost facuta.
 
Reply
#12
(29-09-2016, 09:41)renatoa Wrote: Pentru asta este Hottop, este o masina de samples, pentru profesionisti, adica acolo unde se fac bani si prin urmare se justifica pretul si utilizarea ei, nu pentru amatori acasa, ca sa prajesti 1kg in 4 sarje diferite si sa te simti bine ca ai gasit nirvana uitandu-te la ecrane, ca doar de aia ai dat un salariu pe masina...

cam asa e cu pasionatii. la modelism e altfel? ce sume cheltuiesc si cam care-i utilitatea practica? [Image: smile.gif]
Expobar Leva DB pompa rotativa, Mühle M68, Mahlkonig Vario Home, Gene cafe cbr 101
Home coffee roasting is as fun and easy (or as exacting and technical), as you want to make it!
 
Reply
#13
De la 200 in sus un model care nu are viata mai mare de 2 ani in medie, recordul meu este 5 ani cu unul din cel 7-8 modele in valoare totala de peste 3000... THAT'S hobby ! Big Grin
 
Reply
#14
asa, acu discutam in aceiasi limba. Smile
Expobar Leva DB pompa rotativa, Mühle M68, Mahlkonig Vario Home, Gene cafe cbr 101
Home coffee roasting is as fun and easy (or as exacting and technical), as you want to make it!
 
Reply
#15
Măcar ouă de facea.
Izzo Alex Duetto III|La Pavoni Pro|Brikka|Aero Press|Anfim Lusso|Kinu M47F|Aillio R1 Bullet|.
 
Reply
#16
Nicio veste noua ?
 
Reply
#17
Ba da, chiar intentionam sa postez...

Am refacut rezistenta si acum incalzeste bine, dupa care am facut 3 prajiri, de abia la ultima, cea de azi ma declar multumit, cum a decurs, si ca aspect. Maine dimineata o voi giusta.

Dar de aparat nu sunt complet multumit...
Eugen, asa cum ai afirmat in PM, fluxul aerului in aparat este altul decat am presupus eu gresit in primul post.
Realitatea este prezentata in imaginea atasata.

   

Sub cilindrul de sticla este doar rezistenta (A) si atat, nu exista o elice care sa impinga aerul cald in sus, ci este aspirat de catre elicea (E) din corpul de plastic, trece prin masa de boabe si capcana de pleava (B), apoi prin capac, si, partea cea mai ambigua, mai este incalzit inca odata ( C ) in partea de sus a corpului, ca sa fie trecut prin catalizator (D) si evacuat prin niste deschizaturi laterale (E).
Nu se realizeaza nici o recirculare, cum ai sugerat, asa ca reincalzirea aerului inainte de intrarea in catalizator ramane un mister, nu putem decat presupune ca face parte din procesul de catalizare, probabil ca eliminarea noxelor se face chiar prin arderea lor !

Fapt este ca tot procesul asta duce la o circulatie destul de anemica si chinuita a aerului prin masa de boabe, ducand la un proces de prajire departe de ceva corect:
- incalzirea este foarte lenta... de abia dupa 5 minute temperatura in boabe ajunge la 100 grade !
- racirea la fel de lenta, la decuplare, chiar cu ventilare fortata, tot dupa 5 minute, tot la 100 grade, dar in sens invers, coborator Smile
- pleava in loc sa fie aspirata si captata in compartimentul cu acest scop, este mai curand coapta, datorita cresterii prea lente a temperaturii, si in plus mai are loc si o actiune de raschetare prin invartirea continua a melcului si a frecarii boabelor intre ele, asa ca in final avem o pulbere arsa raspandita prin tot cilindrul.
Plus ca mai si rasufla un pic prin partea inferioara, neexistand nici o garnitura de etansare, asa ca la final pe masa pe care se lucreaza avem o pudra neagra pe aprox 10-15 cm in jurul cilindrului, relativ usor de curatit, dar care totusi demoleaza mitul de aparat curat al acestui dispozitiv...

De fapt, reusita de azi se datoreaza tocmai faptului ca am decis sa rezolv partial o parte din aceste probleme, printr-o manevra simpla... am preincalzit aparatul inainte de introducerea boabelor !
Pornind aparatul gol temperatura a crescut semnificativ mai rapid, astfel ca la 2:30 am ajuns la 120 grade, si am efectuat incarcarea.
Dupa 10 minute, in minutul 12 adica dupa ceasul Nesco, am auzit in sfarsit FC, ceeace la primele doua prajiri nu am reusit, probabil din cauza evolutiei prea lente a temperaturii...
Tot datorita evolutiei mai firesti de azi a temperaturii, pleava s-a desprins in coji mari, asa cum eram obisnuit, dar curentul de aer tot nu a fost suficient ca sa ridice pleava in compartimentul de captura... cine stie cat de usor se ridica in aer pleava de cafea prajita isi poate da seama cat de anemic este curentul de aer care circula acolo... in acest context am inceput sa banuiesc ca pe undeva nu exista etanseitate si se trage aer fals din exterior, ramane sa verific aceasta ipoteza.
Revenind la prajire, am lasat-o sa mearga pe timpul default din fabrica, adica 15 minute pe ceasul Nesco, care pentru boabe au insemna de fapt 12:30, cu FC la minutul 10, o prajire destul de corecta si care s-a vazut si in aspect.
Am lasat ventilarea vreo doua minute pana cand temperatura a coborat pe la 150 grade si apoi am mutat boabele in sita ventilata, impreuna cu o gramada de pleava arsa si inca nedesprinsa de pe ele... cred ca va avea un pic de aroma de fum... dar nu de afumatura Smile

Cam asta ar fi... dupa cum se vede, pana la computerizare acest prajitor are nevoie mai intai de ceva imbunatatiri de natura functionala... o sa verific daca nu cumva rasufla pe la vreo garnitura, si apoi chiar ma bate gandul sa elimin complet catalizatorul si rezistenta de incalzire "post-combustie", ca sa creez conditiile unui curent de aer mai viguros.
Si poate sa mut captarea de pleava in locul ansamblului catalizator-rezistenta...
Faptul ca nu se mai face neutralizarea gazelor de iesire nu ma nelinisteste prea mult, oricum nu stau cu nasul in aparat, si prajirea se face sub o hota.

Cam atat, acum sa vedem ce ziceti si voi Smile
 
Reply
#18
Nu stiu ce sa iti zic Renatoa,
Eu unul tot nu sunt convins Sad

Inca am convingerea ca acest aparat functioneaza in recirculare 100%. Daca este asa cum spui si exista o evacuare de aer sub forma fantelor din zona (E) obligatoriu trebuie sa existe o priza de aer proaspat si aceasta nu poate fi decat in zona (A). Conform principiului conservarii masei ce iese din 'sistem' trebuie sa fie egal cu ce intra in 'sistem'. In zona (A) nu prea vad pe unde ar putea intra nu flux de aer, nu vad nicio fanta sau priza de aer.

Daca nu ar functiona in recirculare 100% de ce sa mai inventezi un catalizator ? Doar ca sa scoti un 'fum curat' ? Nu pare foarte logic pentru un aparat de capacitate asa mica ce nu genereaza cine stie ce noxe, de ce sa scumpesti costul de productie? Daca vrei sa refolosesti aerului evacuat si fumul rezultat din procesul de prajire prin recirculare atunci are logica!

Catalizatorul functionaza la randament maxim daca gazele de ardere au potential cinetic molecular (incarcare termica) suficient de ridicat, astfel incat agitatia moleculelor sa asigure contactul cu materialul fagurelui pentru initierea reactiei chimice. Acela este rostul rezistentei © in acceptiunea mea.
 
Reply
#19
Incalzitorul ia aer proaspat prin talpa, care este o tabla care nu se inchide ermetic pe plastic, poate chiar intentionat... Confused

O sa iti pun niste panglici pe evacuare sa vezi cum flutura... Smile
Daca am loc sa bag o camera in acele spatii stramte, poate reusesc si niste imagini mai relevante.

Catalizatorul este pus pentru ca sa convinga lumea ca iese "fum alb" Smile nu ca sa recircule, parerea mea...

Si daca era recirculat, crezi ca ii crestea randamentul si se incalzea mai repede? Nici vorba, uite chiar acum citeam de experientele altuia care a incercat sa il imbunatateasca... acelasi timing, 150C de abia la 5 minute !
http://www.sweetmariascoffee.com/forum/v...1031#p5735
 
Reply
#20
(06-10-2016, 23:13)renatoa Wrote: ... Si daca era recirculat, crezi ca ii crestea randamentul si se incalzea mai repede?...

Obligatoriu DA. In momentul in care in rezistenta electrica intra aer deja incalzit (pe la 80-150gr.C) consumul energetic si/sau potentialul termic este mult imbunatatit comparat cu aerul ambiental de 24gr.C care in permanenta trebuie incalzit pana la 250-280gr.C (banuiesc eu).

Sunt convins ca prin acele fante exista o circulatie de aer dintr-un motiv sau altul, dar daca tot fluxul de aer se evacueaza prin acele fante, ma gandesc ca este o cantitate semnificativa. La fel si priza de aer proaspat nu poate fi doar o simpla neetanseitate, trebuie sa fie o suprafata clar de aspiratie delimitata si neobstructionata pentru performanta aeraulica.

Daca este doar o chichita de marketing atunci sunt profund dezamagit Sad
 
Reply
#21
Stii ce m-a mai uimit si m-a pus pe ganduri... prin fantele alea iese un aer neasteptat de rece, avand in vedere ca 10 cm mai sus este o rezistenta incinsa de 400W... e clar ca este sub 60 grade, pentru ca nu ma arde la mana !
Sa il raceasca catalizatorul chiar in asa masura... Confused Huh

Asta ar insemna ca daca as merge cu modarea intr-o directie un pic mai extrema, sa incerc sa ii fac eu recirculare, astupand fanta actuala de iesire si aducand un tub cumva prin talpa, in nici un caz nu ar intra un aer foarte incalzit la rezistenta principala... Confused Huh

Dar sa trecem la degustare... Smile

Ce beau acum iti este cunoscut, aceasi Tanzanie cu care m-am prezentat onorabil la cupping-ul organizat de tine Smile
Ar fi trebui taiata un pic mai devreme, cam 30 secunde, ca sa iasa asemanatoare cu ce am trimis atunci.
Asta prajita de Nesco este un pic mai amaruie, daca nu cumva o fi afumatura de la pleava, nu pot distinge... Confused
Oricum, a iesit bine, nu am ce sa ii reprosez, Nesco va scoate la pensie popcornul, macar si pentru comoditate Smile
Dar e loc de mai bine !
 
Reply
#22
Azi am desfacut pana la cele mai mici detalii Nesco, ca sa ii lamuresc lui eugen misterul cu recircularea.

La prima faza a desfacerii, ma trezesc in fata unei surprize... de imi venea sa ridic pana la tavan o palarie imaginara in fata maestrului... sub motor avem 3 gauri prin care o parte din aerul cald trecut prin catalizator intra in talpa !!!

   

Aceasta parte a coloanei principale a prajitorului este inchisa cu alt perete care l-am demontat ca sa fac poza, si care il vedeti mai jos.

   

Acesti doi pereti nu se imbina etans, dintisorii care ii vedeti pe marginile verticale stanga dreapta sunt distantoare, si prin golurile dintre ei iese mare parte din aerul din catalizator.
Se si poate observa ca suprafata aceasta de evacuare este semnificativ mai mare ca cele 3 gauri din talpa...

Numai ca dupa ce ma apuc de desfacut talpa, continuarea implementarii acestei recirculari este asa de confuza... incat as putea spune ca eficienta ei e aproape nula...
Ce ne apare in fata cand desfacem talpa prajitorului se vede mai jos...

   

Aceasta tabla nu este talpa Nesco, atentie ! Ci se gaseste in interiorul talpii de plastic, si aparent, in episoadele anterioare de demontare si investigare a parut sa fie doar suport pentru axul agitatorului, aflat in stanga. E prima oara cand o demontez, nu mi s-a parut interesanta Smile
Ar fi trebuit sa imi atraga atentia acea spirala ambutisata in relief, dar am crezut ca este doar ca sa se mentina tabla dreapta, sa nu faca valuri... pare ca e un pic mai mult...
Asa ca am purces la demontarea ei, si sub ea, surpriza...

   

In primul rand am gasit pe axul motorului o turbina care trimitea aer la rezistenta de incalzire ! Deci aerul cald nu circula doar aspirat prin capacul de sus Wink

Si acum partea confuza... cele trei gauri prin care vine aer "recirculat" de sus de la ventilator, par ca pur si simplu il imprastie in talpa... nu exista nici o legatura directa care sa ghideze acest aer catre turbina, asa cum am desenat cele trei sageti si m-as fi asteptat sa gasesc...
Deci pana la urma turbina aia ia aer cald prin centrul ei, ce se nimereste sa fie prin talpa, un amestec de aer ambiant si ce vine prin cele trei gauri, adica o recirculare total anemica, parerea mea...

Reamintesc ca tabla de capac propriu zis a talpii nu este sub nici o forma etansa pe plasticul talpii, ci chiar are un spatiu de aproximativ 2mm pe tot conturul, asa ca aerul ambiental circula practic liber, si la fel de bine aerul asta "recirculat" poate sa iasa afara in loc sa fie atras in turbina si dus la rezistenta de incalzire.

That's all folks...
Ma intreb acum daca merita efortul sa imbunatatesc aceasta recirculare, ca sa fie facuta asa cum ar fi trebuit... sau sa elimin complet catalizatorul cu rezistenta de incalzire aferenta, sa se mareasca debitul de aer si sa nu mai consum curent degeaba... Confused Huh

Evident ca mai ramane si varianta sa pun o sonda pe canalul care duce la rezistenta de incalzire, sa vedem ce temperatura are aerul care este trimis pe acolo, si de asemenea ce temperatura are aerul prin cele trei gauri la intrarea in talpa... prezinta interes ? Confused Huh
 
Reply
#23
Pentru ca prajitorul Nesco nu are topic separat, de utilizare si "best practices", si cum exista unul pe drum pentru un coleg al nostru, voi posta aici cateva recomandari care au rezultat din experienta mea de pana acum cu el, dar si din cautarea pe net

“Am primit-o, astept sa o prajesc si apoi sa o savurez”, de aici Smile

Asta inseamna ca ai tot ce trebuie... daca imi permiti cateva sfaturi:
- incepi cu 125 grame, pana ii afli putirinta
- daca la astea 125g nu ai FC pana in min 12, data urmatoare scade mai jos, la 110-115g.
- incepi cu o preincalzire de 2-3 minute, va evolua procesul mult mai bine ! Adica o lasi sa mearga in gol, fara cafea, daca ai un termometru baga-l jos sub talpa canii, si vezi cand ai 120 grade, atunci ridici capacul si torni boabele. Daca nu ai termometru, 2 minute sunt de ajuns.
Poti lasa sa mearga timerul mai departe, sau sa il scoti din priza si sa o iei de la inceput, daca esti confuzat de perioada de preincalzire.
Oricum, cafeaua va fi intr-un stadiu mult mai bun dupa 10 minute formate din 3 preincalzire si 7 la cuptor, decat pornit de la rece si copt 10 minute. Pentru ca daca pornesti de la rece, exact asta vei obtine, coacere ! Dupa 3 minute nu ajungi nici macar la 100 grade... Sad
In continuare toti timpii de care vorbesc iau in considerare ca ai preincalzirea inclusa.

Nu te lua dupa alea 20 minute program standard, adica 15 minute prajire si 5 minute racire, nu au relevanta foarte mare.

Pentru o prajire light, cel mai bine este sa ai un ceas/cronometru langa tine, si cand incepe FC, adica sa pocneasca mai serios, nu primele pocnete timide izolate, mai lasi un minut si dai stop, sa intre in racire. Pentru medium poti lasa 2 minute. Nu prajesc pana in SC, asa ca pentru o prajire dark nu te pot sfatui.
Stiu ca o sa citesti ca teorie generala ca timpul de dezvoltare optim ar fi cam 25-30%% din total, deci daca FC apare la minutul 10, asta ar insemna sa il mai lasi 3 minute, dar nu se aplica la Nesco !
Racirea in aparatul asta este foarte lenta, asa ca prajirea va mai continua intern destul de binisor inca 1-2 minute in plus fata de minutul care iti zic mai sus sa il lasi dupa ce incepe FC...

Daca nu ai FC pana in minutul 12, vezi cum se prezinta cafeaua, daca s-a inchis la culoare pana la limita la care de abia se mai vede alb in crapatura, poti incerca sa ii dai stop, sa intre in racire.
Parca nu as lasa sa o duca pana in 15 minute cum e programul standard default, daca dupa 15 minute nu ai nici FC si inca este ca scortisoara, data viitoare scade cantitatea.

Succes si asteptam primele prajiri !
 
Reply
  


Forum Jump:


Browsing: 1 Guest(s)