• Bun venit pe forumul Espressoman
Hello There, Guest! Login Register


Imbunatatire calitate abur la Expobar .

#1
Am observat , in timp , ca aburul de la Expobar are un grad destul de ridicat de umezeala care influenteaza negativ calitatea spumei .
Nu zic ca aparatul nu face o crema excelenta , dar citind pe forumurile de afara , despre " fineturi " legate de acest proces , am gasit cate ceva si despre influenta negativa pe care un abur umed o are asupra procesului .

Aparatul vine setat la 0,8 bari , iar eu am marit presiunea la 1,4 pentru a scurta durata procesului . Odata cu aceasta majorare si aburul a devenit mai umed , aspect care ma deranja .

Expobar vine cu teava de abur izolata . Izolatia este realizata prin introducerea pe teava metalica a unui tub din silicon , introdus la randul lui intr-un tub metalic realizat dintr-un arc lung .
Deci tubul din silicon prin care trece aburul are un diametru cam la jumatate din diametrul tevii metalice exterioare .
Acest tub din silicon creaza , dupa parerea mea , o serie de neajunsuri , cu consecinte importante asupra calitatii cremei de lapte .

1- diametrul mic reduce semnificativ debitul aburului care circula prin tubul de silicon micsorand si volumul de abur introdus in lapte.
Consecinta este cresterea duratei procesului de spumare .

2- tubul din silicon asigura izolatia termica a tevii metalice exterioare deoarece nu se incalzeste foarte tare . Tocmai acest aspect face ca aburul , foarte fierbinte 120-140 grade , sa se condenseze pe peretele mult mai rece al tubului izolator , si sa rezulte acel abur umed . Aburul umed + durata lunga a procesului conduc la introducerea in lapte a unei cantitati marite de apa , datorate condensului .

3- crema de lapte , in partea de jos ( cam 1/3 ) era mai mult lapte decat crema . Acesta era aspectul care ma deranja si pe care il remediam , oarecum , prin rotirea mai viguroasa a latierei si lovrea acesteia de masa .

De 4 zile am scos tubul din silicon . Desi teava frige foarte tare , rezultatul este evident .

1- A crscut volumul de abur care iese prin duza . In timpul frotarii laptelui , presiunea la manometru variaza de la 1,4 bari la 1,1 bari , dupa care rezistenta porneste si reface presiunea . Inainte scaderea era de ca 0,1 bari . Deci scaderea presiunii nu influenteaza procesul deoarece aparatul are capacitete de regenerare rapida .

2- teava foarte fierbinte contribuie , si ea , la " uscarea " aburului nemaiproducand condens . In cateva secunde , de cand dau drumul la abur pentru a elimina apa de pe teava , prin duza nu se mai vede nimic semn ca aburul este complet uscat . Inainte acesta era vizibil , semn de umiditate ridicata .

3- Deoarece aburul a devenit foarte uscat si crema rezultata este in toata masa laptelui frotat , exact cum vedeam in clipurule relizate de profesionisti pe youtube si cum am vazut , in vara , la Romexpo la concursul organizat acolo .

Recomand aceasta simpla modificare , pentru imbunatatirea semnificativa a calitatii cremei de lapte .

Ramane sa-mi procur un manson din cauciuc , special , pentru izolarea tevii pentru abur ( acum am o improvizatie destul de ok )
LaMarzocco GS/3-AV, K30 Vario, Kinu M68, Hottop P
 
Reply
#2
Interesant! Si cred ca se poate verifica pe orice HX/DB. Dupa anul nou o sa ma uit si eu la Bezzera al meu daca mai are ceva pe teava de aburi.

Nu stiu daca prin manson de cauciuc te referi la acea garnitura intre capul cu gauri si teava de aburi. Mie mi s-a rupt acea garnitura originala deoarece am fortat infiletarea si am pus o garnitura din comert. Dar se vede ca nu e facuta pentru temperaturi inalte caci ce am cumparat eu s-a rigidizat si crapat destul de repede. Acum nu stiu unde as putea gasi o garnitura asa mica si rezistenta.
Expobar Brewtus IV, Mahlkonig Vario K30, rasnita manuala Kinu M47, VST 18g, Tamper Concept Art dinamometric, Tidaka Tamper Cube 
 
Reply
#3
(27-12-2012, 23:40)Lyvyoo Wrote: Interesant! Si cred ca se poate verifica pe orice HX/DB. Dupa anul nou o sa ma uit si eu la Bezzera al meu daca mai are ceva pe teava de aburi.

Nu stiu daca prin manson de cauciuc te referi la acea garnitura intre capul cu gauri si teava de aburi. Mie mi s-a rupt acea garnitura originala deoarece am fortat infiletarea si am pus o garnitura din comert. Dar se vede ca nu e facuta pentru temperaturi inalte caci ce am cumparat eu s-a rigidizat si crapat destul de repede. Acum nu stiu unde as putea gasi o garnitura asa mica si rezistenta.



Prin manson de cauciuc ma refer la un tub exterior de 4-5 cm lungime , din cauciuc sau un clips din plastic , pe care sa il pun ( trag ) pe teava pentru abur pentru a o putea manevra cu mana , si sa nu ma ard la degete .
Acum teava chiar frige . Inainte puneam mana pe ea si era suportabula atingerea.
LaMarzocco GS/3-AV, K30 Vario, Kinu M68, Hottop P
 
Reply
#4
Topic de scos la suprafata, pentru ca s-au inmultit detinatorii de Brewtus...

Radu, cum ai scos tubul de silicon, cu clestele? Eu nu am la indemana un cleste chiar acum si am incercat sa-l trag la suprafata cu o surubelnita subtire apoi cu penseta sotiei Smile pana cand l-as fi prins cu un patent. Dar nu a vrut sa iasa prea mult si patentul are buza cam groasa. Deci daca fac rost de un cleste cu varfurile mai subtiti, trag cu incredere de tub?
Expobar Brewtus IV, Mahlkonig Vario K30, rasnita manuala Kinu M47, VST 18g, Tamper Concept Art dinamometric, Tidaka Tamper Cube 
 
Reply
#5
(31-05-2014, 14:53)Lyvyoo Wrote: Topic de scos la suprafata, pentru ca s-au inmultit detinatorii de Brewtus...
......trag cu incredere de tub?

Da , doar trebuie sa tragi de tub !
La mine nu a opus rezistenta prea mare . Am folosit un holsurub , nu prea fix , pe care l-am infiletat putin ( max 1 cm ) in tubul din plastic si cam atat . Am tras cu patentul de acel hols si nu de tub .
Tubul din plastic este , la randul lui , bagat intr-un tub metalic tip arc si de aici si diametrul destul de mic ramas pentru circulatia aburului .
LaMarzocco GS/3-AV, K30 Vario, Kinu M68, Hottop P
 
Reply
#6
(31-05-2014, 14:53)Lyvyoo Wrote: daca fac rost de un cleste cu varfurile mai subtiti, trag cu incredere de tub?
da, tubul nu e prins/lipit la capatul celalalt; e numai frecarea de pereti si o anume rigiditate a materialului; ok, in ideea ca la Magica nu difera mult de Brewtus:
   
si da, un cleste cu cioc ascutit...
Bezzera STREGA (PID grup, dimmer pompa, dataloger), rasnita Macap M7 (900rpm), site IMS, Hario V60, prajitor DIY cu Artisan
 
Reply
#7
Sfera ce permite pivotarea intregului ansamblu se poate desuruba si ea. Daca procedezi asa nu mai ai nevoie de alti clesti pentru a scoate furtunul de silicon.

O intrebare, daca se elimina acest furtun presiunea aerului scade pentru ca se mareste diametrul tevii, nu? Acest aspect va fi compensat de espressor?
Rocket Evoluzione V2 + Mazzer SJ + VST + Gene Cafe CBR-101
 
Reply
#8
Cum spunea si Radu mai sus, a marit presiunea in boiler la 1.4 pentru a compensa. La 0.8 cat este din fabrica probabil ca se consuma. Eu i-am dat 1.2 mai mult de gura lui Stefan de la service, care spune ca nu e bine de obicei sa treci cu mult peste recomandarile producatorilor in materie de reglaje. Dar eu am momentan duza cu o gaura, Radu avand-o cu doua. Oricum, la nivelul la care ma aflu in latte-uri, crema obtinuta cu acest aparat fara modificari si cu duza originala cu o gaura, a fost sensibil mai fina fata de ce obtineam cu Bezzera BZ10 cu duza de doua gauri. Oricum, si in varianta originala mie mi s-a parut extraordinar. Probabil, daca ii puneam duza cu doua gauri in loc de cea cu o gaura, la 0.8 bar presiune as fi avut o cadere mai mare.
Expobar Brewtus IV, Mahlkonig Vario K30, rasnita manuala Kinu M47, VST 18g, Tamper Concept Art dinamometric, Tidaka Tamper Cube 
 
Reply
#9
Quote:Sfera ce permite pivotarea intregului ansamblu se poate desuruba si ea. Daca procedezi asa nu mai ai nevoie de alti clesti pentru a scoate furtunul de silicon.

ok, dar ai nevoie de un cleste ca lumea pentru a forta filetul respectiv Smile
dar de regula, nu e nevoie sa desfaci capul sferic, e suficient sa impingi putin tubul dintr-o parte, cu un cap de surubelnita si sa-l tragi apoi cu un cleste, din partea cealalta;

Quote:O intrebare, daca se elimina acest furtun presiunea aerului scade pentru ca se mareste diametrul tevii, nu? Acest aspect va fi compensat de espressor?

si nu, diametrul interior al tevii, marit prin scoaterea tubului de plastic, are un impact pozitiv asupra calitatii jetului de abur;
se poate detalia: la Magica, diam interior al tubului de plastic e 4 mm, iar diametrul interior al tubului de abur din inox, e de 6 mm; aceasta ingustare a sectiunii, de la 6 la 4 mm actioneaza ca un restrictor de debit si intr-o aproximatie acoperitoare, diferenta de debit e de 1:2 (!) respectiv;
sigur, asta nu se vede sau aude in jetul de abur, dar indiscutabil am simtit-o in calitatea mai buna a laptelui spumat obtinut;
debitul de abur, mai mare in cazul scoaterii acelui tub ingust, se reflecta in jetul din gaurile varfului de abur; care sunt restrictoare mult mai eficiente, dar ceea ce hotaraste pana la urma calitatea frotarii e debitul disponibil (in scadere pe parcursul operatiei) si sectiunea totala a gaurilor, apoi temperatura, si dispunerea gaurilor;
la un diametru interior mai mare al tubului izolant, fenomenele de mai sus sunt diminuate;
Bezzera STREGA (PID grup, dimmer pompa, dataloger), rasnita Macap M7 (900rpm), site IMS, Hario V60, prajitor DIY cu Artisan
 
Reply
#10
Eu l-am scos tragand incet de tub cu un papagal. Putin cate putin la inceput si a iesit cu tot cu acel "arc". Presiunea o crescusem la 1,1-1,2 bari acum o saptamana.
Din pacate n-am apucat sa fac vreun test si chiar daca as face nu v-as fi de folos deoarece n-am ajuns la cine stie ce nivel cu setup-ul anterior.
Expobar Brewtus IV, Mahlkonig K30 Vario, Tamper Concept Art Technic (dinamometric), Concept Art tamping Station, VST 18g Ridgeless.
 
Reply
  


Forum Jump:


Browsing: 1 Guest(s)