(07-09-2017, 12:37)Lyvyoo Wrote: Eu nu am facut o pledoarie ci am indemnat la a face niste calcule intr-un excel, ca sa avem o imagine clara a acestui business de cafea prajita, simuland un "echivalent" romanesc pentru organizarea prajitoriilor de top de afara, adica incluzand grosso moddo o serie de cheltuieli (variabile, am zis) si un profit pe care noi l-am considera (pentru altii) multumitor, astfel incat sa avem parte de cafea si servicii la standarde inalte.
Profitul lor ne intereseaza in masura in care dezvoltarea prajitoriilor poate aduce progres in ce priveste calitatea cafelei, si nu falimentul lor sau lipsa de cashflow care ar duce la compromisuri. De aia e interesant si pentru noi, de la ce preturi pentru cafea ar putea cineva sa aiba o afacere sustenabila, care sa ne ofere si noua satisfactie pe cele 3 directii urmarite si deziderate ca "ieftin si bun" sau raport optim:
- cafea gourmet generica, gen Columbia Supremo
- cafea de specialitate
- cafea verde (desi aici discutia e alta, iar "salvarea" nu va veni de la prajitorii ci de la vreo afacere de nisa, dedicata cafelei verzi, educatiei in cafea si educatiei in prajire.
salut Liviu
un P&L in excel nu e greu de facut, dar sincer nu cred ca este treaba noastra sa-l facem si sa-l mai si publicam aici ar suna ca si consultanta gratuita
, sunt convins ca fiecare business existent sau la care unii se gandesc are la baza (sau ar trebui sa aiba) un business plan, mai mult sau mai putin riguros, cum se pricepe fiecare
pe de alta parte, pana la urma totul se reduce la volume in retail, iar volumele prajitorilor nostri sunt mici spre foarte mici, nu am date dar faptul ca pe site-urile lor nu figureaza zilele de productie (ca la majoritatea celor din UE ) ma face sa ma gandesc ca se prajeste in zile aleatorii o oarecare cantitate spre a fi vanduta, bazata pe experienta anterioara si/sau sperante de viitor; ma face sa ma gandesc la multe alte lucruri dar sa nu vreau sa fabulez
volumele de retail, asa prapadite cum sunt ele, sunt offset-ate de preturile mari /foarte mare (200lei/kg), aparent cu succes (nu au inchis portile) + venituri aditionale din vanzarile catre cafenele terte sau din cafenelele proprii, in concluzie sa ne le plangem de mila
putem vorbi de o evidenta autosuficienta, chiar multumire pana la urma si e ok, daca se simt confortabil nu trebuie deranjati
cresterea de volum nu se va realiza de la sine bazandu-se pe relativa crestere de venituri sau patriotismul local ci prin actiuni bine gandite, corect executate, pentru a-si creste si fideliza nr de clienti, prospecti exista destui.
din nou, nu cred ca este treaba mea (vorbesc in nume personal) sa ofer consultanta nesolicitata si/sau gratuita in cresterea vanzarilor
paradoxal, nu am vazut (sau poate mi-a scapat, corectati-ma daca gresesc) banala subscriptie la pret sensibil mai mic, usor de implementat dar probabil dureros pentru ei; va amintesc ca in general subscriptiile sunt de 2 tipuri:
- cancel anytime, no question asked, cea mai utilizata
- plata up-front pentru 3-6 luni (mai putin utilizata de clienti atat timp cat au disponibila prima varianta)
OK: m-am uitat pe
www.nordicapproach.no (cunoscatorii stiu cine sunt), transparenta totala tipic nordica:
- publica marginea pe care o au
n-am mai vazut asa ceva la nimeni
- publica preturile spot din depozitul din UK ( firma e norvegiana, depozitul din UK este tocmai pentru a indigeniza preturile in spatiul EU cu referire la taxe vamale/TVA si probabil si din considerente de piata competitiva in UK)
nu sunt convins ca prajitorii nostri cumpara de la NA sau similar (Falcon, CafeImports, etc) adica relativ scump (cel putin nu o spun explicit in timp ce pentru altii care o spun este tocmai un motiv de mandrie si certificare a calitatii cafelei verzi), exista si o piata tertiara mai ieftina
totusi iau ca exemplu cafea Etiopia de la NA in medie 10.5 USD / kg = 8.75 euro / kg + shipping
adaugam 20% pierderea prin prajire rezulta in jur de 11 euro/kg costul lor
la 24 euro/kg (pret net de vanzare fara TVA sau in echivalent 120 lei/kg TVA inclus) au 54% gross margin, 13 euro pe kg
daca ar vinde 1000 kg / saptamana (aprox 4,000 clienti unici) => 13,000 euro din care ar trebui sa asigure tot ce ai spus tu in postarea anterioara:
- salarii
- chirii
- consumabile
- deprecieri
- mkt
- altele (utilitati, transport, etc)
las altora mai priceputi ca mine placerea de a calcula aceste costuri dar cred ca este un business profitabil, ma feresc sa spun foarte, este un lucru relativ depinzand de filozofia fiecaruia
problema e cum ajungi la 2,000- 4,000 clienti unici; in nici un caz prin strategiile actuale, dar din nou nu eu (noi) trebuie sa gandim aceste lucruri ci onor antreprenorul roman
pana atunci, cel putin pentru mine, beneficiile spatiului unic european vor prima
cu sinceritate