Hello There, Guest! Login Register


Proiect DIY: motorizare rasnite manuale

#1
Salut, in urma mai multor proiecte pe care le-am vazut inclusiv la socraticcoffee (https://www.instagram.com/p/BnGlRVXjrvO/) am zis ca merita creat un topic in care sa detaliem, sa venim cu idei, sau linkuri despre cum sa adaptezi un motor pe o rasnita manuala la costuri acceptabile, sub jumatate din pretul unei rasnite manuale.

Intamplator am dat peste acest topic in care un tip si-a construit un suport+motor+sursa de alimentare pt a lui Comandante c40. Mi-a suras ideea deoarece in acest fel, poti sa rasnesti acasa fara probleme cu o singura rasnita, chiar daca ai invitati nu iti mai faci griji ca trebuie sa rasnesti 6 duble. Iar o alta chestie pozitiva este ca poti sa scoti rasnita din suport, sa o iei cu tine in vacanta. 

Daca aveti idei, sau linkuri spre alte proiecte va rog sa le postati.


Piesele de care aveti nevoie sunt mentionate in acel topic:

motor: Modelcraft Hochleistungsgetriebemotor 12V RB350050-22723R 50:1
sursa motor: aici

[Image: tzVwzQu.png]
[Image: DCKlakd.jpg][Image: PHmfCU0.jpg]
 
Reply
#2
Tot cu maruntisuri... think big, frate ! "pe piatra" a fost intotdeauna mai buna !

https://global.rakuten.com/en/store/fbird/item/a-1700/

Plus ca e si Made in Japan ! Big Grin
 
Reply
#3
Probabil o sa apara si un topic pentru transformarea rasnitelor electrice in manuale.
Pe.De.Dienes 109 N, v60
 
Reply
#4
@Zwanger, e simplu Big Grin. Faci rost de o cheie dinamometrica, o cuplezi cumva la axul rasnitei si notezi cuplul necesar rasnirii boabelor prajite light.
Cumperi un motor cu reductor de 1Nm sau cat va fi nevoie, cativa acumulatori 18650 cu amperaj mare la descarcare, un buton si un releu ... profit Smile
 
Reply
#5
Acum serios, dupa ce am trecut si eu prin faza asta, am ajuns la concluzia ca cea mai de-a dreptul solutie este o cheie electrica, care se mai gaseste si sub numele de surubelnita/masina de insurubat unghiulara, sau la 90 grade, power cordless wrench, pe dincolo.
Asigura cea mai ergonomica priza pentru o rasnita gen kinu, cu mana stanga tinem rasnita fixa pe masa, si cu dreapta actionam cheia deasupra, intr-o pozitie mult mai relaxata decat am tine o bormasina.
In plus, aceste chei nu au reductor normal sau planetar ca masinile de insurubat drepte, ci au reductor melcat, care asigura cel mai mare cuplu posibil, daca vrei sa poti rasni si o cafea light.
Vorbim de peste multe zeci, poate peste 100Nm comparativ cu un maxim de 18-25 Nm cat are o bormasina din gama celor fortzoase.
Problema este ca sunt scumpe... sub 1200 lei nu am mai gasit in momentul asta.
Singura mai abordabila, cu 240 lei, nu are totusi decat 15Nm, dar ar merge pentru prajeli "normale" totusi...
https://www.skil.ro/skil-2570-ab-cordles...570ab.html
Vedeti acolo in poza cu motocicleta si pozitia de actionare a acestei chei, rasnita ar veni in locul rotii.

@vdub, cu 1Nm nu urnesti din loc rasnita, poate goala...
In topicul de feldgrind am scris cat am masurat eu, la un brat de 10 cm: 4 kgf la Feld si 11 Kgf la M38, prajeli medium light.
 
Reply
#6
Acum inteleg de ce bratele rasnitelor manuale sunt atat de lungi.
Acele 11kgf pot fi compensate de un numar de revolutii mai mare astfel un motor Nema >23 sau DC cu reductor planetar si moment de torsiune de 8-12Nm fiind suficient.
E doar o ipoteza, nu stiu cum sau daca va fi afectata calitatea macinaturii la 30-40rpm.
 
Reply
#7
Pai cu 30-40-60 RPM dam si noi la manivela... motorul o va face doar mai constant.

Trebuie remarcat ca acele chei de care vorbeam mai sus au de la 200 RPM in sus, ceeace e shfortza nu gluma... si va macina de 3-4x mai repede decat manual.
 
Reply
#8
Atunci se simplifica treaba si alegerea unui motor+reductor devine mai usoara... restrangem cautarea Smile
 
Reply
#9
Pai este unul destul de comun, de care flutura zilnic in fata ochilor, face fata ca putere/cuplu, are si viteza mai mare decat o macinare manuala, il gasim mokka in talcioc, doar ca arata ca naiba, trebui incasetat ca sa nu se vada... plus cuplajul la rasnita, plus alimentarea, un 12V capabil de multi amperi...
Vorbesc de motorul de stergator de parbriz Wink
 
Reply
#10
Zwanger chiar ma bucur ca ai deschic topicul - vroiam sa o fac si eu de ceva timp, mai ales in legatura cu m47.

Ultima experienta a fost incercarea din weekend de a face un adaptor pt surubelnita electrica, care sa invarta tot ansamblul.

Am ajuns la vorba lui vdub si renatoa - nu are forta suficienta. Cand am schimbat surubeltita cu rotopercutorul Hitachi - mi-am bestelit degetele si asa avariate de la kinu-iala manuala.

Pun aici linkuri catre proiecte de motorizare asemanatoare:

HG1 https://www.home-barista.com/grinders/hg...40436.html

Manuala veche http://mikeandmollyshouse.com/projects/h...thumbnails

Dar si playlistul cu video-uri pe youtube: https://www.youtube.com/playlist?list=PL...2ULJcZBWjT
Filtroman infocat
V60 | Aeropress | Comandante Trailmaster X25 | Cafflano Krinder (de vanzare)
 
Reply
#11
(26-11-2018, 16:30)slavic1983 Wrote: Am ajuns la vorba lui vdub si renatoa - nu are forta suficienta. Cand am schimbat surubeltita cu rotopercutorul Hitachi - mi-am bestelit degetele si asa avariate de la kinu-iala manuala.
https://www.milwaukeetool.eu/m12-fuel-su...-fir12-eu/
Cred ca asta face fata (81 Nm). Costa tot cam cat Kinu si e destul de maricica Smile Daca o folosesti si in scopurile pentru care a fost gandita, parca nu mai pare asa scumpa, avand in vedere ca inglobeaza de vreo cateva zeci de ori mai multa tehnologie decat Kinu, Comandante sau alte manuale
La Marzocco GS3, Expobar Brewtus Flow Control, Mazzer Kony E, Mazer Major, Acaia scales, Bravo Tools, Duomo, Kribli
Brew/altele: Baratza Forte BG, Comandante C40 MK3, Kinu M47, Kruve, C. Kompresso, V60, Kalita, Aeropress, French Press
 
Reply
#12
Si asa ajungi la banii de Sette care a fost facuta sa macine cafea de la bun inceput.  Smile
 
Reply
#13
EUR 218 pe Amazon.de, sau , si mai bine 161 lire UK, 15% mai putin in lei
La 81 Nm si 175 RPM, suna cam bine, bine...

Cu Sette nu desfaci suruburile la roti cand ai pana ... Wink
 
Reply
#14
Tu tii rasnita in masina? Pentru ca ceva in genul a ceea ce e in OP, pare extrem de ne-portabila. 

@slavic1983 ai primit adaptorul de la Kinu?
 
Reply
#15
(26-11-2018, 17:04)renatoa Wrote: EUR 218 pe Amazon.de, sau , si mai bine 161 lire UK, 15% mai putin in lei
La 81 Nm si 175 RPM, suna cam bine, bine...
In Ro costa 1080 lei, dar cred ca se gaseste si mai ieftin, nu am cautat. (161 GBP deja suna bine...)
La scule profesionale cu acumulator, Milwaukee nu prea are concurent la nivel mondial.
De exemplu, cu asta (1627 Nm) desfaci 2 tiruri si 3 macarale, nu doar o roata, fara sa ai nevoie de vreo priza Smile Smile
 
(26-11-2018, 17:02)dev Wrote: Si asa ajungi la banii de Sette care a fost facuta sa macine cafea de la bun inceput.  Smile
Pentru Sette iti trebuie Priza! Greu de gasit printre brazi, prin nisip ori pe balta... Plus ca, oricat de mare si grea ar fi cheia aia, tot incape mult mai usor in orice sacosa, rucsac sau poseta mai mare Smile

(26-11-2018, 17:22)dev Wrote: Tu tii rasnita in masina?
Eu da, tin Comandante + C.Kompresso in masina
La Marzocco GS3, Expobar Brewtus Flow Control, Mazzer Kony E, Mazer Major, Acaia scales, Bravo Tools, Duomo, Kribli
Brew/altele: Baratza Forte BG, Comandante C40 MK3, Kinu M47, Kruve, C. Kompresso, V60, Kalita, Aeropress, French Press
 
Reply
#16
Eu vad aceasta conversie reversibila ca un upgrade a celor multi care au optat pentru o rasnita manuala ca singura rasnita pentru acasa.

Multi nu or sa cumpere sette pentru ca plastic. Cand ai hx de 1000+ coco pe blat nu trantesti o plasticatura de jucarie langa ca arata urat, pe multi ii intereseaza aspectul mai mult decat functionalitatea ori gustul.

De asta am si deschis topicul, ca se poate construi asa ceva la sub 500-600ron si merge fara probleme.

De acord ca tu dai la manivela 60 rpm, acel motor da la manivela 105 rpm, si avantajul este ca poti face 4-5 cafele fara sa gafai sau sa-ti fie greata. De asemenea fiind low RPM nu face galagie mare dimineata, este reversibil, rasnita poate fi folosita in continuare in vacante.

Eu o vad ca un lucru bun, si cu toate ca sunt un om inchis spre ideile care nu mi se par ok, incerc sa fiu mai open minded. Lumea in general migreaza spre comoditate, iar o rasnita manuala care devine electrica fara mari costuri e o idee de luat in considerare.

Cine nu se descurca singur apeleaza fara probleme la cei care fac astfel de proiecte ca sunt destui pe forum. Uite oameni ca si KrisssKros se gandesc la manuale ca rasnite de vacanta, ori poate face brew acasa cu c40, in timp ce altii o folosesc zilnic pentru espresso (2-4 cafele).

Si va mai zic o treaba, ca a sarit cineva un sus ca de ce ar face cineva o rasnita manuala electrica:
Eu beau cele mai crude boabe de pe forum, o stie toata lumea. In ultimele 3-4 luni am avut 1 singura cafea (250 grade) prajita pentru espresso.  Cand am bagat boabe din astea pe rasnitele manuale ce le-am avut, nu prea mi-a convenit, trebuia forta bruta de gorila, iar nevastamea nici nu putea sa clinteasca din loc manivela. Fara nici un pic de exagerare, dar vorbesc de boabe de brew, neintrate in first crack.
 
Reply
#17
Erata, varianta de 161 lire este fara acc/charger, trebuie sa ii dai 12V cumva, banuiesc ca un cablu livreaza macar...
 
Reply
#18
(26-11-2018, 17:22)dev Wrote: @slavic1983 ai primit adaptorul de la Kinu?

Ce fel de adaptor?
Eu mi-am facut unul din suburi, pun poza cd ajung acasa.
Filtroman infocat
V60 | Aeropress | Comandante Trailmaster X25 | Cafflano Krinder (de vanzare)
 
Reply
#19
(26-11-2018, 17:24)KrisssKros Wrote:
(26-11-2018, 17:04)renatoa Wrote: EUR 218 pe Amazon.de, sau , si mai bine 161 lire UK, 15% mai putin in lei
La 81 Nm si 175 RPM, suna cam bine, bine...
In Ro costa 1080 lei, dar cred ca se gaseste si mai ieftin, nu am cautat. (161 GBP deja suna bine...)
La scule profesionale cu acumulator, Milwaukee nu prea are concurent la nivel mondial.
De exemplu, cu asta (1627 Nm) desfaci 2 tiruri si 3 macarale, nu doar o roata, fara sa ai nevoie de vreo priza
 
(26-11-2018, 17:02)dev Wrote: Si asa ajungi la banii de Sette care a fost facuta sa macine cafea de la bun inceput. 
Pentru Sette iti trebuie Priza! Greu de gasit printre brazi, prin nisip ori pe balta... Plus ca, oricat de mare si grea ar fi cheia aia, tot incape mult mai usor in orice sacosa, rucsac sau poseta mai mare

(26-11-2018, 17:22)dev Wrote: Tu tii rasnita in masina?
Eu da, tin Comandante + C.Kompresso in masina
Eu am doua autofiletante la 20v cu acumulatori li-ion și pe pozitia de blocare îți cam rupe mâna daca nu ești atent.

Nu știu cât de viabilă e soluția cu șurubelniță de putere și rasnire din mână. Nu am pățit nimic în peste un an de dat la manivelă și apreciez mai mult silențiozitatea in loc de scurtarea timpului de măcinare.
 
Reply
#20
Intrebare, pentru cei mai priceputi in domeniul asta mecanic: exista un reductor de turatie (preferabil cu iesirea la 90 grade fata de intrare) care sa poata fi cuplat/adaptat la o bormasina normala, si in cealalta parte la adaptorul de la Kinu? Unde ar putea fi gasit?
Lelit PL043MM/Kinu M47 + Gaggia Classic
 
Reply
#21
Discutia e de amorul artei, sa nu ne amagim ca  va avea o finalitate practica. Vorba bancului, "Radem, glumim, dar nu parasim incinta". Premisa este aceea ca piata de consum este destul de dezvoltata si matura in momentul asta incat oferta sa satisfaca cererea. Ca va exista intotdeauana o cerere de ultranisa, cum e asta a transformarii manualelor in electrice sau cea a transformarii electricelor in manuale, e alta discutie.

Pentru cei care au intr adevar o problema din a da la manivela, solutia cea mai la indemana si eficace este un suport pe care sa stea rasnita, am vazut ca s a tot discutat pe aici. Acel suport reduce drastic efortul si permite rasnirea cafelei  de catre orice persoana normala fizic, chiar femeie fiind. Cine nu crede, nu are decat sa incerce. Odata cu primele rotatii, dupa ce a fost depasita inertia, totul devine destul de simplu. 

Chiar daca se va gasi aici pe forum o solutie brilianta din punct de vedere tehnic si estetic, oricum nu va avea niciun succes. Ca provocare tehnica e ok discutia, realist vorbind, no way. In ultima instanta, manual vs electric tine si de temperament, pentru multi face parte din ritualul cafelei.
Pe.De.Dienes 109 N, v60
 
Reply
#22
(28-11-2018, 13:47)io_bri Wrote: Intrebare, pentru cei mai priceputi in domeniul asta mecanic: exista un reductor de turatie (preferabil cu iesirea la 90 grade fata de intrare) care sa poata fi cuplat/adaptat la o bormasina normala, si in cealalta parte la adaptorul de la Kinu? Unde ar putea fi gasit?

Exista adaptoare la 90 grade, diverse modele, am pus unul de mult in topicul de kinu, dar fara reducerea turatiei, de regula sunt 1:1, de ce ai vrea asta ?
 
Reply
#23
Stiu de adaptor 90 grade simplu; reductorul m-ar interesa mai mult pentru cresterea cuplului (simultan cu reducerea rpm)

L.E. si caut o solutie DIY pentru mine, acasa, nu una comercializabila - deci poate fi si mai putin polishata; ma deranjeaza ca macinarea dureaza mai mult decit mi-ar placea (si ca solutia aleasa de producator pentru carcasa o fi artistica, dar e nepractica - imi oboseste mai mult mina stinga, cu care tin risnita, decit cea dreapta cu care invirt), dar imi place ca este mai silentioasa decit una electrica full; asa ca as adapta o surubelnita electrica, la o turatie mai mica incit sa nu fie prea zgomotoasa, la un M47 - ambele prinse intr-un suport care sa le cupleze si sa blocheze risnita din a se mai rasuci. Cam asta.
Lelit PL043MM/Kinu M47 + Gaggia Classic
 
Reply
#24
Pune manson de cauciuc pe corp, e mai eficient decat propteaua aia de deget mare.
 
Reply
#25
io_bri, o masina electrica de gaurit cu acumulatori de ex. una nu prea scumpa ryobi cdi-1802 are 2 viteze 400/1600 cu moment 46nm la viteza mica cea ce ar trebui sa fie suficient momentul p.u necesitatea ta. Are un motor cu reductor pe 2 viteze incorporat plasat in fata. Aceasta masina se poate cumpara noua de una singura (body only) fara acumulatori si fara incarcator si cuplata la o sursa de curent continuu 230/18V-10A ar fi deajuns in cazul dat cred eu. Turatiile max.400 la viteza 1 sunt prea mari dar se pot ajusta direct prin ajustarea tensiunii de alimentare a motorului sau indirect prin butonul de pornire oprire in care este incorporat si un potentiometru. Deci din carcasa acestei masini de gaurit trebuie de extras ansamblul motor-reductor si de montat pe un suport unic de lemn sa zicem impreuna cu risnita cu adaptorul care poate fi cumparat de la fabrica kinu pentru m47. Toate astea de mai sus, sunt doar o idee... Posibil ca ar avea sens sa gasesti o masina electrica la care acumulatorii sunt deja consumati (frati, prieteni etc) si sa incerci ce se poate obtine, in asa fel sa eviti cumpararea unei noi si daca experienta va fi reusita sa decizi cum faci mai departe. si cum se zice aci - Spor Smile
ECM Technika IV, Honne S, Mazzer SJ, Kinu m68.
 
Reply
#26
Asa am un Einhel la care i-a murit acumulatorul (deci i-ar trebui o sursa de curent continuu, de amperaj mare; plus ca e cam prea mare); si mai am un Steinhaus Start PRO-ED240 (240W, 800RPM), nu stiu ce cuplu are - o sa o incerc, sa vad cum merge (Ryobi am vazut ca incep de pe la 400, 150-200 ron daca sint descompletate).
Lelit PL043MM/Kinu M47 + Gaggia Classic
 
Reply
#27
https://www.youtube.com/watch?v=m2F9SNCc3QA

Am pus de dimineata in topicul de Kinu... dupa care reamintit ca exista asta Smile
 
Reply
#28

In urma experientei capatate dupa motorizarea rasnitei Kinu M47, teste cu diferite valori ale turatiei, am ajuns la concluzia ca cea mai placuta aroma o obtin la turatie constanta de valoare foarte mica. Probabil ca in acest mod cafeaua se incalzeste foarte putin sau poate fi o alta explicatie.
https://www.youtube.com/watch?v=jp2dsrspLv4
Aici functionare in sarcina pentru o sarja de Cold Brew, cutit mobil de brew, setare 3.6, turatie mica.
Rancilio Silvia E,  PID Toho Electronics Inc., Rancilio naked PF, IMS RA 200 IM Flat Shower Screen, IMS & VST Filter Baskets, motorized Kinu Classic M47 + Pour-Over Burr, motorized Kinu M47 Simplicity, Hario V60, Hario Cold Brew, Bodum French Press.
 
Reply
#29
Cred ca mai degraba la turatie mica ajungi la dimensiunea maxima de particula.
Cu cat maresti turatia nu apuca sa intre boabele intre cutite si trec de mai multe ori printre ele pana scapa…
Practic ai mai mult praf daca maresti turatia.
PL41TEM, Eureka Mignon Specialita, M47 Phoenix, ibric, AeroPress, Kompresso... and V60/Hario Buono
 
Reply
#30
Mai realista explicatia lui Mihai decat ipoteza cu temperatura, mai ales la RPM foarte mici.
La dimensiunile cutitului M47, am socotit ca la peste 80-90 RPM forta centrifuga face ca orice particula atinge rotorul, va fi trimisa in cutitul exterior (static), si acolo alte ricoseuri in cutitul rotativ, suferind o maruntire suplimentara, care nu ar fi fost necesara.
Sub limita de mai sus, gravitatia este mai mare ca forta centrifuga, si o particula ajunsa suficient de mica va merge mai degraba vertical spre iesire, cu fragmentare minimala.

De asta ar fi interesant cat de mica este valoarea la care ai ajuns in jos... si cat timp iti ia macinarea la turatia aia ?

Cu temperatura... daca tot avem cu ce, de ce sa nu masuram ?
Ar fi interesant de vazut cate grade diferenta sunt intre ... sa zicem 300 si 600 rpm. Eu n-as da mai mult de 5 grade...
 
Reply
  


Forum Jump:


Browsing: 1 Guest(s)