sNap7 Wrote:... Imi doresc un prim setup, care sa poata duce in medie 2 flat-white pe zi pe langa care e posibil sa se mai adauge in unele zile 2 espresso. In functie de cat imi permite timpul, vreau sa invat sa ma joc cu crema de lapte.
e-n puterile tale sa adaugi sau nu si opinia mea:
suna banal, dar pentru frotare lapte pentru espresso, in prezent cele mai bune rezultate le dau tot
masinile espresso traditionale cu boiler de abur saturat! nu
expresoarele de supermaket cu termoblocuri!
cu cat e mai mare boilerul (cu apa si vapori), cu atat mai mare e
masa termica a masinii si de aici si stabilitatea sa termica nativa;
care ajuta la extractia espresso consistenta calitativ;
si sigur, o pseudostabilitate termica se poate atinge si electronic si electric, in inox, ceramica si plastic...
pentru masinile de casa se compromite mereu volumul acestor boilere, incercand o compensare cu putere mare de incalzire, sau in ultimul timp si presiune mai mare (deci temperatura mai mare);
dar nu costa la fel sa asiguri in siguranta 2 bar intr-un boiler de abur de 1,8l, sau intr-unul de 4-5 l;
Strega mea are 2l, iar Minima 2,3l
de fapt, nu stiu de masini de casa mai noi, care sa aiba un boiler de abur cu volum mai mare!
la boilere mici cu masinile de casa, aburul nu rezulta din eliberarea sa dintr-un volum tampon in boilerul sub presiune, ci din fierberea apei supraincalzite, atunci cand presiunea scade! cu cat mai multa apa supraincalzita, cu atat mai mult abur!
1 ml apa supraincalzita se transforma la scaderea temperaturii/presiunii in, pana la 1700 ml volum abur!
aici, de obicei, amintesc de acel
boiling liquid expanding vapor explosion (
BLEVE), adica, de ex., un boiler de 12l (o masina multigrup comerciala la care crapa/se fisureaza boilerul) cere de-odata, prin trecerea apei in vapori in fractiuni de secunda, cca. 20 m3 de spatiu! asta se cheama explozie fara foc; ok, poate fi completata si cu foc, doar e atata interactiune chimica in lume
bottom line: daca vrei o masina cu abur puternic uita-te comparativ la volumul efectiv al boilerului de abur si la puterea elementelor de incalzire;
la volume mici si abur slab, mai ajuta si viteza jetului de abur: numar si diametru gaura orificii duza;
si apropo de titlul thread-ului: asa cum s-a mai citat pe-aici din
home-barista, MaraX nu e o masina care sa exceleze in abur, decat daca-i aduci boilerul la temperatura maxima cu un flush (!); altfel e loterie si oricum 1,8l inclusiv elementul de incalzire si HX inseamna un volum scazut de apa pentru abur!
dar cam asta-i situatia la masinile de casa; doar
spring-levers-uri mai spre comercial, au volume impresionante pentru casa (4-5l)...
Lookie Wrote:Imi ridic palaria in fata acestui raspuns. ...
cu speranta ca accepti o gluma, imi pun intrebarea daca stii reclama aia cu qfort: 'de cate ori ridic palaria, de-atatea ori o pun la loc'...
@KrisssKros: ce ai spus mai sus este OK, orice om fara vreun bias comercial, plin de bune intentii si experienta gandeste cred la fel!
eu de ex., am sustinut mereu ca a invata pe masini
entry level, deci pe calea grea, nu ar trebui sa fie o optiune pentru cei incepatori care se autoidentifica drept pasionati!
oricum, ceea ce m-a facut sa intervin, sunt zicerile tale despre HX, in dulce si buna traditie de forum:
KrisssKros Wrote:... un HX nu as recomanda nici macar unui dusman, daramite unui incepator, nici macar acel MaraX care imbunatateste putin stabilitatea temperaturii, dar nici pe departe suficient ca sa poata fi manuit confortabil, mai ales de cineva neexperimentat, care crede ca 2 grade nu sunt asa importante.., cand defapt sunt "capitale".
ai lucrat cumva cu MaraX? ai masurat vreodata temperatura in si pe puc?!
stii probabil ca temperatura ajunge sa se stabilizeze undeva intr-o sectiune orizontala prin puc, abia dupa ce curge suficienta apa ca sa ridice temperatura pucului, care pleaca de undeva de la temperatura camerei! si odata stabilizat termic in extractie, pucul 'pierde' cca. 5C pe verticala, intre cele 2 suprafete orizontale ce-l delimiteaza;
temperatura asta e ceea ce conteaza in extractie, acolo unde solubilele solide sunt dizolvate din particulele de macinatura!
ca toate povestile cu temperatura din boiler afisata pe ceva display, sau cea afisata de un termometru cu raspuns lent (1sec) montat in grupul E61, sunt in primul rand destinate domolirii unor pretentii apropiate de OCD, specifice espressomanului pasionat in cautarea unor marcaje ale propriului status!?
pe forumurile de specialitate am intalnit multe afirmatii incorecte dupa opinia mea, facute de mari personalitati;
dar cand un om cu experienta lui Jim Schulman zice ceva despre stabilitatea termica a lui MaraX, sunt atent si, in acest caz chiar ii respect si impartasesc opinia! am cateva mii de fisiere cu masuratorile profilelor de temparatura in extractie, si pe un HX cu E61 si pe un DB... acum cateva zile scriam prin forum undeva, a n-a oara ca am publicat mai demult tot pe-aici, profilele termice ale unor extractii succesive: 5-6 extractii cu profile practic identice, cu diferente sub 0,2C! pe un HX... profilele erau inregistrate cu o proba Omega montata intr-un adaptor Eric, in grupul E61 si se culegeau cateva zeci de valori pe secunda...
si tot asa cum scriam pe-aici, pentru un
timing bun al extractiilor, faceam urmarirea valorilor nu in grup (unde valorile ridicate foloseau documentarii extractiei dupa terminarea sesiunii espresso, ci pe tevile termosifonului, la iesirea din HX si la iesirea din grup!
iesirea din grup, adica asa cum face MaraX automat, cu PID-ul!
cu toate ca nu am pus mana (inca?) pe un MaraX, am deci toate motivele sa respect cele concepute de cei de la Lelit si sa cred ca MaraX este un HX cu totul deosebit ca performante! folosit cum trebuie! nu cu termometre de grup si alte gadget-uri de impodobire masina!
iar treaba cu temperatura la HX-uri, cu cele 2 grade, e in general adevarata si ar trebui considerata cu luciditate, ca o aproximatie de lucru!
facem shoturi la temperatura normala, mai calde, sau mai reci;
lucram cu cafea (proaspata) prajita mediu, usor sau tare etc.
nu cred ca foloseste nimanui o disputa pe tema asta, dar invit pe cei impotriva, daca sunt animati de bune intentii, sa se gandeasca vorbind de precizii comparative,
unde anume masoara temperatura aia care-i asa de fixa la o masina fata de alta!
dar sigur, astea sunt opiniile mele si suntem aicii iintr-un forum unde, sper, opiniile diferite nu sunt tratate cu extremismul revolutionar al lui 'cine nu e cu
noi, e impotriva noastra!'
ramanem lipiti de tehnologie, ametiti de stereotipurile de marketing si ne e mai greu sa intelegem cum e posibil de ex., sa fii pasionat de... locomotive cu abur si... mocanite, cand azi, piloti profesionisti (sau piloate, cum se zice?) mor in experimente in masini terestre, cu peste 900Km/h...
cum e posibil sa ne placa o vechitura de masina espresso cu piston, sau un HX, oribilul, instabilul HX cu
flush-urile si aburii lui! HX-ul care se gaseste in aproape toate masinile espresso, iar cele comerciale sunt si azi tot HX-uri in marea majoritate!
nu e oare vorba de un
'marketing divide'!?
parc-ar fi chestia aia cu 'four legs good - two legs bad'
cine ne spune asta? 'napoleon' - purcelul? sau 'snowball' - purcelul...
________________________________________________________________________________________
Strega_mod(esp32)/ MaraX_mod(esp32)/ Sette_270/ Macap_m7/ prajitor_fluid_bed_diy_(4Kg/luna)