Hello There, Guest! Login Register


HX cu grup E61 si termometru Eric sau HX cu PID?

#61
Cu termometru este pt muritorul de rand...cu termocuplu nu prea...parerea mea...

Cei 3mm ai senzorului...sunt conditionati de interiorul adaptorului sau de canalul grupului. Presupunand o lungime corecta, ce te-ar putea impiedica sa folosesti asa ceva?

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=181174544143


Sau, in adaptorul pe care il ai, asta:

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=161086879196&globalID=EBAY-AU
Mazzer Major RPM variabil || San Marco Flexa cu DC brew boiler
 
Reply
#62
(11-11-2013, 20:29)nickso Wrote: Cei 3mm ai senzorului...sunt conditionati de interiorul adaptorului sau de canalul grupului.

Scuze...asta era intrebare...acum am observat punctul...Angel
Mazzer Major RPM variabil || San Marco Flexa cu DC brew boiler
 
Reply
#63
@nickso:
da, deci adaptorul lui Eric are un canal interior de 3.17 mm, ceea ce restrictioneaza tijele probelor la acei ~3 mm; de altfel, cu un adaptor bricolat casnic, mai mult de un diam maxim de 4-4.2 mm nici nu cred ca ar fi fezabil, pentru ca trece prin acel M6...

prima proba, cea cu surub M6 cu cap hex nu merge, cel putin la grupul clasic E61; la capul niplului e necesara o portiune cilindrica diam. 8-10 mm, pe lungime de 8 mm, care sa intre in 'scaunul' de etansare, adica acea adancitura circulara de intrare unde se strange garnitura de teflon, sau cupru, apoi sa urmeze, in exterior, capul hex 12 mm de care strangi; ar mai fi o a doua problema cu neasigurarea etanseitatii, cel putin asa-mi spunea un dealer pe ocazii.ro si, insfarsit, o a treia, faptul ca varful senzorului nu patrunde mai mult in gaura si asta ar putea afecta timpul de raspuns si chiar offset-ul de temperatura;
inca o schita nu strica:
[Image: ce707eb7f4ada17653f53ee1cdb0f702.JPG]

cea de-a doua proba are si ea hibele ei: 30 mm e prea putin pentru adaptorul lui Eric, e nevoie de macar 2" adica ~50mm si in plus, nu-ti spune nimeni ca e food grade si pentru imersie;

ref. la ... muritorii de rand, da, termometrul singur te ajuta sa vezi (1) cand a ajuns intregul 'sistem' in regim de livrare shot-uri, (2) cat de 'lung' sa faci flush-ul de racire, (3) la ce temperatura efectiva la nivel de puc are loc extractia, (4) cand si-a 'revenit' grupul pentru inceperea urmatoarei extractii si, cu ceva determinari experimentale, sa pregatesti viitorul shot pentru o temperatura tinta a apei de extractie care atinge pucul;
profilele de temperatura raman pentru ceilalti...muritori Smile
________________________________________________________________________________________
Strega_mod(esp32)/ MaraX_mod(esp32)/ Sette_270/ Macap_m7/ prajitor_fluid_bed_diy_(4Kg/luna)
 
Reply
#64
(13-11-2013, 17:30)radudani Wrote: pana la urma un shot se poate compromite mai frecvent cand masina se blocheaza pentru ca ai uitat sa reumpli rezervorul (cand nu ai conectare la reteaua de apa);
Magica are contact sub rezervorul de apa? Sau ceva protectie de genul asta care, sa intre in actiune daca nu exista un minim necesar in rezervorul de apa? Drept e ca se intampla rar si nah...pana la urma e doar un shot pierdut dar, it's nice to have ca sa nu zic must have Smile

(13-11-2013, 17:30)radudani Wrote: cu siguranta nu produse low-profile;
Adevarat, m-am grabit eu in exprimare...speram sa se inteleaga ce vreau sa zic. Oricum, eu am laudat intotdeauna produsele lelit si cei care ma cunosc, stiu ca sunt o persoana extrem de greu de multumit :|

(13-11-2013, 17:30)radudani Wrote: dar cu ceva experienta in operarea unei masini HX, cu un PID pe boiler si cu un termometru/termocuplu in grup, se pot experimenta mai usor diverse temperaturi de extractie, corespunzatoare temperaturii din boiler; desigur, fiecare masina HX cu particularitatile si limitele sale; dar rezultatele sunt notabile, tinand cont ca temperatura de extractie de care vorbim este chiar temperatura apei ajunsa deasupra pucului;
Deocamdata mi-e lene sa experimentez singur dar, vin cu o propunere de "colaborare in grup". @radudani, daca esti convins ca este util, iti fac un montaj care sa controleze toate astea dupa placul tau. Manopera pentru electronica si soft este din partea casei! Piesele, transportul, montajul in espressorul tau, testele si concluziile le las pe mana ta Smile Da-mi de veste si lansam discutia !
 
Reply
#65
(13-11-2013, 18:03)hateganul Wrote: Magica are contact sub rezervorul de apa? Sau ceva protectie de genul asta care, sa intre in actiune daca nu exista un minim necesar in rezervorul de apa?
... vin cu o propunere de "colaborare in grup". @radudani, daca esti convins ca este util, iti fac un montaj care sa controleze toate astea dupa placul tau.... Da-mi de veste si lansam discutia !

@Lyvyoo - (1) cum crezi, dar poate e mai bine sa includem acest ultim mesaj intr-un thread nou, sau append la unul vechi gen "Bezzera Magica" si (2) a reusit includerea imaginii ca atasament si merge si view-erulSmile

tot ce e senzor' de nivel apa la Magica, se bazeaza pe conductivitatea apei, deci pe un anume grad de impuritate; de unde si consecintele urate pe care le poate avea folosirea apei RO sau distilate...
rezervorul de apa e din plastic si are (aproape) 4 litrii; la nivelul minim admis, are pe laturile inguste niste 'stifturi' (suruburi inox, de fapt) care prin niste lamele conductoare de pe suport, inchid un circuit cand stau in apa:
[Image: d49a874b0373e1fcd39cdbd62c4c1d32.jpg]

multumesc pentru oferta de colaborare!
eu, in orice caz, ma miscam... lenes si fara multe resurse materiale, in jurul unui proiect ceva mai ambitios si care, pe masura ce inteleg din capriciile (si frumusetea naturala a functionalitatii) unui HX, mi se pare mai non-sens de realizat, cu atat mai putin, de generalizat: obiectivul ar fi fost reducerea cooling flush-urilor, cu mentinerea presiunii/temperaturii mari in boiler si desigur a temperaturii dorite in apa de extractie;
in fapt, doza de "swing" in temperaturi, pe care o are o masina HX este amprenta ei si garantia unor shot-uri de calitate; masina mentine o temperatura remarcabil de constanta si, cu putina atentie, are si o consistenta buna de la un shot la altul;
'lupta', la HX-urile de casa, se da cu supraincalzirea si aliat nu este atat electronistul, cat... instalatorul: schimbare tevi, modificare traseu tevi, dar si circuite hidraulice, profilare tevi, restrictoare de flux si tuning termosifon;
fabricantii au in vedere la masinile de casa, o utilizare tipica pentru cateva shot-uri pe sesiune si nevoia de a intra in sesiune cat mai repede, deci incalzire cat mai rapida;
ori asta, contrazice ceea ce are remarcabil HX-ul comercial, adica o consistenta a profilurilor de extractie, cand se merge pe shot-uri multe cap-la-cap si cu masina in permanenta sub presiune;

revenind la HX-ul meu: am de facut niste modificari in hidraulica masinii, o proba de temperatura in boiler, un releu pe levierul grupului iar pe urma, acel PID pe boiler; avantajul ar fi ca am deja functionala o 'bucla inversa' in experimentele astea: rezultatele, bune sau rele sa vad nu numai in cesca, ci si in profilele termice ale diverselor puncte de masura in masina;
uite, de ex. sesiunea de azi dimineata:
[attachment=1054]

in imagine, linia mai groasa, roscata e profilul de tempertura in grup, indicat de termocuplul lui Eric;
linia mai subtire, verzuie, este profilul de temperatura pe teava superioara termosifon (de intrare apa mai fierbinte in grup);
nu am o a treia intrare analogica in datalogger, dar am alte profile de sesiuni la care apare in secundar profilul de temperatura pe teava inferioara termosifon, cea de iesire din grup;
de remarcat pe curba de profil a temperaturii din grup, cele 4 'creneluri', cu profilul termic in timpul celor 4 doubleshot-uri extrase; merita amintit ca termometrul/termocuplul lui Eric indica temperatura apei de extractie in timpul shotului si temperatura grupului, intre shot-uri;
de asemenea, amplitudinea mare a variatiei de temperatura in apa din termosifon in timpul extractiei - un profil si mai amplu are temperatura apei din teava inferioara a termosifonului; e vorba de apa pompata, care trece prin schimbatorul de caldura din boiler;
si asta, in contrast cu stabilitatea relativa a temperaturii in grup si (remarcabil) a apei livrate deasupra puc-ului;
de unde rezulta rolul major de stabilizator termic al grupului si al traseului apei prin grup;
________________________________________________________________________________________
Strega_mod(esp32)/ MaraX_mod(esp32)/ Sette_270/ Macap_m7/ prajitor_fluid_bed_diy_(4Kg/luna)
 
Reply
#66
In principiu, discutia se incadreaza in topicul acesta. Daca va creste in intensitate ii cautam un loc separat. Ar fi mai potrivit un topic despre Eric's unde sa mutam ultimile 10 posturi?
#Lelit Bianca V3 Black #EK43S + SSP & Titus carrier #Honne Slim #Kinu Titan
 
 
Reply
#67
(13-11-2013, 22:58)radudani Wrote: @Lyvyoo - (1) cum crezi, dar poate e mai bine sa includem acest ultim mesaj intr-un thread nou, sau append la unul vechi gen "Bezzera Magica"
Si eu as zice ca e mai bine...

(13-11-2013, 22:58)radudani Wrote: tot ce e senzor' de nivel apa la Magica, se bazeaza pe conductivitatea apei
Cred ca la majoritatea e similar, nu prea ai cum sa faci altfel, sau doar cu costuri mai mari. Nu e chiar rau. Daca esti stresat rau se mai pot curata din cand in cand.

(13-11-2013, 22:58)radudani Wrote: pe masura ce inteleg din capriciile (si frumusetea naturala a functionalitatii) unui HX, mi se pare mai non-sens de realizat
Pai, tare mie teama ca, oricat le-am bibili noi tot la schema originala se ajunge ca si compromis ideal Smile

(13-11-2013, 22:58)radudani Wrote: obiectivul ar fi fost reducerea cooling flush-urilor, cu mentinerea presiunii/temperaturii mari in boiler si desigur a temperaturii dorite in apa de extractie;
Exact asta cred si eu ca este marele dezavantaj la hx-uri. Este cea mai simpla solutie la supraincalzirea grupului dar, cel putin pentru mine, enervanta Smile Enervanta, nu neaparat prin executia ei ci, mai degraba, prin faptul ca nu este precisa, risipa de apa, timp...

(13-11-2013, 22:58)radudani Wrote: 'lupta', la HX-urile de casa, se da cu supraincalzirea si aliat nu este atat electronistul, cat... instalatorul: schimbare tevi, modificare traseu tevi, dar si circuite hidraulice, profilare tevi, restrictoare de flux si tuning termosifon;
fabricantii au in vedere la masinile de casa, o utilizare tipica pentru cateva shot-uri pe sesiune si nevoia de a intra in sesiune cat mai repede, deci incalzire cat mai rapida;
ori asta, contrazice ceea ce are remarcabil HX-ul comercial, adica o consistenta a profilurilor de extractie, cand se merge pe shot-uri multe cap-la-cap si cu masina in permanenta sub presiune;
Sunt convins ca la hidraulica, modificarile home made, nu vor aduce plusuri majore, ba chiar as fi inclinat sa cred ca munca e degeaba. In acelasi timp, poate fi un exercitiu frumos pentru cineva experimentat pe hidraulica ! Nu eu, eu cand trebuie sa lucrez cu tevi si apa mi se stinge flacara de veghe Smile

(13-11-2013, 22:58)radudani Wrote: de remarcat pe curba de profil a temperaturii din grup, cele 4 'creneluri', cu profilul termic in timpul celor 4 doubleshot-uri extrase
Eu cred ca arata excelent !

(13-11-2013, 22:58)radudani Wrote: de asemenea, amplitudinea mare a variatiei de temperatura in apa din termosifon in timpul extractiei - un profil si mai amplu are temperatura apei din teava inferioara a termosifonului; e vorba de apa pompata, care trece prin schimbatorul de caldura din boiler;
Daca nu ar fi asa mare amplitudinea nu cred ca ar face fata sa incalzeasca grupul, termosifonarea nemaiavand loc.

Nu imi dau seama in grafic unde au loc flush-urile... e doar unul, la inceput?



Din cate imi amintesc, Dragos a studiat si el tema asta, poate ne impartaseste si el din experiente !

Revenind la pid, eu vad altfel "pid-ul". Pentru mine nu e altceva decat un termostat de mare precizie. Evident, daca te gandesti ca, in comert, un pid costa 50-100 euro...atunci nu pare ok sa iei mai multe bucati sa controlezi stiu eu cate contacte, pompe, rezistente, etc. Dar, daca te gandesti ca, la aceasi suma poti sa ai 4-5 "pid-uri"(vezi montajele facute de mine si de csabitec) atunci parca e alta mancare de peste. Sa stii ca si un senzor de temperatura cu 20 lei face treaba buna, nu e nevoie de ozn-urile alea de senzori de care vorbesc vesticii pe forumuri. Nu este necesara o chiar asa mare precizie. Iar cel mai mare avantaj in ce priveste inlocuirea termostatelor din espressoarele zilelor noastre cu acel "multi-pid" de care vorbesc aici este inlocuirea benzii moarte, inertie termica...sau cum vreti sa ii ziceti. Deja, daca ai asta te joci cum vrei, cu cati senzori vrei, pusi unde vrei tu si controland ce vrei tu.
Plecand de la cele spuse mai sus, eu as incerca o "imbunatatire" a elementului deranjant la hx-uri(flush) prin controlul circulatiei apei in grup cand aparatul este in stb. Adica, o alta pompa care sa circule apa prin grup, combinata cu injectia apei proaspete din rezervor, combinat cu stabilizarea foarte buna a temperaturii apei in boiler. Singura intrebare ramane, ce facem cu apa circulata si recirculata la un moment dat? O readucem in rezervorul de apa? E ok? E sanatos?
 
Reply
#68
Foarte interesant tot ce se discuta aici. In domeniul asta HX, pt. mine totul e nou (incerc sa ma documentez).
Quote:Singura intrebare ramane, ce facem cu apa circulata si recirculata la un moment dat? E readucem in rezervorul de apa? E ok? E sanatos?
Banuiesc ca dupa un timp, apa din rezervor se va incalzi treptat (necesitand o cantitate de apa recirculata, tot mai mare pt. racire) si asta nu cred ca e bine.
Gaggia Classic + PID Espressuino + Mazzer Major Doserless Mod + DIY Fluid Bed Roaster + PID Roastuino
 
Reply
#69
aha, deci riscam sa facem o struto-camila ?! Smile
Oricum avantajul major al hx-ului e apa proaspata in grup...o cam nenorocim asa.
Le invartim ce le invartim pana o lasam asa cum e de la mama natura Smile
Oricum... graficul arata excelent !
 
Reply
#70
Daca as incerca stabilizarea temperaturii in grup, la hx cu termosifon, as folosi un controller care sa citeasca temperatura in grup, gen adaptor eric cu termocupla si, pe baza unui interval prestabilit, usor peste temperatura de extractie (sau invatat pe parcurs prin experimente) as monta, pe teava de intrare in grup, o valva controlata de un motor pas cu pas. Parametrii se pot ajusta in timp, exact cum face un pid, si as avea teperatura optima in grup fara sa pierd presiunea aburului. La extractie, motorasul va deschide complet valva... Este cea mai simpla, ieftina si buna solutie la care ma pot gandi...
Mazzer Major RPM variabil || San Marco Flexa cu DC brew boiler
 
Reply
#71
Pai ceva de genu'(valva motorizata, pompa, robinet termostatat...etc) numai ca, PROBLEMA apare dupa un TIMP !
 
Reply
#72
Cat este oare timpul real de preincalzire (oficial e 10/20 minute pt. PL62)?
Cooling flush de 25 de secunde (Magica) mi se pare si risipa de apa, dar si energie.
Arunci vreo 0.5l apa incalzita, pt. 2-3 cafele facuta odata (home use).

Am vazut ca PL62 are in pachet ceva filtru pt. dedurizare. Poti sa folosesti, apa oricat de dura (renuntand la Bucovina)?
Gaggia Classic + PID Espressuino + Mazzer Major Doserless Mod + DIY Fluid Bed Roaster + PID Roastuino
 
Reply
#73
Timpul real depinde de mediul ambiant si nu numai...e greu de zis. Dar, conteaza? Urmarim stabilitatea grupului si eliminarea flushului(oricum, consumul de energie se stabilizeaza la un moment dat).

Sa nu uitam ca, vrem stabilizarea grupului la o temperatura mult mai joasa decat cea din boiler. Oricat am circula noi acolo apa la un moment dat ajungem la temp din boiler. Asta daca nu bagam in ecuatie si apa rece. Totusi, ce facem dupa si mai mult timp si ce facem cu apa incalzita?

Ca sa mai reducem din partea enervanta a flush-ului se poate comanda automat flush-ul, chiar daca e riscant cu tavita neconectata cu scurgerea la retea dar, sa zicem ca rezolvam si asta si ca oricum nu merge masina aia non-stop.

Mai e o "problema" cu sonda aia infipta in grup...aia, pe timpul shotului masoara temperatura apei ce trece pe acolo si care, temperatura, e diferita de a grupului. In stb, intr-adevar se stabilizeaza si ofera temperatura grupului.
Ei bine, de ce e asta o problema? Problema asta, care poate parea nesemnificativa, intr-un sistem controlat electronic poate sa dea batai nasoale de cap si sa fac sistemul si mai instabil ! Nu zic ca nu se poate rezolva/ignora dar, risca sa devina culmea perfectiunii Smile Daca le punem cap la cap posibil sa nu merite niciun efort dar hai sa facem abstractie de partea monetara.
 
Reply
#74
(14-11-2013, 10:51)hateganul Wrote: Sa nu uitam ca, vrem stabilizarea grupului la o temperatura mult mai joasa decat cea din boiler. Oricat am circula noi acolo apa la un moment dat ajungem la temp din boiler. Asta daca nu bagam in ecuatie si apa rece. Totusi, ce facem dupa si mai mult timp si ce facem cu apa incalzita?

Nu cred ca este tocmai adevarat...grupul pierde energie intr-un ritm constant, la o anumita temperatura. Electronic se poate pune semnul egal intre energia intrata in grup, prin apa la un anumit debit si temperatura, si cea pierduta de grup, fara aport de apa rece...iar flush-ul nu se va elimina complet si va fi nevoie de el doar pentru eliminarea apei supraincalzite..
Mazzer Major RPM variabil || San Marco Flexa cu DC brew boiler
 
Reply
#75
Daca inchid (nu neaparat complet) cu electrovalva, circulatia apei in grup (in vederea racirii grupului), apa din hx nu se va supraincalzi? Astfel cand dai drumul la electrov. apa sa fie prea fierbinte?

Poate nu inteleg eu bine ce si cum e in hx (si poate nici nu ma exprim corect), dar controland temperatura din boiler (sau din grup) cu PID, nu se poate gasi un echilibru cu racirea grupului (care se intampla in mod natural prin contactul cu aerul), eventual cu ajutorul unui radiator aditional montat pe teava de cupru a grupului (sau prelungirea tevii cu serpentina)?
Gaggia Classic + PID Espressuino + Mazzer Major Doserless Mod + DIY Fluid Bed Roaster + PID Roastuino
 
Reply
#76
(14-11-2013, 11:16)nickso Wrote: ...grupul pierde energie intr-un ritm constant, la o anumita temperatura.
Adevarat, totusi, grupul trebuie stabilizat inainte de a face cafeaua. Abia apoi incercam sa il mentinem acolo. Problema apare din momentul asta. El nu poate decat sa urce in temperatura sau daca e destul de frig in casa sa faca fata si sa se mentina acolo unde vrem. Un timp. Din pacate tot tipul ne omoara. Acele paliere de timp/temperatura sunt de greu de evitat fara aport de apa muuult mai rece decat ce se plimba acolo pe tevi. E61 are cateva kg. E dificil de racit fara apa rece. Daca nu vrem aport de apa rece atunci, solutia pare a fi un flush din cand in cand, controlat automat...adica, tot apa rece Smile
 
Reply
#77
Prea fierbinte pentru ce? Fara nici o modificare apa este prea fierbinte....problema este ca flush-ul trebuie, prima data, sa inlocuiasca apa supraincalzita si apoi sa raceasca grupul supraincalzit. Prin metoda expusa de mine, dar nu cu electrovalva ci cu o valva normala...stepless Smile...actionata electric, se poate controla foarte fin debitul de apa prin grup...bineinteles in standby. Astfel se elimina partea a doua a flushului...eu as implementa asta dar...timpul nu imi permite sa ma apuc, acum, de invatat tot ce imi trebuie...Sad
Mazzer Major RPM variabil || San Marco Flexa cu DC brew boiler
 
Reply
#78
nickso, timpul tata, timpul ... Smile

@radudani, totusi, Bezzera are un avantaj in ce priveste stabilitatea pe termosifonare. Si anume faptul ca camera aia infipta in boiler sta intr-o pozitie care ii permite sa aibe cat de cat o temperatura constanta. In felul asta evita problemele pe care le au hx-urile cu boiler vertical si cu teava-hx verticala(nu zic care). Teava aia sta si in abur = supraincalzire !
 
Reply
#79
Off..trebuie sa scriu mai repede...Big Grin

Mi-ar placea sa fim mai aproape si sa ne intalnim cu o foaie pe masa si un creion in mana...ca ar iesi niste espressoare...Tongue

Sunt multe de discutat pe tema asta...poate ar fi potrivit un topic dedicat pentru modificari aduse hx-urilor cu termosifon...?
Mazzer Major RPM variabil || San Marco Flexa cu DC brew boiler
 
Reply
#80
Da, si mie mi-ar place un team-building de un weekend. Poate undeva accesibil pentru toata lumea, in inima tarii, la Sibiu? Acolo cred ca o pot convinge si pe a mea la o plimbarica pe 2 zile Smile Inchiriem o pensiune pe o noapte, rupem hartii si creioane punem de niste cafele... nu ma dau in laturi nici de la mancare si vinuri fine Smile
 
Reply
#81
Idea

Trebuie stabilita din timp...venim cu subiecte si idei de acasa...astfel incat sa plecam de acolo cu niste proiecte...suna bine...Smile
Mazzer Major RPM variabil || San Marco Flexa cu DC brew boiler
 
Reply
#82
pana dupa 19 nov sunt mai ocupat...
discutia e bine... incalzita, problemele sunt toate interesanteSmile

doar cateva observatii in fuga...
orice intentie de 'grefa' electronica la un HX, conduce, dupa putina analiza si masuratori, la concluzia ca 'dragonul' HX e greu de imblanzit in forma sa clasica, cu E61; sunt implicate si modificari in hidraulica masinii, in toata structura sa;
am mai spus ca, IMO, viitorul nu e HX, ci inox si electronica; nu chiar aluminiu, ca la espressoarele chinezesti; oricum, pe directia asta trebaluieste Breville, credeam ca si Lelit...
nu-i vorba: de electronica e nevoie si la HX, asa cum e nevoie si in medicina moderna: teste, masuratori... tratamente;

se ajunge la solutia dual boiler, care si aceasta pentru casnice este chinuita destul cand boilerul de brewing nu face corp comun cu grupul (gruppo saturo - GS-urile La Marzocco);
mai mult, daca va uitati la La Spatiale, si asta are un fel de HX-grup, in care circula in interior aburul din boilerul de abur...); Aurelia lui NS e si ea un fel de HX...etc.
de fapt HX-ul, dar nu cel din masinile prosumer, este in continuare solutia tehnologica pentru mai toate masinile comerciale; intr-o forma sau alta;
dar cu destula mecanica fluidelor, termodinamica si experienta practica...

la inceput am ridicat tot felul de profile termice in diverse puncte din masina; in cutarea unui loc adecvat pentru sensorul ce ar informa un PID care controleaza fluxul termosifonului; inclusiv cu aport de apa rece si eliminare de apa calda (dar nu in tava, ci in rezervor, asa cum are Anita si alte Quickmill-uri, iesirea OPV-ului, asezat dupa HX);
nu e o solutie practica ce s-ar putea generaliza, ar fi recurs la ea de mult fabricantii; nici unul nu sta incremenit in tehnologiile de acum o juma' de secol Smile dar cu jocul tuburilor termosifonului, cu restrictoare de flux, se obtine scaderea temperaturii grupului si consistenta in extractie, mult mai robust; pana la urma simplitatea si robustetea sunt obligatorii la o masina cu aburi;

flush-ul nu sperie pe nimeni in practica, doar cand studiem teoretic; dar si atunci se poate calcula cata energie se pierde pentru incalzirea a 160-180 ml apa (pierduta in 25s de flush; nu o juma' de Kg cat ar face in 70s Ulka EX5 la presiune atm...) de la ~30C, la 123C;
in sesiunea de 4 shot-uri ce-am ilustrat-o mai sus, am risipit - inclusiv pentru flush-urile scurte de curatire intre shot-uri si pentru dusul final - sub 400 ml apa (Bucovina...); mult? putin?

cred ca la o intalnire 'pe viu' ar trebui venit deja cu ceva incercari/realizari si masuratori concrete, toate urmarind o anume tema comuna; asa cum spuneam, in ce ma priveste, nu am resurse mari ca sa progresez...; de aceea, discutiile intr-un thread de forum, ca loc de intalnire, sunt un preambul necesar;
________________________________________________________________________________________
Strega_mod(esp32)/ MaraX_mod(esp32)/ Sette_270/ Macap_m7/ prajitor_fluid_bed_diy_(4Kg/luna)
 
Reply
#83
(14-11-2013, 16:20)radudani Wrote: in sesiunea de 4 shot-uri ce-am ilustrat-o mai sus, am risipit - inclusiv pentru flush-urile scurte de curatire intre shot-uri si pentru dusul final - sub 400 ml apa (Bucovina...); mult? putin?
Important e sa fii tu fericit ! Smile

IMO, repet, graficul arata excelent(masina se comporta exemplar, cel putin in tiparul asta) si cine stie sa il citeasca poate trage concluzii interesante. Mai ales cei care au Magica Wink
 
Reply
#84
(14-11-2013, 11:56)hateganul Wrote: Da, si mie mi-ar place un team-building de un weekend. Poate undeva accesibil pentru toata lumea, in inima tarii, la Sibiu? Acolo cred ca o pot convinge si pe a mea la o plimbarica pe 2 zile Smile Inchiriem o pensiune pe o noapte, rupem hartii si creioane punem de niste cafele... nu ma dau in laturi nici de la mancare si vinuri fine Smile

Eu vin cu cafeauaSmile. Ca la HX-uri nu ma pricep.
Brewtus, Honne, Mazzer Major, Kinu M47 Classic
 
Reply
#85
Uite, pentru ca sunetul face cat o mie de poze Smile
Asa trebuie sa "se auda" un flush corect pe hx:

http://www.youtube.com/watch?v=ZZyJ89ud_dk

Fiti atenti la SUNET !
 
Reply
#86
da, e un exercitiu de identificare a momentului cand apa nu mai vine fierband, adica are (in cazul Bv) sub 98C, sa zicem 97C, si asta se intampla in clipul respectiv la cca. 12 sec; de acolo incepand se masoara temperatura tinta de brewing, cam 1C in jos, la 1,5 sec; deci 'hot' corespunde la cca. 95, 'medium' la 93C si cool la 91C (?); dar atentie, asta e pentru acea masina, cu grupul ei si toate tuning-urile (Dan Kehn e gazda forumului home-barista!); IMO, fiecare masina trebuie descoperita in particularitatile sale...

tot thread-ul e foarte interesant, imi permit sa-l citez pe Jim Schulman, care rezuma exemplar povestea:

Quote:by another_jim on Feb 26, 2012, 11:33 am

The old school HX machines Dan calls dragons were designed to be used with no flush after idling -- the head was cool, the water was hot, they collided, and you got an about right shot. Trouble is that it isn't as good as a shot with a shortish flush that heats the head, empties the HX, and gets the machine close to its proper equilibrium -- the shot profile you get after pulling shots at one a minute to one every 90 seconds for a long period.

Having that equilibrium state from the get go is the goal of machines with tuned thermosyphon loops and cold water injectors into the HX. The Aurelia succeeds at this, as do the carefully tuned and jetted commercial E61 machines like the Legend or the Mistral. The Cimbalis (which use a tunable steam plus water HX/brewhead combo instead of a thermosyphon) and the more economic commercial E61s like those by Brasilia or Wega get close and can presumably be tuned to be perfect by a techs who are trained in this black art (one that seems to be the province of Italian espresso makers, and used only for some of their customers or machine models).

The home E61s lack all these refinements and therefore need very long flush routines. This is irking, since the home E61s see much more use from idle than commercial ones. I would like to see a successful E61 tuning project take place. I think Eric may be closing in on this.Jim Schulman
http://coffeecuppers.com
________________________________________________________________________________________
Strega_mod(esp32)/ MaraX_mod(esp32)/ Sette_270/ Macap_m7/ prajitor_fluid_bed_diy_(4Kg/luna)
 
Reply
#87
Tot in vreo 12 secunde termina de fiert apa si la mine...filmul continua si cu extractia dar nu am mai taiat partea aia...



Cafeaua este o columbia de vreo 3 saptamani, dar a iesit relativ ok...
Mazzer Major RPM variabil || San Marco Flexa cu DC brew boiler
 
Reply
#88
(14-11-2013, 11:32)hateganul Wrote: @radudani, totusi, Bezzera are un avantaj in ce priveste stabilitatea pe termosifonare. Si anume faptul ca camera aia infipta in boiler sta intr-o pozitie care ii permite sa aibe cat de cat o temperatura constanta. In felul asta evita problemele pe care le au hx-urile cu boiler vertical si cu teava-hx verticala(nu zic care). Teava aia sta si in abur = supraincalzire !

acest design de schimbator 'pahar' e ceva specific prosumer-elor Bezera (Galateea Domus, Giulia, Mitica, Strega chiar) zice-se si Pasquini, dar in general putin raspandit la altii;
permite probabil un control mai bun in uniformizarea amestecului cu apa rece;
cat priveste amplasarea pe orizontala in jumatatea inferioara a boilerului, care si acesta e orizontal, aici da, imersia totala in apa - in cazul Magica - ajuta la stabilitatea termica;
dar nu pentru ca apa ar fi mai putin fierbinte decat aburul supraincalzit...exista egalitate termica in boilerul inchis;
pentru schimbator este esential transferul termic rapid: amestecul cu apa rece injectata in timpul functionarii pompei, trebuie sa preia cat mai repede caldura prin peretii schimbatorului; si zona in imersie preia mult mai bine caldura decat zona superioara in abur!
ideea este ca o temperatura idle previzibila, fie ea si 125C, e mai usor de gestionat decat una mai scazuta, dar variabila;

revin cu un 'crop' din profilul sesiunii de azi - toate cele 6 duble au avut portiunea de platou la 93,2-93,3C - pentru a accentua pe variatia ampla de temperatura din tubul superior al termosifonului in contrast cu stabilitatea exemplara din grup: atat metalul, cat si apa ce e pompata prin canalele grupului:
[Image: fe647ce10a9597cdf974a0da911dfa56.JPG]
Quote:Daca inchid (nu neaparat complet) cu electrovalva, circulatia apei in grup (in vederea racirii grupului), apa din hx nu se va supraincalzi? Astfel cand dai drumul la electrov. apa sa fie prea fierbinte?
sunt in principal 2 regimuri in utilizare casnica:
(1) cel de dupa incalzirea initiala, acel idle cand masina ajunge la un echilibru termic de saturatie; si nu, HX-ul nu se tot incalzeste, apa din el ajunge la egalitate termica cu apa din boiler (oricum, nu mai cresteSmile; cand porneste pompa, vine apa rece in schimbator, care impinge apa supraincalzita in grup etc.
exista in acest caz un timp de "rebouncing to idle", adica durata de revenire la starea de saturare termica;
(2) cel de echilibru temporar inaintea shot-ului; in acest caz, apa din schimbator nu e la temperatura interioara boiler si, impinsa de pompa prin camerele si canalele grupului E61, va da temperatura tinta de extractie; durata acestei stari variaza cu masina HX, cu tipul si setarile ei, dar e in medie, 90 sec, cam intre 1 si 2:30 min; la o masina profesionala se poate lucra cu shot-uri la 30 sec, dar acasa? Smile

plecand cu o anume temperatura in grup, dupa flush-ul initial, si la o anume setare a pstat-ului, respectand acest timp de revenire intre shot-uri ("rebouncing to shot" cum ii zic) se asigura consistenta shoturilor;
________________________________________________________________________________________
Strega_mod(esp32)/ MaraX_mod(esp32)/ Sette_270/ Macap_m7/ prajitor_fluid_bed_diy_(4Kg/luna)
 
Reply
#89
(15-11-2013, 17:59)radudani Wrote: si zona in imersie preia mult mai bine caldura decat zona superioara in abur!
ideea este ca o temperatura idle previzibila, fie ea si 125C, e mai usor de gestionat decat una mai scazuta, dar variabila;

Am avut, o perioada, sonda de nivel mai ridicata, pentru a avea mai multa apa in boiler (apa fierbinte mai multa, inertie termica mai mare, abur mai puternic). Aburul a fost mai puternic (dar si mai ud)...in schimb apa de extractie era mai rece...la flush-ul initial fierbea foarte putin sau deloc. Acum nu am timp sa caut dar am impresia ca transferul termic este mai bun in portiunea de abur...revin mai pe seara...
Mazzer Major RPM variabil || San Marco Flexa cu DC brew boiler
 
Reply
#90
Pentru cine vrea sa inteleaga mai mult din ce se scrie aici recomand:


https://www.youtube.com/watch?v=2jn28YTS3OQ#t=24
Brewtus, Honne, Mazzer Major, Kinu M47 Classic
 
Reply
  


Forum Jump:


Browsing: 1 Guest(s)