Hello There, Guest! Login Register


Defecte ale boabelor de cafea la prajire

#1
Tipping-ul înseamnă carbonizarea in capetele bobului.
Scorching-ul carbonizarea unor părți din bob.
Mai jos un filmuleț al lui Tom de la SM care face debriefing pe evaluarea unor prajeli. Arată si tipping si scorching. E foarte informativ filmuletul.
http://youtu.be/eYtvQ6CeCPQ
Căutati si partea a doua
Hottop | Baratza Forte | Bosco Sorrento | Hario v60, Syphon, Chemex, Clever, Bonavita Immersion Dripper, Walkure Karlsbad, Aeropress, Frenchpress, Ibric, pahar, ceasca, lingura, apa, cafea...
 
Reply
#2
Poti explica pe scurt cauzele si efectele acestor defecte?
PL41TEM, Eureka Mignon Specialita, M47 Phoenix, ibric, AeroPress, Kompresso... and V60/Hario Buono
 
Reply
#3
Scorching si tipping-ul sunt defecte datorate uneia sau mai multora din urmatoarele cauze:
1. defecte de conceptie a tamburului de prajire. Ca observatie personala as spune ca aceasta cauza se intalneste mai des decat si-ar putea cineva inchipui.
2. putere prea mare a arzatorului comparativ cu masa masinii si in special a tamburului de prajire.
3. ventilatie insuficienta din constructie si / sau cos de fum necuratat de depuneri.
4. temperatura prea mare la inceputul prajirii (atunci cand se pun boabele in tambur).
5. viteza de rotatie prea mare a tamburului de prajire raportata la raza acestuia.
Prajesc cafea de specialitate din 2011, acum pe un Probatone 5 Typ 2 SSG2 (Baujahr 2014). 
 
Reply
#4
Cauza numarul 1 suna cel putin ciudat, pentru ca defectul de conceptie ar fi trebuit eliminat inainte de punerea in vanzare a utilajului. Mai ales ca este vizibil, extrem de vizibil. In fine, probabil ca stii tu ce stii...Shy

Cum afecteaza aceste defecte gustul?
(evident ca nu se mai pot distinge in cafeaua gata rasnita Big Grin)
PL41TEM, Eureka Mignon Specialita, M47 Phoenix, ibric, AeroPress, Kompresso... and V60/Hario Buono
 
Reply
#5
Defectele de conceptie a tamburului rezulta din insuficienta cunoastere a dinamicii proceselor din interiorul unui tambur de prajire (in timpul prajirii) (aka lipsa de imaginatie si viziune in spatiu), din utilizarea unor materiale sau tehnici de constructie inadecvate (aka economie la taratze, mancat de sub unghii, treaba a la Dorel) sau din, pur si simplu, pozitionarea gresita a lamelelor de amestecare din tambur (aka neglijenta, nepasare).
______________________________________________________________________
Ingineria este o meserie foarte grea atunci cand o faci corect plus nu toti inginerii isi cunosc meseria. [Astea's din putul gandirii lui Papa Jacques Big Grin]
_______________________________________________________________________
Cand ai multe boabe cu scorching/tipping, prajirea este inegala/dezechilibrata. Adica unele boabe se prajesc mai repede ca altele si obtii in boabe un "curcubeu" de nuante de la maro deschis la negru. Daca le scoti prea devreme, sunt multe boabe semi-crude (deschise la culoare). Daca le scoti prea tarziu, sunt multe boabe arse complet (carbonizate). Ideea e sa se prajeasca toate odata, in acelasi ritm.
Se simte un gust de cenusa/fum/ars in cafeaua preparata.
_______________________________________________________________________
Spre exemplu, Diedrich fac masini de prajit care sunt recunoscute pentru absenta scorching-ului si tipping-ului. Arzatorul Diedrich este ceramic (infrarosu). Arzatorul nu bate direct in tambur ci intr-un schimbator de caldura. Boabele sunt prajite intr-un curent de aer fierbinte care provine de la schimbatorul de caldura.
Prajesc cafea de specialitate din 2011, acum pe un Probatone 5 Typ 2 SSG2 (Baujahr 2014). 
 
Reply
#6
Cred ca ne putem muta cu problema lui Alex pe acel topic despre analiza boabelor.
#Lelit Bianca V3 #EK43S + SSP & Titus carrier #Honne Slim ~ Vacanta: #Kinu + #Kompresso
Past: #Expobar Brewtus IV #K30 
 
Reply
  


Forum Jump:


Browsing: 1 Guest(s)