(27-02-2016, 19:46)VladP Wrote: ...
[Image: 24717481hb.jpg]
...
Referitor la acest grafic, si coeficientii PID, treaba sta cam asa:
- P = factorul proportional, arata cu ce % din putere este incarcata rezistenta boilerului. Daca ai oscilatie, ca in graficul de mai sus, inseamna ca ai comandat-o prea puternic si a depasit temperatura programata.
- I = factorul integrativ, arata pentru cat timp se va acumula eroarea constand in diferenta intre temperatura reala si cea programata. Multe oscilatii indica un I prea mare.
- D = factorul derivativ, este legat de viteza de evolutia a fenomenului, si realizeaza un fel de predictie... "daca continua sa creasca in ritmul asta tz secunde, va face boom, ia hai sa il mai domolesc..."
D-ul as zice ca la boilere sa il lasati zero, crescandu-l riscati sa faceti mai mult rau, la D-uri se umbla la centrale nucleare, nu la boilere de un litru
Cum se regleaza practic:
Cu I si D la zero, porniti cu P-ul de la 50% si vedeti daca oscileaza, adica daca temperatura depaseste punctul setat de ... 90 grade, creste peste, apoi scade sub 90, creste iar, si tot asa...
Daca aveti supracrestere serioasa sau oscileaza, scadeti P-ul, iar daca dimpotriva temperatura creste foarte lent si pare ca nu mai ajunge la 90 grade niciodata, atunci cresteti P-ul.
Trebuie sa ajungeti la o valoare a factorului P la care temperatura creste oarecum lent pana pe la 88-89 grade, fara sa depaseasca 90 grade niciodata.
In acel moment incepeti sa cresteti I-ul, si va apare oscilatie iarasi. Va jucati la I pana cand aveti o evolutie de genul crestere destul de rapida pana depaseste usor 90 grade, cu 1-2 grade, apoi revine la 90 grade si sta fix acolo. Cam acesta este reglajul ideal.
Aveti in graficul de mai jos diverse situatii pentru P si I mai mici sau mai mari, cazul ideal este situatia din mijloc, cea cu un singur overshot mic si apoi stabilizare.
[Image: image_6508.jpg]
O alta explicatie, ca sa intelegem mai bine si cu alte fenomene decat controlul unui proces industrial, este cand conducem o masina.
Iti sare in fata un mistret, ca tot am citit zilele astea ca au aparut in Baneasa ...
Tragi de volan sa il eviti, P-ul este forta cu care tragi de volan, prea mica intri in mistret, prea mare iesi din sosea...
I-ul este viteza de reactie, cat de rapid amortizezi oscilatiile masini dupa ce ai evitat mistretul.
D-ul este cand vezi mistretul inainte de a pune copita pe sosea, si faci un slalom larg pe sensul opus, fara nici o oscilatie