dal3x Wrote:Are cineva experienta cu acest tip de espressor?
Are sens sa ma "incurc" cu el sau sa ...
...Citind mai sus, intr-adevar pot spune ca nu e o idee buna pentru acasa varianta unui HX cu boiler de 5l fara control pe temperatura.
'nu e o idee buna' - ok, si eu zic ca e o idee cam greu... de dus, dar una care mie-mi place! intr-o situatie cat-de-cat asemanatoare cu a ta, as lua fara ezitare masina aia buna de soba in bucatarie si de boiler pentru dus in baie - cum s-a hiperbolizat pe-aici!
dar atentie! nu e un sfat! e doar 'dreptul meu la opinie'! ha!
genul acesta de masina - daca e intr-o foarte buna stare fizica si perfecta functional - daca nu iti apare ca un fel de imbold de 'trebuie!', asa cum e 'noua' si la 50% pret, atunci nici nu merita sa te mai gandesti la ea!
dar ideea ramane: nu exista masini de casa ieftine si cu care sa poti face un espresso pe plac! singura solutie pentru cei in cautare de asa ceva este o masina SH care iti apare ca oportuna!
sigur, cum am tot accentuat, masina trebuie sa fie cu adevarat putin utilizata, si asta o poti accepta, conf. ofertei, fie avand o incredere motivata in ofertant (se poate si asa, dar nu e ceva comun si recomandabil la noi!), fie avand posibilitatea de a o desface putin la capace si a vedea ce si cum inauntru - daca ai experienta sa intelegi si sa decizi in urmare... (sa nu recurgi la sfatul unor 'experti'!)
cu referire la masinile HX comerciale traditionale:
asta e, de fapt, marea dilema a masinilor de casa - adica, dilema mea, cand e sa ma gandesc ce sfat... mi-as da?!
cu putina detasare si obiectivitate, toti ne amintim de experiente in care o aceeasi cafea bauta la o cafenea buna, cu masini pro curate si preparate, a fost (mult) mai buna decat o aceeasi cafea preparata pe sculele de acasa!
problema e, desigur - mai ales la noi, hai sa excludem cateva din 'marile orase' - ca nu ai undeva peste drum, sau 'in colt', o asemenea cafenea la dispozitie!
cu mici exceptii in zona de sus, sau in laterala
spring-levers-urilor, masinile de casa sunt in aproape totalitatea lor,
fragile termic!
si 'fragilitatea' asta provine din masa lor termica mica: sunt un compromis al celor mai mari, comerciale; diferentele sunt date in primul rand de marimea boilerelor - masa de apa fierbinte; un alt compromis este lipsa reglajelor manuale si a tuning-ului care insoteste o masina comerciala de nume!
sigur ca tipurile diferite de grupuri si modul lor de a se mentine calde, genereaza destule alte deosebiri!
nu inteleg la ce se refera Lyvyoo, cand vorbeste de cele 2 lumi pe care si eu le vad tare diferite: a masinilor HX comerciale si a celor HX de casa;
o masina HX obisnuita are un singur circuit al apei fierbinti pentru un grup, iar un flush inseamna un aport de apa rece din retea, sau din rezervor, care trece prin HX, unde se incalzeste, dar, functie si de debit, nu ajunge de regula sa se supraincalzeasca, oricat de mare ar fi boilerul!
nu cred ca exista reguli generale de aplicat masinilor HX - depinde de tipul si debitul pompei, de restrictoarele de debit aplicate in circuit, de faptul ca masina are un circuit de apa de extractie prin HX, sau aceasta apa e amestecata cu apa rece dintr-un circuit separat etc.
dar ori de care ar fi, un flush ramane un flush: cu efect de racire intotdeauna, de la o durata de cateva secunde incolo (!); iar la grupurile cu termosifon, un flush 'rupe' debitul termosifonului si inseamna mereu o racire, ce rezulta si din intarzaierea recuperarii grupului pentru noul shot;
si oricat ar fi de mare HX-ul, apa din boiler, in care e imersat are o temperatura comparabila cu cea din boilerele masinilor de casa, cel putin a celor moderne (1-2 bar, mai des undeva peste 130C);
si majoritatea masinilor HX comerciale si nu numai (cu un 'tuning' al circuitului de apa de extractie) nu necesita functional flush-uri!
exista unul necesar, cel dupa o stare de repaus, cand apa din HX ajunge la temperatura din boiler;
in rest, flushurile sunt utilizate mai mult pentru curatire, pentru consistenta shoturilor consecutive; si da, pentru reglajul temperaturii in cazul schimbarii cafelei/granulatiei; asta in lucrul in shoturi consecutive: respectand o durata de revenire a masinii pentru un nou shot; cat timp adica, masina HX nu apuca sa supraincalzeasca apa din HX!
astfel o masina HX devine in mainile unui barista experimentat (si cum ar trebui sa se numeasca un barista daca... nu e experimentat?!) o masina foarte versatila, acesta fiind si atu-ul principal al masinilor HX comerciale: masinile HX nu necesita o reechilibrare termica, daca se lucreaza cu alta temperatura de extractie, asa cum cer masinile DB, la care temperatura de extractie se comanda din PID;
la o masina HX, schimbarea temperaturii de extractie se face 'din mers': temperatura rezulta din combinatia temperaturilor grupului (relativ constanta - depinde de temperatura din boiler, de tuning'-ul circuitului de extractie, respectiv al celui termosifon cand exista) si al apei de extractie, care poate fi controlata mai rece sau mai calda cu ajutorul flush-urilor sau/si al unor tehnologii de mixare cu apa rece;
din nou: ma gandesc la masinile comerciale traditionale, nu la cele care se ofera acum pe piata!
profilarea ca panaceu?! partea de
presiune e cel mai clar de intuit, cea cu
debitul e ceva, acolo, care place la unii... sau cum se spunea mai demult prin forum, presiune-debit, e practic acelasi lucru!
iar partea cu
temperatura e in primul rand simpla (
): exista ecrane, notiuni legate de ele, exista clipuri, scace-uri; temperatura o stii, ce mai!
...cea mai dificila, cea mai intim apropiata de procesul fizico-chimic al dizolvarii componentelor din cafea in timpul extractiei;
managementul termic, masa termica - pe-acolo pe undeva...
________________________________________________________________________________________
Strega_mod(esp32)/ MaraX_mod(esp32)/ Sette_270/ Macap_m7/ prajitor_fluid_bed_diy_(4Kg/luna)