Hello There, Guest! Login Register


PID - Achizitie, montare, piese...

Ai facut AutoTune ? ATU, in meniul de setari. 
Ai verificat in meniu ca "proportioning cycle" este setat pe 20 secunde, pentru releu mecanic ? 
Scaderea la extractie se poate imbunatati prin ajustarea parametrului d = derivative, dupa auto-tune.
 
Reply
Am facut autotune, timpul era pe 20, l-am pus acum pe 15 și incerc să modific sa vad ce efect are. După ce începe să scadă temperatura la extractie, se declanseaza destul de tarziu.

Sent from my SM-G980F using Tapatalk
Profitec Pro 500, G-IOTA DF64
 
Reply
Nu cred ca e reala scaderea din timpul shotului. In general apa rece intra prin zona termostatului, unde ai tu sonda de temp.
Brasilia Club, Kinu Simplicity, Comandante, Kingrinder P0, Mignon Specialita.
ex: Gaggia Espresso, Color; Quamar T80, Macap M2D, Feldgrind 2.
 
Reply
Da, sper să fie asta. O să tot continui să mă joc cu reglajele până dau de ceva bun. Problema e că nu îmi declasează OUT imediat cum scade temperatura sub cea setată, ci incepe dupa cateva secunde bune (cand e deja pe la 85°). Dar oricum. Sunt mulțumit că acum am control cât de cât și văd ce se întâmplă cu temperatura.

Sent from my SM-G980F using Tapatalk
Profitec Pro 500, G-IOTA DF64
 
Reply
Cat este parametrul d? incearca sa il maresti si vezi daca intarzierea se micsoreaza, asa ar trebui.
Practic, daca dublezi valoarea actuala, ar trebui sa se declanseze cand temperatura scade la jumatate din cat e scaderea actuala. De exemplu daca acum ai stabil 95 si se declanseaza la 85, daca dublezi d-ul ar trebui sa se declanseze la 90.

Daca nu se intampla asta este mult mai probabil sa nu faca contact jonctiunea cu corpul boilerului si fenomenul sa fie dat de inertia termica a pastei cu care ai umplut gaura.
 
Reply
Am încercat în dimineața asta să dublez d-ul și nu se micsoreaza neaparat timpul ala. Dar acum se declanseaza cand e peste temperatura setata. De ex, eu o am setata la 93 si declanseaza cand este pe la 97. O sa incerc astazi sa bag iar termocupla acolo, poate asta e problema.

Sent from my SM-G980F using Tapatalk
Profitec Pro 500, G-IOTA DF64
 
Reply
Pana vine un PID cu ssr de pe aliexpress am facut probe (pe poemia inox) cu un termostat simplu cu releu, ajutat de un variator de tensiune si rezultatele sunt multumitoare.
Daca am vreme fac un mic filmulet.
E ceva topic pe tema termostat cu releu si variator de tensiune (la rezistenta) sau deschid?

Cred ca cea mai buna varianta ar fi un sistem construit de la 0 cu arduino si doua traice, unu pe rezistenta si unu pe pompa de apa, legate apoi la wireless cu un ESP.
Ideal ar fi sa masor si cantitatea de apa, asa poti estima necesarul de caldura pana se transmite la senzor.

Am materialele da pare mare consumator de nervi si timp proiectul.
Oscar|mia|Dose|Poemia "inox"| De'Longhi Automatic ..|Vario Mahlkonig si multe altele
 
Reply
(10-05-2022, 14:01)zildan Wrote: E ceva topic pe tema termostat cu releu si variator de tensiune (la rezistenta) sau deschid altul?
...
Am materialele da pare mare consumator de nervi si timp proiectul.

Nu e topic, dar ideea a fost enuntata in multe locuri, si chiar pusa in practica de unii, chiar daca nu au revenit cu detalii. Probabil pentru ca nu le-a mers, din motive care vor fi povestite un pic mai jos.
Practic tot ce ai de facut este sa pui un variator in paralel pe termostat, care termostat, odata ce a ajuns la ...9x grade... si s-a decuplat, va intra in actiune variatorul care va lasa sa treaca doar tz% din puterea totala, cat sa mentina temperatura dorita.
Mentinerea nu va fi in nici un caz ceva batut in cuie, va varia in functie de ambiant, vara-iarna, si va necesita un termometru ca sa stii pe unde te afli.
Si doar pentru asa ceva merge, pentru a mentine temperatura cat de cat... pentru ca la extractie variatorul nu va sti ca trebuie sa dea puterea necesara cat sa compenseze scaderea de temperatura, care scadere tot va exista, chiar daca mai mica, dar sigur va fi sub 90 grade. 
Poti da in extrema cealalta, ca puterea care trece prin variator sa nu mai lase termostatul sa mai ajunga la temperatura de recuplare, sa zicem in jur de 85 grade, si sa ramai agatzat dupa extractie pe undeva pe la 88 grade, de unde vei urca inapoi la 9x extrem de lent, pentru ca variatorul nu va da mai mult de 100W, doar ca sa mentina temperatura, nu si sa o urce...
Ar fi necesare doua pozitii de putere la variator, de mentinere si de extractie. Sau potentiometru, la care sa umblii permanent.

Cu Arduino sunt multe proiecte deja facute, chiar si de colegi de-ai nostri, vezi espressuino.
Daca vrei ceva gata fabricat, fara pus piese cap la cap si cu wireless, si ieftin, atunci un sonoff resoftat cu tasmota cred ca ti-ar fi solutia cea mai lesne.
 
Reply
Multumesc de raspuns,
am eliminat termostatul original (85C), am trecut direct pe variator si am introdus alimentare in timpul extractiei.
Daca scot 30 grame in 30 sec, merge pe tensiune mica in timpul extractiei si ramane stabil.
Cam 150W ajung.
Poluez topicul Smile .
Oscar|mia|Dose|Poemia "inox"| De'Longhi Automatic ..|Vario Mahlkonig si multe altele
 
Reply
Bună ziua,
Am un Alex Duetto 3, un espressor dual boiler, grup E61, dual PID, pompă rotativă.
Se pare că s-a defectat un senzor de temperatură.
Unul din senzori are cam 50kohmi la 25 grade, celălalt nimic.[Image: dZb2igU.jpg]
Se mai poate face ceva cu el, aș putea găsi altul la fel?
Izzo Alex Duetto III, Sette 270Wi, IMS Nano 18/20
 
Reply
Nimic inseamna zero sau infinit ?
O termocupla indica zero, un senzor RTD cu platina 100-1000 Ohmi, 50 kO suna a termistor.
Vezi daca simte ca pui mana pe el, daca variaza cei 50 k.

Infinit, adica intrerupt, ar insemna defect.
Problema in cazul acesta ar fi identificarea a ce a fost odata acolo, ca nu il poti inlocui cu orice...
 
Reply
(26-09-2022, 14:28)renatoa Wrote: Nimic inseamna zero sau infinit ?
O termocupla indica zero, un senzor RTD cu platina 100-1000 Ohmi, 50 kO suna a termistor.
Vezi daca simte ca pui mana pe el, daca variaza cei 50 k.

Infinit, adica intrerupt, ar insemna defect.
Problema in cazul acesta ar fi identificarea a ce a fost odata acolo, ca nu il poti inlocui cu orice...

La cel bun, care indică 50k, (am găst discuții pe net că ar fi valoarea bună a senzorului), scade când pun mâna pe el.
Cel defect, pare întrerupt, arată 0 pe orice scală.
Am găsit și o schemă electrică pentru el, poate înțelege cineva, eu sunt complet atehnic.
Mulțumesc!


Attached Files
.pdf   alex_pid_iii_en_el1.pdf (Size: 138,75 KB / Downloads: 6)
Izzo Alex Duetto III, Sette 270Wi, IMS Nano 18/20
 
Reply
(26-09-2022, 14:28)renatoa Wrote: Nimic inseamna zero sau infinit ?
O termocupla indica zero, un senzor RTD cu platina 100-1000 Ohmi, 50 kO suna a termistor.
Vezi daca simte ca pui mana pe el, daca variaza cei 50 k.

Infinit, adica intrerupt, ar insemna defect.
Problema in cazul acesta ar fi identificarea a ce a fost odata acolo, ca nu il poti inlocui cu orice...

Am găsit undeva că:
The sensor is a 50K ohm negative temperature coefficient (NTC) thermistor and thus should read 50K ohms at 25 degrees C.
Izzo Alex Duetto III, Sette 270Wi, IMS Nano 18/20
 
Reply
Din schema luam codurile senzorilor, si cautand pe net gasim ca e acelasi in ambele cazuri:

https://www.chriscoffee.com/products/izz...ture-probe
Quote:...for both the Steam and Coffee Boilers

De cautat acum daca il gasesti mai aproape...

... sau cineva mai indemanatic care sa iti inlocuiasca doar partea activa din senzor, adica asta:
https://zutech.ro/termistori/4630-termis...-50mw.html
 
Reply
(26-09-2022, 16:46)renatoa Wrote: Din schema luam codurile senzorilor, si cautand pe net gasim ca e acelasi in ambele cazuri:

https://www.chriscoffee.com/products/izz...ture-probe
Quote:...for both the Steam and Coffee Boilers

De cautat acum daca il gasesti mai aproape...

... sau cineva mai indemanatic care sa iti inlocuiasca doar partea activa din senzor, adica asta:
https://zutech.ro/termistori/4630-termis...-50mw.html

Mulțumesc!
Din fericire am găsit la reprezentanță în România cu 30 euro cu tot cu transport. De la Chris Coffee e 89 usd cu tot cu transport. Mă gândeam că o fi o componentă standard care o pot găsi pe undeva, mi se pare exagerat prețul.
PID-ul ăsta Gicar e folosit de mai multe mașini, probabil că și folosesc cam aceeași senzori.
Izzo Alex Duetto III, Sette 270Wi, IMS Nano 18/20
 
Reply
Senzoristica de masurat temperaturi e foarte standard, dar, ca in orice domeniu, auto fiind cel mai bun exemplu, mare parte din profit se face din post-garantie, mentenanta, etc...
Faptul ca partea activa a senzorului in sine este doar 2 lei, ar trebui sa iti zica ceva... cine stie meserie e liber sa ceara oricat. Media orei de manopera in orice profesie liberala este acum 15-20 euro, socoteste singur cat mai vine reparatia peste cei 2 lei cat costa senzorul.
 
Reply
Salut!
Conteaza daca SSR-ul este de 25 sau de 40?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Profitec Pro 500, G-IOTA DF64
 
Reply
Contează in funcție de aplicație
Cel de 25A duce 5750w
Cel de 40A duce 9200w

Exemplu: Daca montezi un 40A pe un consumator de 1800-2000W, nu este nici o problemă.

Daca montezi un 25A pe 7000W, va fi o problemă (însoțită de fum) în scurt timp.
Toper Cafemino 1kg + TC4ESP, ACS Vostok, ACS Vesuvius Leva , Expobar Brewtus, Gaggia Mini, La Pavoni Professional, Cafflano Kompresso, Mypressi v.2, Flair Pro 2, DF-83, Niche Zero, ARCO-duo, Kinu Classic+Phoenix, 1Zpresso.
 
Reply
Cifrele sunt idealizate la maxim.
Avem pe de o parte problema fake-urilor de care e plina piata...
Fotek, cele mai "populare", de ieftine nu de concurs de frumusetze, au elemente de comutatie de 12-16A in cele etichetate 25A, si 16-25A in cele de 40A.
Apoi apare problema transferului de caldura, fara radiator un SSR obisnuit nu duce mult peste 6-7A. Dar numai daca este expus la aer ventilat, nu ingropat intr-un espressor, eventual la cativa cm de boiler !
Asa ca daca va faceti socoteala ca boilerul meu de 1000W trage doar 4.5A, ura, am scapat fara radiator, mai luati o pauza de gandire. O sa ajungeti la concluzia ca nu degeaba poate, cele de firma au releu mecanic, care e mult mai mic, un sfert dintr-un SSR, si nu emana caldura. Si, "bonus", se duce la 2-3 ani, asa ca e o buna ocazie sa le mai dati ceva bani  Big Grin
De la 10A in sus este obligatoriu radiator, care poate complica amplasarea in interiorul espresorului, repet, in special pentru ca nu gasesti un loc unde sa nu fie cald si sa fie ventilat.
 
Reply
Salutare! 
As vreau sa pun pid pe 41lem (din semnatura) doar pentru brew; nu folosesc functia de steam. Aparatul functioneaza excelent, i-am invatat comportamentul si reusesc un oarecare temp surf, dar parca vreau mai multa precizie.
Nu prea am cunostinte de tehnica/electronica, dar dupa ce am parcurs topicul si mai multe alte resurse, parca operatia nu mai e ceva de speriat. Ma bazez, oarecum, ca la interior schema e similara cu GC (multe resurse cu GC, foarte putine cu lelit).
Am compus o lista initiala de cumparaturi, daca observati ceva nepotrivit, sau lipsa, va rog sa-mi atrageti atentia!:
- XMT 7100 pid https://www.aliexpress.com/item/32966558...4itemAdapt +carcasa;
- SSR 25DA (41lem e cotat la 1050W) shorturl.at/dDGSW sau shorturl.at/sCI27 , nu stiu daca un brand e superior celuilalt;
          - radiator, just in case, shorturl.at/lwDOQ ;
- PT100 cu filet M4 shorturl.at/iqDOT (termostatul la lelit e pe filet m4, Size: M4x6 screw 4mm wide by 6mm deep).
- niste cabluri termorezistente, grosime ??? ,elemente de conexie https://www.dedeman.ro/ro/papuci-electri.../p/1057844 si niste pasta termoconductoare.
Multumesc! 

linkurile scurtate sunt toate aliexpress
 
Reply
Nu stiu de ce preferinta asta pentru XMT 7100, pentru ca are forma plata si pare mai sexy ?
Modul de schimbare al temperaturii insa mi se pare asa de peste mana gandit, necesitand multiple apasari si atentie, incat nu l-as folosi decat la un echipament unde setezi odata 9x.y grade si nu te mai atingi de el... ever !
La cum sunt eu obisnuit sa schimb zilnic parametri de extractie, cred ca mi-as da cu levieru peste mana dupa 2-3 zile...

Radiatorul acela este ceva enorm, nu ai idee, si poti avea probleme sa ii gasesti un loc, in anumite masini.
Nu e cazul la 1000W, la ce am pus eu SSR-ul se incalzea doar un pic la prima pornire, pe urma era rece.

Ar fi bine sa stie senzor Pt cutia respectiva... 2 din 3 nu au plantate circuitele pentru platina, desi in pliant povestesc frumos...
 
Reply
@Fanfan, salut
ai pus piesele pe care le-am cumparat eu pentru Gaggia acum 1 an de zile.
sunt ce trebuie. autotune de la XMT7100 este 90% bun. adica dupa ce se regleaza singur, doar ajustezi tu putin dupa ce testezi cateva extractii.
PID-ul are setari de mai multe tipuri de senzori de temperatura, eu cand l-am primit era setat pe cu totul altceva, iar temperatura se dusese in balarii. trebuie doar atentie, ori il setezi inainte sa motenzi SSR-ul ca sa nu te trezesti ca ai incins boilerul pana aproape de siguranta de protectie.
legat de cablurile de conexiune, nu trebuie sa fie groase, maxim 1mm , dar siliconate pentru ca vor trece pe langa boiler etc. ai consum mic pe PID, iar actionearea releului se face pe voltaj mic.
Papucii sunt numa' buni
Gaggia Classic Pro 30 Years LE + PID + OPV 9 bar | Turin DF64 | Kinu M47 Classic / IMS shower screen / IMS Competition/Superfine 18gr / Bottomless PF / 58.5mm AVX tamper / WDT tool / Scale and timer
 
Reply
(21-02-2023, 23:10)renatoa Wrote: Nu stiu de ce preferinta asta pentru XMT 7100

Nu e o preferinta pentru ca nu am butonat nici un pid sa-mi dau seama pe care il prefer, dar e ieftin si foarte popular, adica si-a dovedit utilitatea in aplicatii de genul.
Nu insist pe radiator, cred ca am loc sa pun ssr-ul pe interior in camera rezervorului de apa (am inlocuit bidonul ala de plastic cu o sticla de sticla de 1L si 1/2 din spatiu e liber), dar la cat de ieftin e m-am gandit mai bine sa-l am si sa nu-mi trebuiasca... mno.

Multumesc @staicueduard!
 
Reply
Ai fi uimit de cate chestii "populare", care nu ar avea ce sa caute pe piata, e plina planeta... in toate domeniile.
 
Reply
Pai ai dreptate, nu sunt asa uimit. Totusi, daca crezi ca ai alta sugestie mai buna, o voi lua in considerare. Cum am scris mai sus, nu am butonat nici un pid ca sa emit o parere bazata.
 
Reply
Pai daca ai dat comanda... acum e prea tarziu...

Dar daca tot am deschis discutia, cineva care se apuca de treaba asta ar trebui sa isi clarifice intai cat de mult conteaza factorul forma, adica faptul ca 7100 e la jumatate mai plat fata de C100, in raport cu functionalitatea, adica schimbarea rapida a temperaturii, cu doar doua degete si o apasare, fata de doua maini si 4-5 apasari la 7100.

Personal nu as merge pe nici o varianta , pentru ca PID-urile industriale nu sunt optimizate pentru treaba de espresoare.
Exista proiecte Arduino care fac treaba asta mult mai bine, unele create chiar de membri ai comunitatii noastre.
 
Reply
Problema e ca sunt afon la programare si electronica.
As cumpara un Gaggia Classic nou, dar gata modat, si cu PID si cu flow control dimmer.
Platesc si manopera binenteles.
 
Reply
E pe bursa acum un Gaggiuino... "cu de toate"
E tot ce se poate stoarce din masina asta la momentul actual.
 
Reply
  


Forum Jump:


Browsing: 1 Guest(s)