(25-07-2013, 19:29)nickso Wrote: ...care este diferența între hx și termobloc?
...să ne limităm la procesul propriu-zis, fără a ține cont că sistemul hx este folosit pe aparate mult mai scumpe și, ca urmare, i s-a acordat mai multă atenție/cercetare...
acum cateva zile, cand ai deschis topicul, am inceput un post, dar am renuntat; intrebarea in sine nu duce nicaieri, iar cand vei avea un raspuns suficient de elaborat pentru a te satisface, vei fi stiind sa-ti raspunzi si singur...
si nu, hx-ul nu a fost favorizat, nu i s-a acordat mai multa atentie/cercetare, ca urmare a faptului ca e folosit pe masinile scumpe (SUV-urile si lexus-urile celor imbogatiti - ar suna oarecum - care au avut bani sa sponsorizeze... cercetarea
ok, incerc sa glumesc...
peste tot in jurul nostru ne intalnim cu schimbatoare de caldura; netul e plin de explicatii si discutii, inclusiv despre utilizarea termoblocului
in masini espresso comerciale;
Faema E61 din 1961, a folosit schimbator de caldura pentru incalzirea grupului prin termosifon si pentru extractie; dar inca din anii '50 existau masini cu levier care foloseau termoblocuri cu gaz pentru preincalzirea 'instantanee' a apei (conf. Jim Schulmann);
este posibla folosirea de termoblocuri, controlate electronic in locul boilerelor de extractie, cu rezultate cel putin la fel de bune; dar deocamdata, solutia nu se dovedeste rentabila ca tehnologie si nici atractiva comercial in zona prosumer; la consumer, se foloseste din plin , am folosit si eu ceva timp un krups; exista si tentative mai ambitioase (Quickmill, sau Breville) si se discuta destul pe tema
TB vs. boiler...
detaliile sunt plicticoase si google e mai bun ca mine: folosit pentru incalzirea apei de extractie,
termoblocul obisnuit are dezavantajul ca temperatura fluidului la iesire e dependenta de flux; ori fluxul e variabil, doar e un puc la iesire...
reglajul electronic are precizia dorita numai daca circuitul de apa e suficient de lung; termoblocul care ar trebui sa detroneze de la egal un boiler, ar trebui sa aiba o masa mult mai mare decat cel uzual si desigur, nu ar fi facut din aluminiu; si ar costa cat boilerul, pe putin;
termoblocul, ca principiu, se foloseste pe masini comerciale, dar pentru preincalzire, deseori chiar in grup, si fara a inlocui boilerul;
un alt dezavantaj al termoblocului folosit pentru extractie, fata de HX, este ca termoblocul nu rezolva problema incalzirii si mentinerii temperaturii grupului de extractie, parametru hotarator in calitatea extractiei;
iar folosit pentru producerea aburului, termoblocul produce abur inferior, si insuficient in comparatie cu un boiler de abur de 2 l sau mai mult!
precizez ca personal, vad in termoblocul uzual, un incalzitor rapid si imprecis de apa, iar in HX, un schimbator de caldura in care apa de extractie preia caldura din boilerul de abur, mentinut la presiune, respectiv temperatura constanta si, la fel ca in masina Faema de acum 51 de ani, circuitul de fluid prin schimbator, incalzeste prin bucla de termosifon si grupul tip E61;
diferenta de masa termica intre termobloc si HX, este uriasa: HX-ul preia inertia termica a intregului boiler de abur de 2-3 l la masini prosumer, plus intregul circuit de termosifon cu masa de 4-5 Kg alama, a grupului!
schema din primul post, era folosita in contextul original pentru a explica deosebirile intre HX si DB, dar este mult simplificata, chiar gresita, daca am folosi-o la explicarea functionarii HX:
un element important de tuning al buclei HX, este injectia apei reci de catre pompa, direct in incinta schimbatorului de caldura, la o anume adancime, pe durata extractiei; astfel ca sa se favorizeze formarea de turbioane de omogenizare apa rece-calda si sa favorizeze transferul termic in apropierea peretilor incintei; adancimea injectarii de apa rece poate fi reglabila la unele masini comerciale si influienteaza astfel profilul de temperatura in extractie;
in plus, nu toate schimbatoarele de caldura din masinile HX sunt realizate cu un tub care traverseaza cazanul de abur (fie vertical, sau orizontal, ca si dispunerea cazanului, de altfel); masinile HX Bezzera, de ex., au schimbatorul sub forma unui pahar de cupru 'scufundat' in boiler si care are toata tubulatura pe o singura parte, in 'capac'; pe aceaasta parte iese teava de plecare apa fierbinte termosifon, teava de intrare apa retur termosifon si teava de injectie apa rece de la pompa;
masinile HX sunt deci masini cu 2 boilere, unul in celalat, si un singur element de incalzire, pentru boilerul exterior; in acesta viziune simplificatoare, se poate intelege si dece un PID nu are ce controla la schimbatorul de caldura al unei masini HX traditionale: pe de o parte lipseste elementul de incalzire si pe de alta parte, masa termica mare opune inertie reglajului;
si se mai poate intelege dece un termobloc nu poate fi folosit in locul HX-ului, ci eventual, in masini DB; si cand in acestea, termoblocul inlocuieste boilerul de abur, avem de-a face cu o solutie de compromis, limitata sub cerintele prosumer; cand termoblocul inlocuieste boilerul de extractie (care e de obicei mic si reglat electronic), atunci acest termobloc impune o solutie apropiata ca pret de boiler si trebuie sa existe o solutie tehnica suplimentara pentru incalzirea si stabilitatea termica a grupului (!);
HX-ul este o solutie clasica, eleganta in simplitatea ei, dar mai greu de strunit; e o mostenire a trecutului si supravietuieste deocamdata prin aceasta trasatura, apreciata inca in lumea pasionatilor de calitate si gust; HX-ul are si un
profil de temperatura caracteristic, apreciat de multi si mai scump de reprodus pe masinile DB;
si HX-ul si TB-ul sunt aici de mult, nu acestea aduc marile schimbari in masinile espresso ci electronica, materialele noi, modificarile in hidraulica si termodinamica masinii permise de CFD etc.
(sorry, dar astea toate suna a automatizare si AI
________________________________________________________________________________________
Strega_mod(esp32)/ MaraX_mod(esp32)/ Sette_270/ Macap_m7/ prajitor_fluid_bed_diy_(4Kg/luna)